XIX. yüzyıl İspanyol ozanı Gustavo Adolfo Becquer`ın şiirlerinde romantizm
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Yüksek Lisana; tezimi hazırlarken yaptığım araş tırma ve incelemeler sonucunda, 1836' da Sevillao kentin de doğup 22.XII.1870'da Madrid'de ölen ozan/yazar Gus tavo Adolf o Becquer'in İspanya'nın ve İspanyolca konu şan ülkelerin tüm halklarınc» tanınıp sevilen, İspanyol lirizminim v/e duygusallığının simgesi olmuş, dizeleri özdeyişler ya da atasözleri gibi dile yerleşmiş klasik bir sanatçı olduğu kanısına vardım. Şiirleri ölümünden sonra dostlar ınca Las Rlmas (Uyaklar) adıyla bir ciltte toplanmıştır. Yaşadığı süre, İspanyol Yazınının romantizm döne mi bittikten (1830-1850) çok sonraya raslar. Güzel sa natların her çeşidinde, yazında, öyküde, romanda, tiyat roda realizmin katı kurallarının egemen olduğu yıllarda, kimi yazarlarca `postromantik` kimilerince `sembolik` diye nitelenen, lirik duygusal şiirler yazmıştır. Şiir lerinde hiç değişmeyen gerçek insancıl duyguları, ruh- lardaki incelikli titreşimleri şaşılası doğal bir iç tenlikle dile getirmiş, bu yönüyle i® evrenselleşmiştir. Edebiyatta gerçekçilik akımının XlX.yy'da bilim de görülen `deneye ve gözleme dayalı` pozitivist anla yışın bir sonucu olduğunu biliyoruz. İncelediğimiz bu şiirler de insan ruhunun içsel `gerçeklerini` tıpkı na turalist romanlarda çevrenin gözlemlenmesi gibi bir ya--147- lmlıkla gözlemleyerek yazılmışlardır. Bu nedenle, belki lirik: yapıları dolayısıyla ilk bakışta göze çarpmayan belirgin bir realizm özelliği taşımaktadırlar, öyleyse bizim de bu şiirlerin yaratıcısı Gustavo Adolfo Becquer'i çok içli çok duygulu, ama her anlamda `gerçekçi` bir o- zan olarak adlandırmaya hakkımız vardır sanıyorum. While preparing this dissertation I fotuad that Gustavo Adolfo Becquer, the Spanish writer/poet born in 1836 in Sevilla and diedl in 1870 in Madrid, has always been considered* to be a personality known and beloved by everyone living a® well in. Spain as in other Spanish-spe>aking overseas countries. His verses are so well-known and popularized that they are in daily use as refrains and proverbs, which form one of the essen tial parts of thee language; and he? is always accepted as an eternal symbol of the Spanish lyrism and sentî- raentalism. His verses were? published after his death by his friends in a volume titled Las RImaa (The rhymes). His living period is coinciding much later then the end of romanticism in Spain. And in the years of the domination of the> moafc strict rule» of realism, even na turalism, he went on writing a poetry of a very sentimen tal and lyriffi character, which are usually qualified by some authors as `post-romantic`, or `symbolic` by others. In his poems he expressed the deep and unchangeable feelings of the human soul with such an unbeliev/able intimity and naturality that they gained immortality and universality for all time».-151- Belng lyric or sentimental of a poet, I think, doesn't mean he should be considered romantic or post- romantic. Of course emotions are? also m psychologic reality observed in the man. We can therefore quite justifiably call him a `realist` poet, sentimental though, diving with a keen insight into the realistic depths of the interior world of the human psyche.
Collections