The influence of One Belt One Road project on supply chain management in the context of BTK railway line
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bir kuşak bir yol projesinin tedarik zinciri açısından ticaret yollarının etkileşimini artırmak, engelsiz ticareti sağlamak gibi iki önemli hedef göze çarpıyor. OBOR projesinde, orta kuşakta yer alan dünyadaki önemli konumunu kullanarak bir lojistik üs olmayı hedefleyen Türkiye, projede Asya ve Avrupa'da bir köprü görevi olmada çok istekli ve projeye olumlu yaklaşımını gösteren ilk ülkelerden biridir. Bu bağlamda, Türkiye OBOR projesi için, Bakü-Tiflis Kars demir yolu hattı, Marmaray, Yavuz Sultan Selim köprüsü gibi, bir çok altyapı projesi tamamlamıştır. Bu projeler lojistik entegrasyon sağlayarak, yeni lojistik bağlantı modları oluşturmuştur. Özellikle COVID-19 salgını, kuruluşları lojistikte farklı rotaları düşünmeye zorladı. Bu çalışmada, BTK demiryolu hattı bağlamında OBOR projesinin etkisi araştırılmış ve çalışılmıştır. Araştırmanın sonucunda BTK, yeni ve alternatif taşıma yolları açmış, taşıma maliyeti açısından olumlu etki ederek, Türk ihracat ve ithalatçılarına fiyat avantajı sağlamıştır. In the context of supply chain, the two goals of the belt and road project stands out, such as ensuring barrier free trade and increasing the connectivity. Turkey, situated in the middle corridor of the project, is aiming to become a logistic hub by using its important location. Turkey is very eager to act as a bridge between Europe and Asia and it is among the first countries that expressed positive perspective toward the project. In this regard, Turkey has completed various infrastructure projects like Baku-Tbilisi Railway, Marmaray and Yavuz Sultan Selim Bridge for OBOR. These projects created new logistic connection modes by providing logistics integration. In particular, the COVID-19 pandemic forced organizations to consider different routes in logistics. In this study, influence of OBOR project in context of BTK railway line has been searched and studied. As a result of this study, it has been understood that BTK opened new and alternative transportation routes, affecting transportation cost positively. It also provides a price advantage to Turkish exporters and importers.
Collections