Motor teknik liseleri atelye ders programının eğitim teknolojisi açısından değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
IV. ÖZET, SONUÇ VE ÖNERİLER ÖZET : Beş yıllık kalkınma planlarında sanayinin ihtiyaç. duyduğu nitelikli insan gücü açığının olduğu ve bu açığın kapatılmasında Mesleki teknik eğitime büyük görevler düştüğü belirtilmektedir (IV.B.Y.K.P. s. 252, V.B.Y.K.P. s. 139). Mesleki teknik eğitim bireyleri, iyi bir vatandaş, kazancını sağlayabileceği bir iş yapma olanağı sağlaması açısından gereklidir. Türkiye'de mesleki teknik eğitim örgün ve yaygın eğitim olarak yürütülmektedir. Örgün eğitim sisteminde üç yıllık meslek liseleri ile dört yıllık teknik liselerle yürütülmektedir. Ülkemizde gelişen otomotiv sektörünün teknisyen ihtiyacı Endüstri Meslek Liseleri yanında 17 Motor Teknik Lisesi tarafından karşılanmaya çalışılmaktadır. Teknisyenlerin iş yaşamındaki başarıları ile okul yaşamında gördükleri atelye öğretimi arasında kuvvetli bir. bağ bulunmaktadır. Teknik lise Öğrencileri mesleki davranışlarını okul atelyelerinde kazanmaktadırlar. Atelye öğretimi araç-gereç, takım, tezgah gibi öğren cinin çalışma yaşamında karşılaşacağı ortam özelliklerine 929T benzemesi, yaparak yaşayarak öğrenme durumlarının tercih, edilmesi, öğrencide davranış değişikliğinin alışkanlık hali ne gelmesi gibi genel öğretimden farklılıkları vardır. Atel- ye öğretiminde eğitim teknolojisinin bulgularından yararlanılması ile öğretim nicelik ve nitelik yönünden iyileştirilebilecektir, Araştırma, Motor Teknik liseleri atelye dersi programını eğitim teknolojisi temel öğeleri açısından öğretmen görüşlerine dayalı olarak değerlendirmek amacıyla yapılmıştır. Türkiye'de 1988-1989 öğretim yılında faaliyet gösteren 17 Motor Teknik lisesi araştırma kapsamına alınmış örneklem yapılmamıştır. Veri toplamak amacıyla anket ve görüşme formu kullanılmıştır. Ankete 15 Motor Teknik lisesi'nden 28 atelye öğretmeni yanıt göndermiştir. Ankete verilen yanıtların frekans ve yüzdeleri bulun muş bulgular tablolar halinde verilmiştir. Oto elektrik atelye ders programında hedeflerin bilgi ve beceri düzeyi yeterli bulunmamıştır. Öğrenci mevcudunun atelye kapasitesinin üzerinde olduğu ve öğrencilerin program hedeflerini kazanacak düzeyde olmadığı görülmüştür. İnsan gücü boyutunda atelyelerde önemli oranda öğretmen açığı bulunduğu, diğer personelin yok denecek kadar az olduğu, öğretmenlerin hizmet içi eğitimlerine gereken önem verilmediği anlaşılmıştır. Atelye öğretiminde gösteri, takrir ve soru-cevap94 yöntemleri sıklıkla kullanılmaktadır. Öğrenciler atelye.uy gulamalarını yeteri kadar yapamamaktadırlar. Oto elektrik atelyelerinde ünitelere ve öğrenci mevcuduna göre yeteri kadar araç gereç bulunmamaktadır ve atelyelerin fiziki özellikleri iyi değildir. Atelye öğretmenleri kendilerini ders anlatan konuşmacı rolünde görmektedirler. Atelye değerlendirme sisteminde sözlü sınavların ağırlıklı olması, geçme notunun 60 olmaması, öğrencinin çalışmalarının değerlendirilmemesi `gibi; sakıncalar bulunmaktadır. Atelye öğretim programlarında eğitim teknolojisi öğelerinin fonksiyonları ve bunların birlikte etkileri gözlenerek atelye programları nicelik ve nitelik yönlerinden daha iyi hale getirilebilir. SONUÇ î Motor, teknik liseleri oto elektrik atelye ders programının eğitim teknolojisi açısından atelye öğretmenlerinin görüşüne dayalı olarak değerlendirmeyi amaçlayan bu çalışma dan şu sonuçlar çıkarılabilir: ' 1. Hedefler a) Oto elektrik atelye ders programı hedefleri yetiştirilecek motor teknisyenleri için gerekli bilgi ve beceri düzeyini kısmen karşılamaktadır. b) Atelye programı genel hedefleri teorik ve ezbere yönelik öğretimle gerçekleştirilebilir nitelikte bulunmuştur. S U M M A E Y As stated in the 5 year Development plans, there is a severe shortage of skilled manpower and the technical vocational school system can he an important tool to make', up for it (IV. Five Year Dev. Plan p. 252, V. P.Y.D.P. p. 139). Vocational Schools are necessary to provide a favorable entreprenurship environment for individuals. Vocational School System in Turkey, is designed to cover both specific and general training which comprise 3 year and 4 year schools. The needs of the rapidly developing Automatize Industry in Turkey are met by 17 Motor Vocational Schools among other Industrial Vocational Schools. The success of technicians in businers is highly correlated with their successes in workshop classes during their school years. These students gain most of their work habits during this period. This environment which comprise machine and hand tools as well as classrooms have the basics of actual production facilities and prepare the student to real life better than the classical education system. This study has been conducted to assess the basic training elements of the workshop courses based on the evaluations of the instructors. All 17 Motor Schools were 102103` covered during the 1988-1989 school year. Data was collected through interviews as well as a questionaire which was retur ned by 28 instructors of 15 schools. The data was analyzed and tabulated. The auto-electric workshop course programs were not satisfactory. The total aumber of students were found to he more than the workshop capacity. Furthermore there were not enough instructors and the support personnel were vastly undurstaffed. On the job training of instructors were not sufficient. In the' classroom preceedings little time is allocated for workshop pfoctices due to the lack of insuffi cient training equipment. Therefore-' lectures cover major portion of the instructions. In grading the emphasis is on verbal exams and the activities of trainers are not all evaluated. The passing grade' should be at least 60. Workshop programs can be better organized quantita-. tively as well as qualitatively if the elements of the training technologies and their collective effects are considered.
Collections