Hûseng-i Gulsîrî`nin modern İran öykücülügündeki yeri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
19. yüzyılın sonlarında baslayıp 20. yüzyılda gelisimine devam eden modern ranöykücülügünün gelisimi çerçevesinde, Hûseng-i Gulsîrî, modern öykücülügün temelini atanöykücüler arasında önemli bir sahsiyettir.Çagdas bir yazar olarak tanınan Hûseng-i Gulsîrî, 1937 yılında sfahân'da dünyayageldi ve bütün bir ömrü boyunca birbirinden degerli eserler verdi. ?Sâzde hticâb?, ?Berre-yiGom Sode-yi Râî?, ?Nemâzâne-yi Kûçek-i Men?, ?Ma`sumhâ? vb. gibi birbirinden essizeserler ortaya koyarak, özellikle de ran öykücülügünde kendi adını ölümsüz kılmıstır. Gulsîrî,uzun ve kısa öykülerinin yanı sıra, aynı zamanda senaryo, edebî elestiri, roman, siir ve çoksayıda makale de yazmıstır.Gulsîrî, ilk olarak folklorik öyküleri derlemekle ve siir yazmakla ise basladı, daha sonraise öykü yazmaya yöneldi. ?Misl-i Hemîse? adlı ilk öykü mecmuasını yayınladıgında, edebîkisiligi yavas yavas sekillenmeye baslamıstı.Hûseng-i Gulsîrî, düsünce ve elestirilerini ifade ederken, öykü ve diger yazılarında yenikalıplar ve hiç denenmemis formlar yaratmada ve bunları kullanmada büyük bir basarıgöstermistir. Bu bakımdan ran modern öykücülügünün gelismesinde çok büyük ve önemlikatkıları olmustur.Gulsîrî'nin eserleri, kendi çagdası olan diger yazarların aksine resme ve öykü yazmateknigi ise daha çok sinemaya yakındı. Hiç süphe yok ki Gulsîrî'nin ran'ın klasik ve çagdasedebiyatı hakkında Starting from 19. century and ongoing to 20. century modern Iran narration in theframework of the development of modern Iran Hûseng-i Gulsîrî is an important person in IranLiterature especially in Modern narration of Iran.Recognized as a contemporary writer Hûseng-i Gulsîrî was born in 1937 in Isfahân anduncovered valueable artifacts in his lifetime. ?Sâzde .hticâb?, ?Berre-yi Gom Sode-yi Râî?,?Nemâzâne-yi Kûçek-i Men?, ?Ma`sumhâ? etc. narrations were put forth, so and so madeimmortal. Gulsîrî had written as well as scenarios, literary criticism, fiction, poetry andnumerous articles in addition to the long and short stories.Gulsîrî, has firstly compiled the stories and folklore and written poetry and then writtenthe story. When ?Misl-i Hemîse? published the magazine of story, had begun to form of hisliterary personality.Hûseng-i Gulsîrî, while critical thinking and expressing, had shown great success,stories and other writings create new patterns and forms in any untested and in using them. Inthis regard, had big and important contributions in the development of modern Iran in thisrespect, the narration.Gulsîrî?s works were closer to the picture and story writing technique to the cinema thanhis contemporaries. No doubt Gulsîrî had very deep and extensive knowledge in Iran's classicaland contemporary literature. This fact can be seen in all his works.Hûseng-i Gulsîrî used nicely and freely the endogenous expression the most importantfeature of his style in Farsi. In the earlier history of Persian literature was far like describes thecreation of characters so deeply internalized.Gulsîrî had opened new windows in a short narration using a stream of consciousness inthe history and unique style. Gulsîrî taking advantage of the features of Persian had usedconsciousness in history, readers when you read this, the authors note the existence of the thestory itself will suddenly find the opposite of the character of his mind.
Collections