Üniversite öğrencilerinin bölüm tercihlerini etkileyen değişkenlerin ana bileşenler yöntemi ile değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
44 ÖZET ÜNİVERSİTE Ö?RENCİLERİNİN BÖLÜM TERCİHLERİNİ ETKİLEYEN DE?İŞKENLERİN ANA BİLEŞENLER YÖNTEMİ İLE DE?ERLENDİRİLMESİ Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin bölüm tercihlerini etkileyen değişkenleri çok değişkenli istatistik yöntemlerinden Ana Bileşenler Yöntemi ile değerlendirilerek çok sayıda değişkeni daha az sayıda bileşene indirgemektedir. Elde edilen bileşenler isimlendirilmiş ve anlamlı hale getirilerek konu ile ilgilenenlere daha açık ve daha duyarlı bilgiler verilmeye çalışılmıştır. Araştırmaya Tıp ve Dış Hekimliği Fakültelerinde okuyan 138 öğrenci, diğer fakültelerde (Eğitim, Fen-Edebiyat, Hukuk, Mühendislik) okuyan 873 öğrenci, toplam 1011 öğrenciye ait bölüm tercihi ile ilgili 34 değişken için çok değişkenli istatistik yöntemlerinden Ana Bileşenler Yöntemi ve diğer istatistiksel testlerle değerlendirildi. Çalışmamızda Tıp ve Diş Hekimliği Fakültelerinde okuyan öğrencilere ait 34 değişken Ana Bilşenler Yöntemi ile değerlendirilerek 13 ana bileşen diğer fakülteler için bu değişkenler 12 ana bileşene indirgenmiştir. Elde edilen ana bileşenler konu ile ilgili değişkenleri anlamlı bir şekilde ifade etmiş ve bu ana bileşenler uygun bir şekilde isimlendirilmiştir. Tıp ve Diş Hekimliği Fakülteleriyle diğer fakültelerde okuyan öğrencilerin bölüm tercihleriyle ilgili sorulan anket sorularına verdikleri yanıtlar açısından istatistiksel değerlendirme yapılmış ve farklılığın önemli olduğu bulunmuştur. Sonuç olarak, Ana Bileşenler Yöntemi Tıp ve Diş Hekimliği Fakülteleriyle diğer fakültelerde okuyan öğrencilerin bölüm tercihleriyle ilgili çok sayıda değişkeni daha az sayıda bileşene indirgemiştir. Elde edilen bileşenlerin adlandınlmasıyla konu ile ilgilenlere daha anlamlı ve öz bilgiler sunulduğu ve Ana Bileşenler Yönteminin bu tür çalışmalarda başarıyla uygulanabileceği gösterilmiştir. 45 SUMMARY EVALUATION OF VARIABLES AFFECTING UNIVERSITY STUDENTS' DEPARTMENT CHOICES THROUGH PRINCIPAL COMPONENTS METHOD The aim of this study is to reduce a number of variables to fewer components by evaluating the variables that affect university students' department choices through principal components method which is one of multi- variable statistical methods. We tried to give clear and moresensible knowledge to those interested in subject by naming the components obtained and making them more significant. Thirty-four variables related to department choices belonging to a total of 1011 students consisting of 138 students studying in Medical and Dentistry faculties, and 873 students in others faculties such as Education, Science and Arts, Law and Engineering were assessed by Principal Components Method and other statistical tests. In the present study, 34 variables subjects to students studding in Medical and Dentistry faculties were assessed by principal components method and were reduced to 13 principal components, while for other faculties, these variables were reduced 12 principal components. The obtained principal components revealed significantly the variables the matter, and these components were accordingly named. Statistical evaluation was carried out in terms of department choices of the students in Medical and Dentistry faculties and their responses for the inquiry questions, and the difference was found insignificant. As a result, a multitude of variables subject to departments choices of students in Medical, Dentistry and other faculties was reduced to fewer components through principal components. Upon the naming of components obtained, it was seen that more significant and more specific information were presented to those interested in the matter and that Principle Components Method could be successfully applied to this kind of studies.
Collections