Türkiye`de fındık dış ticareti, sektör yapısı ve sorunları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Türkiye, dünyada en fazla ve en kaliteli fındığı üreten ülkedir. Türkiye, ürettiği fındıkları dünyanın birçok yerine ihraç etmektedir. Fındık, ihracat sayesinde hem ülke ekonomisine katkıda bulunmakta, hem de Karadeniz halkına büyük bir istihdam yaratmaktadır. Fındık sektörü, ülkeye katkısının yanında içinde barındırdığı birçok sorunla karşı karşıyadır.Bu çalışmayla, fındık sektörünün Türkiye ekonomisine ve ihracatına yaptığı önemli katkılarını ortaya koymak, fındık ihracatının genel yapısını tespit etmek ve ihracatçılarının içinde bulunduğu sorunları belirleyerek çözüm arayışları sunmak amaçlanmıştır. Bu sorunların tespiti amacıyla, Ordu ve Giresun illerinde yapılan alan araştırmasıyla fındık ihracat firmalarının sorunları ve beklentileri belirlenmeye çalışılmıştır. Ankete 2 ilde ihracat yapan 28 firma katılımda bulunmuştur.Çalışma sonucunda, sektörde faaliyet gösteren ihracatçı firmaların sermaye yapılarının ve finansman kaynaklarının sınırlı olduğu, ürünlerin büyük bölümü işlenmeden ihraç edilmekte olduğu ve asıl işleme sanayi ağırlıklı olarak Almanya olmak üzere Avrupa ülkelerinde bulunduğu belirlenmiştir. Gelişmiş ülkelerdeki alıcı sanayiciler ile etkin pazarlık yapma şartları olmadığından dolayı fiyatı belirleyen çoğunlukla alıcı olmaktadır. İhracat sektöründe sermaye yapısı ve kredi hacmi daha geniş olan firmalar sektörde tekelleşme oluşturmaktadırlar. Bunun yanı sıra firmaların sağlıklı ve hijyenik şartlarda kaliteli ürün piyasaya sürmeleri gerekmektedir. Bu sorunlar Türk fındığının markalaşamamasına ve imajının zedelenmesine neden olmaktadır. Turkey produces the highest amount of and the top- quality hazelnut in the world. Turkey exports the hazelnuts it produces to the lots of places of the world. Thanks to export, hazelnut both contributes to country economy and provides a big employment for Black Sea Region people. Hazelnut sector now faces with lots of problems conversely its contribution to country.With this study, it has been targeted to reveal the important contributions of hazelnut sector to Turkish economy and export, to set the general system of nut export and present solution seekings by determining the problems of exporters. With the aim of these problems, it has been tried to determine the problems and the expectations of exportation firms with the area researches in Ordu and Giresun. 28 firms attended to the questionnaire from 2 cities.As a result of the study, it has been seen that the capital situations and the financial resources of the firms in business are limited, the large part of the products is exported without processed and the main processes are in Europe countries mainly in Germany. Due to the fact that there isn?t bargaining terms with buyer industrials in developed countries, the one who determines the price is mostly buyer. The firms whose capital statue and credit volume is wider create monopolization in sector. Besides, the firms need to launch healthy and qualified products in hygienic conditions. These problems cause Turkish hazelnuts not to be branded and harm its image.
Collections