Show simple item record

dc.contributor.advisorMülayim, Selçuk
dc.contributor.authorYivlik Neftçi, Ayşe
dc.date.accessioned2021-04-24T11:42:04Z
dc.date.available2021-04-24T11:42:04Z
dc.date.submitted1999
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/518167
dc.description.abstractÖZET Araştırma konumuz olan, Kümbet, Niğde Hüdavend Hatun Kümbeti olup, 1312 tarihli ve Selçuklu üslubunun devamı niteliğindedir. 14.yy.ve 15yy.lar, mimari açıdan bir değişim ve gelişmelerin olduğu yıllardır. Ancak Orta ve Doğu Anadolu`da halen Selçuklu üslubu görülmekteydi.. Yapı Anadolu`nun Önemli merkezlerinden biri olan Niğde dedir. İlhanlı valisi Sungur Ağa zamanında IV. Rüknettin Kılıç Arslan'ın kızı Hüdavend Hatun Tarafından 712 H./13 12-13 13 M.yılında yaptırılmıştır. Hüdavend Hatunun yapının içinde bulunan mezar taşından 1332 yılında vefat ettiği anlaşılıyor. Böylece yapıyı ölümünden yirmi sene önce yaptırdığı ortaya anlaşılıyor.. Yapı sekizgen kaide üzerine oturmakta olup, sütunçeler vasıtasıyla üst kısımda onaltıgene dönüşmektedir. Bu sütunçeleri Sekizgenin her köşesinde görmekteyiz. Bunlar yapının köşelerini yumuşatırken Aynı zamanda, estetik değer de katmaktadır. Hüdavend Hatun Kümbeti oldukça yoğun bir plastik bezemeye sahiptir. Yapının üç tane pencereli cephesi vardır. Her pencere kemerinin iki yanında hayvan figürleri yerleştirilmiştir, iki sıralı mukarnas şerit pencere kemerlerini çevrelemektedir. Üst kısımda her cephe sütunçelerle onaltıgene dönüştürülmüştür ve her cepheye bir alınlık gelecek şekilde düzenlenmişir. Alınlıkların içleri bitkisel ve geometrik kompozisyonludur. Sağ ve solda bulunan iki köşeside benzer şekilde düzenlenmiştir. Dikkatle bakıldığında bezemelerdeki şaşırtıcı bir takım unsurlar göze çarpmaktadır. İnsan figürlerinin çok sık olarak kullanılması, Cephelerin bazı yerlerine yüzeysel olarak işlenmiş hayvan figürleri bunlardan bazılarıdır. Özellikle figürlerin gizlenmesine dikkat edilmiştir. Ancak yapının bezemesindeki yoğunluk göz önüne alarak incelendiğinde beklenenin tersine son derece abartılı ve bir o kadar da gelişigüzel işçilikle karşılaşılmaktadır. Bu durumda akla şu soru gelmektedir. Kendinden çok daha önce yapılan yapılarda kaliteli işçiliklerle karşılaşılırken, daha geç tarihli olmasına rağmen Hüdavend Hatun Kümbetinde niçin böyle bir acelecilik görülmekteydi. Tahminimize göre bu durum dönemin ogünkü şartlarından kaynaklanmakta idi.
dc.description.abstracten_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectSanat Tarihitr_TR
dc.subjectArt Historyen_US
dc.titleNiğde Hudavend Hatun Kümbeti plastik bezeme ve cephe düzeni
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmHüdavend Hatun Cupda
dc.subject.ytmMausoleum
dc.subject.ytmSeljukid art
dc.identifier.yokid86085
dc.publisher.instituteTürkiyat Araştırmaları Enstitüsü
dc.publisher.universityMARMARA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid86085
dc.description.pages155
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess