Didem Madak`ın şiirlerinde anlam evreni
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada Cumhuriyet Dönemi şairlerinden Didem Madak'ın imgesel, sembolikve felsefik derinliğe sahip eserlerinin, anlam evreni bağlamında incelenmesi konuedilmiştir. Madak ile ilgili akademik çalışmaların çoğu `kadın söylemi` odaklıdır.Didem Madak'ın kadın cinsiyetinin şiirlerde görünür olmasının gerekliliğindenbahsettiği konuşmaları kaydedilmiştir. Ancak metinler incelenirken şairin busözlerini ya da şiirlerde öne çıkan kadın söylemini referans alarak metinlere sadecefeminist duyarlılıkla yaklaşmak, metinlerin daha derin incelenmesini sekteyeuğratmaktadır. Bu sebeple `kadın söylemi` tekrarını olabildiğince ikinci plandatutmak hedeflenmiştir. Madak'ın Grapon Kâğıtları, Ahlar Ağacı ve PulbiberMahallesi olmak üzere üç kitabı vardır. Bu üç kitaptaki şiirlere sonraki basımlardaeklenen şiirler de ilave edilerek tüm malzeme, belirlenen tipolojilere göre gruplaraayrılmıştır. Bahsi geçen gruplar; sembolik kullanımlar, temel karşıtlıklar ve imgelerolmak üzere üç bölümde ele alınmıştır. Dilsel veriler tipolojik olarak irdelenmiş vekullanım sıklıkları bakımından da değerlendirilmiştir. Böylece şiirlerdeki katmanlıyapı sadeleştirilmiştir. Sonuç olarak şairin anlam evreni ortaya çıkarılmıştır. Tümbunların neticesinde yaşamı sorgulayan bireylerin yaşadıkları çatışma ögelerini kendikültürel birikimlerine ve yaşanmışlıklarına göre yansıttıkları görülmüştür. Metinlerinilk bakıştaki görüntüleri ve incelendikten sonraki görüngülerinin karşıt anlamlaragelebildiği anlaşılmıştır. Özne şiirinde farkına varmadan bazen dışa dönük, bazen iseiçe dönük bir tavırla anlamsal gruplar oluşturmuştur. Madak'ın şiirinin, okuyucununalgısı ve kültürel birikimine göre kendisini açan ya da kapatan bir şiir olduğu tespitedilmiştir. Şairin küçük anlam evreninden yola çıkılmış, tümevarımsal bir işleyişlebüyük anlam evrenine ulaşılmıştır.Anahtar Kelimeler: Didem Madak, şiir, anlam evreni, imge, sembol, temelkarşıtlıklar In this study, one of the Republic Period poets; Didem Madak's works which havethe imaginary, symbolic and philosophical perspectives are studied in the context ofmeaning universe. Most of the academic studies related to Madak are focused on`woman discourse`. The speech of Didem Madak about the necessity of womangender visibility in the poems is recorded. However, while studying the poems, textsare interrupted to make deeper analysis because of approaching to texts with onlyfeminist sensitivity by taking as reference of poet's speech or woman discoursewhich becomes prominent in her poems. Madak has three books; called as GraponKağıtları, Ahlar Ağacı and Pulbiber Mahallesi. All materials have grouped in regardto determinated typologies by also adding her latest poems into these books for thefollowing printings. These mentioned groups has been discussed in 3 categories suchas symbolic uses, basic oppositions and imagery. Linguistic materials have beenexamined typologically and have also been evaluated as frequencies of occurrence.Thus, layered structure in poems has been reduced. Consequently, poet's meaninguniverse has been revealed. As a result it has been seen that, lıke every individualquestioning life, she reflects the elements of the conflict she has experiencedaccording to her cultural backgound and experience. It is understood that the ımagesof the texts at fırst glance and what they gave after analyzing can have oppositemeanings. In her poem, the poet created semantıc groups unintentionally with anintroverted unintentionally with an introverted and sometimes extroverted attitude. Ithas been determined that Madak's poem is one that opens or closes itself accordingto the reader's perception and cultural accumulation. Starting from the smallmeaning universe of the poet,the universe of great meaning has been reached throughan inductive operation.Key Words:Didem Madak, poem, meaning universe, image, symbol, basicoppositions
Collections