Rehberlik hizmetlerinin tanıtılmasının veli beklentilerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
BÖLÜM IV ÖZET, SONUÇ VS ÖNERİLER Özet Okullarımızda öğretmen, yönetici ve öğrenci, reh ber öğretmen ile aynı ortamda bulunduğundan, bu kişilerin rehberlik hizmetlerini tanıması kolay olmaktadır. Ancak veliler, okul ortamının dışında olduğu için bu hizmeti yeterince tanıma ve yararlanma olanağına sahip değildir. Rehberlik hizmetlerinin daha etkin olabilmesi için öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin yanı sıra velilerin de rehberlik hizmetleri hakkında bilgilendirilmesi ve beklen tilerinin bilinmesi gerekmektedir. Bu araştırmada, rehber lik hizmetlerinin tanıtılmasının veli beklentilerine etki si incelenmiştir. Araştırma grubu, 100. Yıl Kız Meslek Lisesinde öğ renci velisi olan toplam 48 veliden oluşturulmuştur. Bun lardan 24 'ü deney, 24 ` ü kontrol grubuna alınmıştır. Araştırmada gönüllü olarak yer alan velilere, 1989- 1990 öğretim yılı I. Dönem Veli Toplantısında, Rehberlik Hizmet Beklentileri Anketi ve Kişisel Bilgi Formu veril miştir. Ön testin uygulandığı veliler, daha sonra Mart 1990 tarihinde okula davet edilmişlerdir. Yapılan bu ikinci toplantıya katılan 24 veli, deney grubuna alınarak bunlara Rehberlik Hizmetlerini tanıtma Programı uygulanmıştır. Bu 3233- programda deney grubundaki velilere, yaklaşık bir buçuk sa at süre ile rehberliğin tanımı ve amacı, rehber öğretmenin görev alanları ve görevi olmayan hizmetler hakkında bilgi ler sunulmuştur. Programın bitiminde, velilere RHBA veri lerek son test uygulanmıştır. Ön teste katılan velilerden, kontrol grubunu oluşturabilmek için bu velilerin evlerine gidilerek, bunlara RHBA tekrar uygulanmıştır. Bu uygulama ya katılan velilerden toplam 24 veli, kontrol grubuna alınmıştır. Araştırma gruplarının cinsiyet dağılımı eşit sayıda olup eğitim ve yaş dağılımı da oldukça benzerdir. Deney ve kontrol grubunda en fazla orta okul mezunu denekler yer almış olup, bunların oranı %44' tür. Araştırma, ön test-son test kontrol ve deney gruplu modelinde olup, bilgi toplama amacıyla Rehberlik Hizmet Beklentileri Anketi ve Kişisel Bilgi Formu olmak üzere iki araçtan yararlanmıştır. Velilerin rehberlik hizmetlerine ilişkin beklentile rini belirlemek amacı ile kullanılan RHBA'yı geliştirmek amacı ile önce bir ön anket formu hazırlanmıştır. Hazırla nan bu form, uzmanların görüşleri doğrultusunda tekrar dü zenlenmiştir. RHBA` da toplam 36 madde yer almıştır. Kişisel Bilgi Formu ile de velilerin ad-soyadı, yaşı, tahsil düze yi ve cinsiyeti belirlenmiştir. Eğitim öncesi, grupların ön test puanları üzerinde yapılan ön değerlendirmede; deney ve kontrol gruplarının BT, BV, PD, ÇY ve GO hizmetler kategorisinde hemen tüm hiz metleri rehber öğretmenden bekleme eğiliminde oldukları, görevi olmayan hizmetleri de rehber öğretmenden bekledikle ri anlaşılmaktadır. Velilere verilen anketler toplandıktan sonra, deney34 ve kontrol grupları için RHBA'dan aldıkları ön ve son test puanları alt ölçekler bakımından tablolar düzenlenerek, her bir hizmet kategorisi için araştırmanın denenceleri 2x2 split plot deseninde varyans analizi ile sınanmıştır. İstatistik çözümlemelerde.05 anlamlılık düzeyi benimsen miştir. Eğitim sonrası, deney ve kontrol gruplarının her gö rev kategorisi için yapılan ön test-son test karşılaştırma larında; bireyi tanıma, bilgi verme, psikolojik danışma ve çevreye yönelik hizmet beklentileri ile rehberlik hizmet lerini tanıtma programına katılma arasında anlamlı etkile şimler bulunmamıştır. Rehber öğretmenin görevi olmayan hizmetleri bekleme ile rehberlik hizmetlerini tanıtma prog ramına katılma arasında anlamlı bir etkileşim bulunmuştur. Deney grubunda, GO hizmet beklentilerinde anlamlı bir düş me olurken, diğer hizmet beklentilerinde bir değişme olma mıştır. Kontrol grubunda ise ön ve son test puanları ara sında tüm hizmet beklentileri için anlamlı bir farklılık olmadığı görülmüştür. Deney grubunda, programın verilmesinden sonra GO hizmet beklentisinde istatiksel olarak anlamlı bir düşme olmakla birlikte, ortalama 7.92 olan GO hizmet beklentileri puanı alınabilecek en yüksek puan olan 12 ile karşılaştı rıldığında, GO hizmet beklentilerinin halâ yüksek olduğu anlaşılmaktadır. Sonuç Rehber öğretmenin hizmet alanını, öğrenciler, öğ retmenler, yöneticiler ve velileri kapsamaktadır. Görev ve rollerin daha iyi anlaşılması ve dolayısıyla da ülkemizde rehberlik hizmetlerinden beklenen faydanın sağlanması için
Collections