Gazzali`nin hristiyanlığa reddiyesinin Kur`an ve Ahd-i Cedid açısından değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Kur'an-ı Kerim ayetlerinin ana mihveri insanlar arasında tevhit akidesini yerleştirip insanları şirk karanlığından kurtarmaktır. Bundan ötürü inen ayetler Allah'a ve onun sıfatlarına noksanlık olabilecek her türlü inancı tenkit etmiştir. İnen ayetler insanları inanlar ve inanmayanlar diye iki grupta kategorize ederken inanmayanları müşrikler ve Ehl-i Kitap olarak ikiye ayırmıştır. Kur' an' ın Ehl-i Kitaba yaklaşımı ile müşriklere karşı takındığı tavır değişiktir. Ehl-i Kitab tarih içerisinde vahye muhatap olmaları sebebiyle hiçbir şekilde vahye ve kitaba inanmayan putperestlerden farklıdırlar. Bunun için Kur'an Ehl-i Kitabın dikkatlerini kitaplarında tevhidi ortaya koyan pasajlara çeker. Onlardan, peygamberlerinin getirdiği tevhitle çelişen, inançlarını düzeltmelerini isteyerek onları İslam ile aralarında ortak olan `La ilahe illallah` kelimesine çağırır. Araştırmamızda Kur' an' m bu üslubunu kendisine düstur alarak Hıristiyanları kendi kitaplarını aklı selim ile yorumlamaya çağıran Gazzali'nin 'er-Reddu'1-Cemil li Uluhiyyeti İsa bi Sarihi İncil' isimli eserini inceledik. Gazzali Hıristiyanları dinlerini yeniden şekillendirmelerine vesile olabilecek bir bakış açısına davet eder. o Hz. İsa'nın sözlerinin taklit gibi unsurlardan arınarak bütünsellik içerisinde değerlendirilip yorumlanmasını ister. Ona göre İncil aklın verileriyle yorumlanırsa Hz. İsa'nın ilahlıkla hiçbir alakasının olmadığı görülecektir. Çünkü o yüce peygamber, sözleriyle kendisinin Allah'ın bir elçisi olduğunu vurgulamış; söz ve davranışları ile de kendisinin Allah'ın bir kulu olduğunu ortaya koymuştur. Çalışmamızda İncil'e farklı bir bakış açısını ortaya koymaya çalıştık. Hıristiyanlık ve İslam'ın kaynaklarının bir olması sebebiyle, İncil'deki en zor pasajlarda bile tevhit inancının olabileceğini göstermeyi hedefledik. 192 ABSTRACT The main trajectory of the verse of the Koran is to establish tevhid between humanity and to save them from şirk darkness. Because of the verse of the Koran criticized every kind of blieves that will be imperfect for Allah and his position. The verse of the Koran categorize the humanity believer and non believer. Nonblievers are in two categories idolater and Ehl-i Kitap. The approach of the Koran to Ehl-i Kitap and idolater is different. Ehl-i Kitap was reproached with revelation. Therefare Ehl-i Kitap is different from the idolater who doesn't believe revelation and Kitap for this reason Koran takes Ehl-i Kitap's attention to their passage of the books that put forward the tevhid. Koran wants to correct their believing system that's in cantrodiction with the prophet's brings. And invites to word of `la ilahe illallah` that is shared by İslam. İn our research, we exemind the work of the Gazzali which is the named 4er- Reddu'l-Cemil li Uluhiyyeti İsa bi Sarihi İncil'. Gazzali took principle the style of the Koran and he calles teh christians to comment their book with intelligence. he invites the christians to look for re-shapping their religion. Hei wants seriously to comment Hz. İsa' s sayings and distant from imitation and in integrity. For Gazzali, if The New Testament is commented by inteligence then it will be seen that there is no relationship between Hz. İsa and his godness. Because Hz. İsa proved that he is a prohet by his sayings. And with his be havings he put farword that he is a slave of Allah. İn our work we wanted to show a different look to The New Testament. And the other aim is the reference of the Christianity and İslam is the same, therefare incomprehensiblest passages in The New Testament then will be tevhid believings.
Collections