Ordulu şairlerin şiirlerinde geçen özel adlar ve kullanılış özellikleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Ordu, geçmişten bugüne sanatın ve kültürün çeşitli dallarında eser veren insanların yaşadığı bir kent olmuştur. Ülkemiz kültür hayatına önemli katkılar sağlayan Ordu, Türkçenin şiir üzerinden ifadesi bağlamında da dikkate değer zenginlikler taşımaktadır. Ordu'da doğmuş, bu kentte yaşamış, bir yönüyle bu kentle bağ kurmuş her şairin şiirlerinde özel adların varlığı gerek adbilim, gerekse söz varlığı açısından incelemeye değerdir.Bu bağlamda, gerek çağdaş gerekse geleneksel formda şiir yazan Ordulu şairlerin şiirlerinde yer alan özel adları, ad bilim disiplini ışığında incelemeyi esas alan bu çalışma; yöre şairlerinin zengin anlatım olanaklarını ve şiir dili aracılığıyla özel adları nasıl ve hangi bağlamlarda kullandıklarını, bu özel adların şiir dilinde ne gibi görevler üstlendiklerini ortaya koymayı hedeflemektedir.Çalışmada Ordulu şairleri örnekleyen toplam 60 şairin 115 eseri incelenerek, özel adlar fişleme ve tarama yoluyla tespit edilmiş, belirli başlıklar altında sınıflandırılmış ve özel adların Ordulu şairlerin şiirlerindeki dilsel görünümü açığa çıkartılmaya çalışılmıştır.Türkçe şiir yazan Ordulu şairlerin; Türk dilinin kültürler arası öğrenmeye, adlandırma yollarının çeşitliliğine, şiir dilinin çok katmanlı dokusuna ve kendi söz varlıklarına yaptığı katkıları şiirlerinde özel adları kullanmak suretiyle sağladıklarını düşünmekteyiz.Anahtar Sözcükler: Ordulu şairler, şiir, ad bilim, özel ad, anlam bilim. Ordu has been a city where from the past until today people with their cultural works appeared in various branches of art and culture reside. Having made significant contribution to the cultural life of our country, Ordu has considerable riches in terms of poetic narrative of Turkish language. It is worthwhile to study the usage of proper names in the poems of every poet who have had connections with this city in every way, who lived in here, as far as onomasiology and lexicology are concerned. Given this context, this works aims at making manifest how and in which context the local poets who write their poems in both modern and traditional forms have been employing rich narration possibilities and their use of proper names through the poetic language as well as the functionalities of these proper names at the service of the poetic expression. In this work, 115 pieces of works from 60 poets in total who make up the sample of Ordu poets have been investigated. The proper names mentioned in these works have been identified by means of keeping a record of them and scanning and classified under certain headings in order to locate and to map proper names in the linguistic landscape of the poems of Ordu poets. We are in the opinion of the fact that Ordu poets who write Turkish poems have provided their contribution to the learning across cultures, diversity of ways of denomination and the multilayered texture of the poetic language and their own vocabulary in Turkish by utilizing proper names in their poetry.Key Words: Poets from Ordu, poetry, onomasiology, proper name, semantics.
Collections