İşitme engelli kardeşi olan çocukların psikolojik durumlarının incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
BÖLÜM IV ÖZET, SONUÇ VE ÖNERİLER Bu bölümde, önce araştırmanın problem, yöntem, bulgu ve yorumlarına ilişkin özet ve sonuçlara yer verilmiş, daha sonra bu alanda yapılabilecek araştırmalara ilişkin öneriler sunulmuştur. özet Bu araştırmada işitme engelli kardeşi olan çocukların psikolojik durumlarının çeşitli etmenler karşısında farklılaşıp farklılaşmadığı, anne babalarının kaygı düzeyi ile aralarında bir fark olup olmadığı, kardeşlerin psikolojik durumları ile benlik kavramları arasında bir ilişkinin olup olmadığı araştırılmaya çalışılmıştır. Araştırmanın konusunu oluşturan işitme engelli kardeşi olan çocuklar, aile sisteminin hayatı unsurlarıdır. Kardeşler arası ilişki işitme engelli kardeşi etkilediği gibi, normal kardeşler de işitme engelli kardeşlerinden etkilenmektedirler. Yapılan çalışmalarda engelli bir kardeşe sahip çocuklardan bazıları böyle bir kardeşle yaşamanın olumlu ve birleştirici yaşantılar geçirmelerine neden olduğunu belirtirken, bazıları ise engelli çocuğa gösterilen ilgi nedeniyle içerleyip öfkelendiklerini belirtmişlerdir. Bu92 konudaki çalışmalardan bazıları, birçok değişkenin kardeşlerin uyum sürecinde etkili olduğunu ortaya koyarken, diğerleri aynı faktörler için etkili olmadıklarını belirtmektedirler. Bu değişkenlerin başında ailenin özellikleri, engelli ve engelli olmayan çocukların bireysel özellikleri ve ebeveynlerin tutum ve davranışları gelmektedir. Tabii bu faktörlerin etkisi aileden aileye ve engel gruplarına göre farklılık göstermektedir. işitme engelli çocukla yapılacak çalışmaların başarıya ulaşması, öncelikle ailedeki bireylerin işitme engelli çocuğu kabul etmelerine, sağlıklı bir iletişim ve uygun bir aile ortamı içinde olmalarına bağlıdır. Bu nedenle işitme engelli kardeşe sahip çocukların yaşadığı ortam, bu durumun ortaya çıkardığı kaygı ve işitme engelli kardeşten etkilenme biçimlerinin bazı etmenler karşısında farklılaşıp farklılaşmadığının ortaya çıkarılmasına gereksinim vardır. Türkiyede bu konuda yapılmış araştırmalara rastlanmamıştır. özel eğitim merkezlerine başvuran ailelerden ve yapılan aile rehberliği çalışmalarından, Türkiyede işitme engelli kardeşe sahip bireylerin çeşitli problemlerle karşılaştıkları görülmektedir. Karşılaşılan bu problemler, kardeşlerin bu konuya nasıl yaklaştığını ve bu durumdan nasıl etkilendiklerinin ortaya çıkarılmasını gerektirmektedir. Böylelikle daha sonra yapılacak danışmanlık ve rehberlik çalışmalarının temelini oluşturacak veriler elde edilebilecektir. Araştırmanın amacı, işitme engelli çocuklarınBÖLÜM IV ÖZET, SONUÇ VE ÖNERİLER Bu bölümde, önce araştırmanın problem, yöntem, bulgu ve yorumlarına ilişkin özet ve sonuçlara yer verilmiş, daha sonra bu alanda yapılabilecek araştırmalara ilişkin öneriler sunulmuştur. özet Bu araştırmada işitme engelli kardeşi olan çocukların psikolojik durumlarının çeşitli etmenler karşısında farklılaşıp farklılaşmadığı, anne babalarının kaygı düzeyi ile aralarında bir fark olup olmadığı, kardeşlerin psikolojik durumları ile benlik kavramları arasında bir ilişkinin olup olmadığı araştırılmaya çalışılmıştır. Araştırmanın konusunu oluşturan işitme engelli kardeşi olan çocuklar, aile sisteminin hayatı unsurlarıdır. Kardeşler arası ilişki işitme engelli kardeşi etkilediği gibi, normal kardeşler de işitme engelli kardeşlerinden etkilenmektedirler. Yapılan çalışmalarda engelli bir kardeşe sahip çocuklardan bazıları böyle bir kardeşle yaşamanın olumlu ve birleştirici yaşantılar geçirmelerine neden olduğunu belirtirken, bazıları ise engelli çocuğa gösterilen ilgi nedeniyle içerleyip öfkelendiklerini belirtmişlerdir. Bu92 konudaki çalışmalardan bazıları, birçok değişkenin kardeşlerin uyum sürecinde etkili olduğunu ortaya koyarken, diğerleri aynı faktörler için etkili olmadıklarını belirtmektedirler. Bu değişkenlerin başında ailenin özellikleri, engelli ve engelli olmayan çocukların bireysel özellikleri ve ebeveynlerin tutum ve davranışları gelmektedir. Tabii bu faktörlerin etkisi aileden aileye ve engel gruplarına göre farklılık göstermektedir. işitme engelli çocukla yapılacak çalışmaların başarıya ulaşması, öncelikle ailedeki bireylerin işitme engelli çocuğu kabul etmelerine, sağlıklı bir iletişim ve uygun bir aile ortamı içinde olmalarına bağlıdır. Bu nedenle işitme engelli kardeşe sahip çocukların yaşadığı ortam, bu durumun ortaya çıkardığı kaygı ve işitme engelli kardeşten etkilenme biçimlerinin bazı etmenler karşısında farklılaşıp farklılaşmadığının ortaya çıkarılmasına gereksinim vardır. Türkiyede bu konuda yapılmış araştırmalara rastlanmamıştır. özel eğitim merkezlerine başvuran ailelerden ve yapılan aile rehberliği çalışmalarından, Türkiyede işitme engelli kardeşe sahip bireylerin çeşitli problemlerle karşılaştıkları görülmektedir. Karşılaşılan bu problemler, kardeşlerin bu konuya nasıl yaklaştığını ve bu durumdan nasıl etkilendiklerinin ortaya çıkarılmasını gerektirmektedir. Böylelikle daha sonra yapılacak danışmanlık ve rehberlik çalışmalarının temelini oluşturacak veriler elde edilebilecektir. Araştırmanın amacı, işitme engelli çocukların SUMMARY ŞEN, F. Melda. M.Sc. AN INVESTIGATION OF PSYCHOLOGICAL CONDITIONS OF ADOLESCENT WHO HAVE HEARING IMPAIRED SIBLINGS, 1991, 128pp. Supervisor : Assit. Prof. Dr. Gönül AKÇAMETE The purpose of this study was to investigate whether siblings' psychological conditions differed according to different factors (such as; sex and educational level of nonhandicapped sibling, sex and bird order of hearing impaired children) or not, there is a significant difference between parents anxiety-stress level, self-concept of nonhandicapped siblings and psychological conditions of them. Subjects in the study included 32 nonhandicapped siblings ages 12 to 17, of hearing impaired children who attended to the school for deaf children and special class for deaf students at the ordinary primary schools in Ankara in 1989-1990 academic year and their 40 parents. Three standardized instruments were individually administered: Piers-Harris Children's Self Concept Scale, Short Form of the Questionnaire on Resources and Stress for Siblings, and Questionnaire on Resources and Stress. The findings of this study indicated that there were no significant differences on the psychological conditions of normal siblings according to their a) sex, b) educational100 level, c) hearing impaired siblings' sex, d) hearing impaired siblings' bird order. However, there was no significant difference between siblings' self-concept and psychological conditions. The important finding of this study was determined that there was significant difference between the parents anxiety-stress levels and the psychological conditions of nonhandicapped siblings. This findings implied that the stress level of parents was higher than the siblings '.
Collections