Show simple item record

dc.contributor.advisorÖztürk, Semire Ruken
dc.contributor.authorTansel, Deniz
dc.date.accessioned2021-04-26T09:16:41Z
dc.date.available2021-04-26T09:16:41Z
dc.date.submitted2007
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/521211
dc.description.abstractİki Dünya Savaşı yaşayan insanlık, temel sorunsalı yaşamın anlamı olanvaroluşçuluğu keşfetmiştir. Varoluşçuluğun psikanalizin yanıtlayamadığı sorularıyanıtlamasına rağmen, sanat eserleri psikanalizin bakış açısıyla incelenmeye devamedilmiştir. Özellikle, gerçeküstücü öğeler içeren sanat eserleri, Freud'un teorilerindenyararlanarak değerlendirilmektedir. David Lynch sineması da, tek yönlüokunmaktadır. Bu filmleri varoluşçuluğun bakışaçısıyla çözümlemek onlarıderinleştirecektir. Bu amaçla, Albert Camus'nün saçma ve uyumsuz aşk ile ilgişikuramları takip edilecektir. Bu tezde, ayrıca yönetmenin son iki filmi olan, KayıpOtoban ve Mulholland Çıkmazı'nda aynı karakterin öyküsünün anlatıldığı iddiaedilecektir. Böylelikle aşk teması felsefe ile sinema arasında bir köprü olarakkullanılacaktır.
dc.description.abstractAfter suffering from two world wars, human beings discovered existentialism, abranch of philosophy whose first concern is the meaning of life. Althoughexistentialism could answer the questions that psychoanalysis couldn?t, artistic workis still analysed from the view of psychoanalysis. Especially every artistic workincluding surrealistic elements was evaluated by using the theories of Freud. Thefilms of David Lynch are also condemned to a one-track mind evaluation. Examiningthese films from the view of existentialism will deepen them. For this purpose thetheories of Albert Camus about absurdity and absurd love will be followed. In thisthesis, it will be claimed that the last two films of Lynch, Lost Highway andMulholland Drive tell us the story of the same character. This character is the modernhuman being who seeks eternity in love. In this way the theme love will be used as abridge between cinema and philosophyen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectFelsefetr_TR
dc.subjectPhilosophyen_US
dc.subjectRadyo-Televizyontr_TR
dc.subjectRadio and Televisionen_US
dc.subjectİletişim Bilimleritr_TR
dc.subjectCommunication Sciencesen_US
dc.titleVaroluşçuluk ve yeni kara film: David lynch örneği
dc.title.alternativeExistentialism and neo noir film: David lynch example
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentRadyo Televizyon ve Sinema Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmPhilosophy
dc.subject.ytmDeath
dc.subject.ytmCommunication
dc.subject.ytmExistentialism
dc.subject.ytmFilm
dc.identifier.yokid9013089
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityANKARA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid208309
dc.description.pages97
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess