Türkiye`de voleybol antrenörlerinin yetiştirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
BÖLÜM IV ÖZET, SONUÇ VE ÖNERİLER özet Bu çalışmanın amacı, voleybol antrenörlerinin hizmet öncesi yetiştirilmelerini sağlayan üniversitelerin beden eğitimi ve spor bölümleri ile Spor Eğitim Dairesi Başkanlığı ve Voleybol Federasyonunun birlikte düzenledikleri kursların ders müfredatı, ders saatleri ve eğitim süresi bakımından incelenmesi, Geçlik ve Spor Genel Müdürlüğü ile Voleybol Federasyonu' nun birlikte gerçekleştirdikleri voleybol antrenörlerine yönelik hizmet içi eğitim etkinliklerinin; eğitim ihtiyacı belirleme, planlama, programlama, uygulama, değerlendirme ve geliştirme aşamaları açısından değerlendirilmesidir. Araştırma, Antrenör eğitim yönetmeliğinde belirtilen eğitim programlarında yer alan, kurslarda görülen derslerin yanısıra, ODTÜ ders programının da incelenmesi ve Antrenör Eğitim Yönetmeliği 'nin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren 1990 yılı başına kadar voleybol antrenörlerine yönelik olarak yapılan hizmet içi eğitim faaliyetlerinin, eğitim süreçleri açısından yalnız yöneticiler ve eğiticilerin görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesiyle sınırlandırılmıştır. Araştırmanın evrenini üniversitelerin beden eğitimi ve spor bölümleri, Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü, Spor Eğitim Daire Başkanlığı ve Voleybol Federasyonu oluşturmuş ve araştırmanın zaman bakımından sınırlılıkları kapsamında voleybol antrenörlerinin hizmet içi eğitim faaliyetlerindeeğitici olarak görev yapmış elemanlarla, sözkonusu dönemde bu birimlerde yönetici pozisyonunda bulunan elemanların tamamı çalışma grubunu oluşturmuştur. Hizmet öncesi eğitim kapsamında birinci kademe antrenör kurslarında yer alan derslerle, üniversitelerin beden eğitimi ve spor bölümleri içinden tipik bir program olarak ODTÜ ders programı incelemeye alınmıştır. Hizmet öncesi eğitim açısından antrenörlerin yetiştirilme farklılıklarını ortaya koymak amacıyla her iki yetiştirilme modeli, ders müfredatı, ders saatleri ve eğitim süresi bakımından ayrı ayrı incelenerek karşılaştırması yapılmıştır. Hizmet içi eğitim çalışmaları aşamalara ayrılmış ve bu aşamalar içinde kullanılan belli başlı yöntemler de yer almıştır. Anketlerden elde edilen verilerin ortalamaları alınmış, bu ortalama puanlara göre her faaliyetin gerçekleşme derecesi belirlenmiştir. Ayrıca her bir faaliyetin gerçekleşmesiyle ilgili olarak yönetici ve eğitici grubunun görüşleri arasındaki farklılığın anlamlı olup olmadığının saptanması amacıyla t testi uygulanmıştır. Manidarlık sınamalarında güven düzeyi.05 olarak alınmış, ayrıca.01 düzeyinde manidar olan değerler de gösterilmiştir. Bulgular Türkiye'de voleybol antrenörlerinin hizmet öncesi eğitimlerinin gerçekleştirildiği kurslar ile üniversitelerin beden eğitimi ve spor bölümleri ders müfredatları, ders saatleri ve eğitim süreleri bakımından farklılık 117göstermektedir Gerçekleştirilen voleybol antrenörlerinin hizmet içi eğitim etkinliklerine yönelik olarak; Eğitim ihtiyacının saptanması aşamasında; eğitim ihtiyacının saptanması amacıyla kullanılan tekniklerden `grup toplantıları düzenleme`, Hizmet içi eğitimin planlanması aşamasında; `hizmet içi eğitimin planlanması aşamasında programın uygulamaya konulacağı yerin program için uygun olup olmadığına dikkat edilmesi`, `planlamada; eğitim uygulamalarında görev yapacak öğreticilerin gözönünde bulundurulması`, `hizmet içi eğitim planlanırken, eğitim süre ve zamanının kararlaştırılması sırasında hizmetin özelliklerinin gözönüne alınması`, hizmet içi eğitim planlamasında hedeflerin önceden belirlenmesi`, öğretim programlarının hazırlanması aşamasında; `öğretim programları hazırlanırken alandaki değişme ve yeniliklerin gözönünde bulundurulması`, `öğretim programlarında belirlenen amaçların Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü Spor Eğitim Daire Başkan/ıgı ve Voleybol Federasyonu 'nun amaç ve politikaları ile tutarlı olmasına dikkat edilmesi` `öğretim programlarında belirlenen amaçların gözlenebilir ve ölçülebilir olmasına dikkat edilmesi`, `öğretim programı amaçlarının ilgililerin katılımı ile belirlenmesi`, `öğretim programlarının voleybol antrenörlerinin eğitim ihtiyaçlarına dayandırılması` `öğretim programları hazırlanırken yetişkinliğin kendine özgü özelliklerinin (Psikolojik, sosyal, fiziksel v.b.) gözönünde bulundurulması`, `öğretim programlarının antrenörleri hizmet 118içi eğitimin gerekliliğine ve yararına inandıracak biçimde hazırlanması`, Yıllık eğitim programında yer alan her eğitim etkinliği için uygulama programı hazırlama`, Hizmet îçi Eğitimin Uygulanması aşamasında; `hizmet içi eğitimlerde kursiyer gruplarının aynı veya yakın özellikleri taşıyan bireylerden oluşturulmasına özen gösterilmesi`, `hizmet içi eğitimlerde öğretici olarak görev alanların mesleki bilgileri yanında öğreticilik formasyonuna sahip olmaları`, `hizmet içi eğitimin uygulandığı yerin seçiminde eğitimin türü, programın özellik ve ilkeleri ile kurum imkanlarının gözönünde bulundurulması`, `hizmet içi eğitim lerde belirli öğrenim durumuna en uygun yöntemin seçilmesi ve uygulanması`, `günlük ders sayısının eğitime katılanların dikkat etme yeteneğine uygun olarak belirlenmesi`, `hizmet içi eğitim faaliyetlerinin kurum ve antrenörlerin çalışmalarının gözönünde bulundurularak uygun zamanlarda yapılması`, Hizmet içi eğitimin değerlendirilmesi ve geliştirilmesi aşamasında; `hizmet içi eğitimlere katılan antrenörlerde var olan bilgi, beceri ve tutumların belirlenmesi amacıyla başlangıçta bir `ön değerlendirme` yapılması`,` öğretim devresi bitiminde program hedeflerine ulaşma derecesini belirlemek ve program hakkında yargıda bulunmak amacıyla `son değerlendirme` nin yapılması`, değerlendirme tekniklerinden `gözlem formundan yararlanma tekniğinin kullanılması`, `eğitim dönüşü antrenörlerin uygun kademede görev yapmalarına dikkat edilmesi`, `yapılan ölçümlerde kullanılan ölçme araçlarının geçerlik, güvenirlik 119çalışmalarının yapılması`, `hizmet içi eğitim programlarında görev yapan öğreticilerin de değerlendirilmesi`, `hizmet içi eğitim etkinliklerinin işlevsel olması (eğitim için eğitim değil de bir yükselme ya da ücret artışı sağlaması)` konularında, yönetici ve eğitici gruplarının görüşleri arasında anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Araştırmanın sınırlılığı içerisinde yapılan çalışmalardan sonra özetle aşağıdaki sonuçlara varılmıştır. Sonuç Hizmet öncesi Eğitim Üniversitelerin beden eğitimi ve spor bölümleri ile birinci kademe antrenör kursları karşılaştırıldığında, ders müfredatları, ders saatleri ve eğitim süresi bakımından çok önemli farklılıklar bulunduğu anlaşılmaktadır. Bu farklılıklar beden eğitimi ve spor bölümleri lehine fazlalık olarak ortaya çıkmaktadır. ODTÜ Beden Eğitimi ve Spor Bölümü ders programı örneğinde görüldüğü gibi, üniversite' den yetişen antrenörler kurslarda yetişen antrenörlere göre daha nitelikli ve çok daha geniş bir perspektif içinde yetiştirilmektedirler. Zira beden eğitimi ve spor bölümlerinde görülen dersler, kurslardaki derslere göre daha fazladır. Ders saatleri bakımından ortaya çıkan farklılık karşılaştırıldığında, derslerin her biri içinde en az farklılık Spor Dalı Teknik ve Taktik için 11 saat olarak saptanmıştır. En fazla farklılık ise 118 saat olarak Spor Hekimliği (ilk Yardım, Masaj` ve Sakatlanma)' nde ortaya 120 TRAINING OF VOLLEYBALL COACHES IN TURKEY ABSTRACT Research based on survey method aims at finding out both pre-service models and inservice training state step by step of Turkish volleyball coaches. This research also aims at presenting new proposals. In pre-service training dimension, two examples were chosen to search, one of them is the course program for coaches at the first level wihich was realized by Training Division of Youth and Sport General Directorate and Volleyball Federation. The other one is the Undergraduate Curriculum of Physical Education and Sports Department at the Middle East Technical University chosen among the other universities. These two programmes have been compared with each other on the basis of lectures, class-hours and duration of training. In the inservice training dimension, 21 administrators and 9 instructors who had been charged on inservice training activities which were realized within the period of 17.08.1987 - 31.12.1989, whose opinions were taken in order to evaluate the whole inservice training activities. In order to take opinions a questionnaire was developed by the outhor, that consists of three different parts* Fir^st- part of it was ordered for identification of the respondents' personality variables. The second part includes the questions about inservice training activities and third part is for providing the personal opinions and proposals of respondents. According to the result of the questionnaire administered by the outhor, the differences of the two groups' opinions were tested by using `t` test technique whether they are statistically significant. Confidence level was taken 0.05. Besides this, in each step of the inservice training the realized activities were ranked according to their realization degrees. According to the data analysis, there are differences between the training implementations of the two type pre-service trainings. Also there are statistically significant differences between the opinions of the administrators and instructors on some realized activities of the each step of inservice training.
Collections