Türkiye`de el yazması eserlerin korunması ve restorasyonu
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
El yazmaları bilim ve sanat dünyasının en önemli araştırma kaynaklarından biridir. Dönemlerinin tarih, dil, din, felsefe, coğrafya, astroloji, fen bilimleri gibi konularını içeren bu eserler, geçmişi günümüze taşımaktadırlar.Türkiye, Selçuklu ve çoğunluğu Osmanlı devletleri zamanında yazılmış olan oldukça zengin el yazmaları koleksiyonuna sahip bir ülkedir.Bu çalışmada ilk olarak, el yazması kitapların yazının icadından günümüze kadar olan serüvenine değinilmiştir. Başlangıçtan günümüze kadar yazı yazmada kullanılan malzemelerin neler olduğu ve nasıl yapıldığı anlatılarak yazmaların fiziksel özelliklerinden bahsedilmiştir.İkinci bölümde, çeşitli sebeplerden dolayı yıpranan yazmaların bu etkilerden korunması ve restore edilerek eski haline dönüştürülmesi için ne tür önlemlerin ve işlemlerin uygulandığı anlatılmıştır.Yazma eserlerin Türkiye'de bulunduğu yerlerin tespiti, tezin üçüncü bölümünü oluşturmaktadır. Buralardaki yazmaların hangi şartlarda korunduğu ve zarara uğramış olanların nerelerde restore edildiği ya da bu imkâna sahip olup olmadığı belirlenmeye çalışılmıştır.Sonuç bölümünde ise bir değerlendirme yapılarak olanlar ve olması gerekenler ifade edilmektedir.Hazırlanan bu tezin, el yazmalarının korunması ve restorasyonu konusunda yeni açılımlar sağlayacağı umulmaktadır. Manuscripts, are one of our most important source for arts and science. These monumental works relating to history, religion, philosophy, geography and science carry our history up to this time.Turkey with its root, deep in to the Selcuks and Ottomans has a very rich collection of hand written work back from those era.In this study we tried to illustrate the adventure of manuscripts from the time writting was invented to our time. We will also consider the tools utilized how they manufactured and the physical properties of the writting.In the next section, we will mention how damaged material whatever the reason could be restorated back and how to avoid their being harmed and be protected in the future.Third section will deal with localization of these important art works their condition status and managemental facilities of the site. We will also discuss the wheres and hows of restoration if any exist at the site.In the conclusion section the present situation and the future demands and requirements are both evaluated and discussed.In this desertation I hope my work will shed some light on the projection and restoration of these treasures of humanity.
Collections