Çalışanların insan kaynakları yönetimi uygulamalarına yönelik algılarının, örgütsel bağlılık ve iş tatmini üzerine etkileri: Hizmet sektöründe bir uygulama
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İnsan kaynağı, işletmelerin sahip olduğu en önemli ve değerli bir araçtır. Sahip olunan teknoloji ne kadar ileri düzeyde olursa olsun, ortaya konulan mal veya hizmet ne kadar kaliteli olursa olsun bunları geliştirecek, ortaya koyacak olan nitelikli, yetkin ve gerekli yeterliliğe sahip olan işgörenlerdir. İşletmeler bu kaynağa sahip olmak veya ellerinde tutmak için birçok çaba sarf etmektedirler. İşletmenin sahip olduğu vizyon ve misyonu anlayan bunu gerçekleştirmek için emek harcayan işgörenler rekabet üstünlüğü sağlamada önemli bir faktördür. Bunun bilincinde olan işletmeler büyüme sağlamakta ve giderek artan küreselleşme sürecinde hem ulusal hem de uluslararası alanda fark oluşturmaktadırlar.Araştırmanın amacı insan kaynakları yönetimi uygulamlarının (iş analizi ve iş tasarımı, insan kaynakları planlaması, eğitim ve geliştirme, personel güçlendirme, performans değerlendirme, ücret yönetimi ve ödül sistemi, işe alma ve yerleştirme, iş güvenliği) örgütsel bağlılık (duygusal bağlılık, devam bağlılığı ve normatif bağlılık) ve iş tatmini (genel iş tatmini, içsel tatmin ve dışsal tatmin) üzerinde etkisinin belirlenmesidir. Araştırma kapsamında konuyla ilgili yapılmış olan literatür incelenmiştir. Hizmet sektöründe faaliyette bulunan işletmede yüz yüze anket yöntemi kullanılmıştır. Anket sonuçları SPSS21 istatistik programıyla analiz edilmiştir.Araştırma sonucunda insan kaynakları yönetim uygulamalarının örgütsel bağlılık ve iş tatmini arasında pozitif yönlü bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Ayrıca hipotezler sonucunda insan kaynakları yönetimi uygulamalarından eğitim geliştirme ve performans değerlendirme uygulamalarının örgütsel bağlılık ve iş tatmini üzerinde en fazla etkiye sahip olduğu belirlenmiş; ücret yönetimi ve ödül sisteminin ise en az etkiye sahip olduğu belirlenmiştir. Human resource is the foremost and the most valuable source that business organizations have. No matter how advanced the technology owned and how high the quality of the goods or services is, it is the qualified employees with essential competence who would deliver and enhance them. Business organizations make great efforts in order to possess and maintain this resource. The employees who appreciate and endeavor to execute the vision and mission of the business organization are important factors in creating a competitive advantage. The business organizations being conscious of this fact may achieve growth and create both national and international differences in such an increasing globalization process.The study aims to figure out the effect of human resource management practices (job analysis and job design, human resource planning, training and development, staff empowerment, performance evaluation, wage management, and reward system, recruitment and placement, job security) on organizational commitment (emotional commitment, attendance commitment, and normative commitment) and job satisfaction (general job satisfaction, internal satisfaction, and external satisfaction). The relevant literature is reviewed within the scope of the study. Face to face method applied in a private sector service of which results were analyzed with `SPSS 21` statistical program is used in the study.As a result of the research, a positive relationship between human resources management practices and organizational commitment and job satisfaction are identified. Furthermore, in the consequences of the hypotheses, it is determined that training development and performance evaluation methods, among the human resource management practices, have the greatest effect on organizational commitment and job satisfaction and the least on wage management and reward system.
Collections