Problem genişletme etkinliklerinin problem çözme ve üstbiliş becerilerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, problem genişletme etkinliklerinin öğrencilerinproblem çözme başarısına ve üstbiliş becerisine etkisinin incelenmesidir. Budoğrultuda araştırma, ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen üzerinemodellenmiştir. Araştırma, 2015-2016 eğitim öğretim yılının ikinci dönemindeRize İli Merkez İlçesi'nde bir ilkokulda, 31'i deney ve 30'u kontrol grubundaolmak üzere, toplam 61 öğrenci ile dokuz hafta boyunca yürütülmüştür.Araştırmada, deney grubunda yer alan öğrencilere problem genişletme etkinlikleriuygulaması yapılırken, kontrol grubunda yer alan öğrencilerin dersleri normalmatematik müfredatına göre işlenmiştir. Araştırmada kullanılan veriler; ProblemÇözme Başarı Testi ile Üstbilişsel Bilgi ve Beceri Ölçeği (MSA'98R) kullanılarak elde edilmiştir. Verilerin normal dağılım kontrolüKolmogorov-Smirnov testi ile yapılmıştır. Bağımlı iki grup ortalaması Eş-yapmat-testi (Paired t-test) ile karşılaştırılmıştır. Verilerin analizinde ve sonuçlarınyorumlanmasında %5 anlamlılık düzeyi dikkate alınmıştır.Araştırma sonucunda, deney grubundaki öğrencilerin uygulama sürecisonunda hem problem çözme başarısında hem de üstbilişsel bilgi ve beceridüzeylerinde artış olduğu görülmüştür. Ayrıca bu artışın deney grubunda, kontrolgrubuna oranla daha yüksek olduğu gözlenmiştir. Elde edilen sonuçlara göre,problem genişletme etkinliklerinin hem problem çözme başarısında hem deüstbiliş bilgi ve becerilerinde artış sağladığı gözlenmiştir. Anahtar Kelimeler: İlkokul matematik öğretimi, problem çözme, problemgenişletme, üstbiliş. The purpose of this study is to investigate the effects of problem extendingactivities on problem-solving achievement and metacognitive skills. Accordingly,this research adopts the quasi-experimental design involving pretest-posttestcontrol groups. The research was conducted with a total of 61 students assigned tothe experimental group (31 students) and the control group (30 students) in aprimary school located in Rize city center in the second term of 2015-2016academic year over a nine-week period. During the research, while the problemextending activities were applied to the students in the experimental group, thestudents in the control group kept going their routine teaching and learningprocess. The data of the current study were obtained through Problem SolvingAchievement Test and Inventory of Metacognitive Skills and Knowledge (MSA'98R). 'Kolmogorov-Smirnov' statistic was used to determine whether the data isnormally distributed. The means of two dependent groups were compared withPaired t-test. A significance level of 5% was considered in the process ofanalyzing and interpreting the results.The findings of the research revealed that there was an increase in the levelof both problem solving achievement and metacognitive knowledge and skills ofthe students in the experimental group at the end of the process. Furthermore, itwas seen that this increase was higher than the one in the control group.According to the results obtained, problem extending activities were found to leadto an increase in the students' problem solving achievement and metacognitiveknowledge and skills.Keywords: Primary mathematics education, problem solving, problem extending,metacognition.
Collections