Türkiye`de ilk ve orta düzey kamu yöneticilerinin sosyolojik görünümü ve yöneticilik özellikleri :(Antalya örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
YU1 ÖZET Bu çalışmada; Türk Kamu Yönetimi'nde ilk ve orta düzey yöneticilerin sosyolojik görünümleri ve yöneticilik özellikleri araştırılmıştır. Sosyolojik görünüm açısından; ilk ve orta düzey yöneticilerin yaş, cinsiyet, ailevi özellikler, eğitim durumu dağılımları ve yetişme koşullan ele alınmıştır. Yöneticilik özellikleri açısından da; otoriter ve demokratik yöneticilik özelliklerinden hangisini gösterdikleri saptanmaya çalışılmıştır. Bu konuların yanı sıra, yöneticilik kariyerleri ve yöneticilik konusundaki eğitim durumları da incelenmiştir. Araştırma, Antalya İl Merkezi'ndeki çeşitli kamu kuruluşlarında görevli ilk ve orta düzey yöneticilerle sınırlandırılmıştır. Antalya örneği çerçevesinde ele alınan konunun, genel olarak Türk Kamu Yönetimi'nde görevli ilk ve orta düzey yöneticilerin özelliklerini yansıtacağı varsayılmıştır. Aranan özellikleri ortaya çıkarmak amacıyla, Antalya İl Merkezi'ndeki, merkezi yönetim ve yerinden yönetim kuruluşlarında görevli ilk ve orta düzey yöneticilere yönelik bir alan araştırması yapılmıştır. Çalışma, büyük ölçüde bu alan araştırmasına dayanmaktadır. Yöneticilerin yetişme koşullan incelendiğinde; genellikle dar gelirli ve eğitim düzeyi düşük ailelerden geldikleri görülmüştür. Yöneticilerin eğitim durumlan ve yöneticilik görevleri konusunda eğitimlerine bakıldığında; çoğunun yüksek öğrenim yaptığı ancak yönetim bilimi konularıyla ilgili alanlarda yüksek öğrenim yapanların oranının düşük olduğu; %50'ye yakınının yönetim bilimi konularında hizmetiçi eğitim aldığı, hizmetiçi eğitim sürelerininse genelde çok kısa olduğu görülmüştür. Yöneticilik konusunda, yüksek öğrenimde ve hizmetiçi eğitimde yeterli düzeyde eğitim almadıklan sonucuna ulaşılmıştır. Yöneticilik görevinin öğrenilmesinde en önemli faktörün, görev süresince üstlerden görerek, deneyim kazanma olduğu saptanmıştır. Eğitim konusunda ulaşılan bir başka sonuç da; ilk ve orta düzey yöneticilerde, yabancı dil bilenlerin oranının çok düşük olduğudur. Otoriteyi kullanma biçimlerine göre yöneticilik özellikleri açısından; ilk ve orta düzey yöneticilerin büyük ölçüde demokratik yöneticilik özellikleri gösterdikleri saptanmıştır. Yöneticilik özelliklerini belirlemek amacıyla oluşturulmuş 9 ölçütten; 8'ine göre demokratik, l'ine göre otoriter özellik gösterdikleri belirlenmiştir. IX THE SOCIOLOGICAL PROFILES AND MANAGERIAL STYLES OF FIRST LINE AND MDDDLE ADMINISTRATORS IN TURKISH PUBLIC ADMINISTRATION The sociological profiles and managerial styles of first line and middle administrators in Turkish Public Administration have been dealt with in this research. Age, sex, family structure, state of education of first line and middle administrators, and the circumstances in which they were brought up, have been taken into consideration as sociological features. Whether they display any autocratic and democratic managerial features has also been dealt with. Further more, their managerial careers and educational backgrounds have been looked into. The research has been confined to first line and middle administrators' features in various government establishments in Antalya. A survey, on which the research is mainly based, has been applied to first line and middle administrators in charge in central and local government establishments. The survey has shown that the majority of the administrators come from families with little income and poor education backgrounds. Most of the administrators have university degrees. However, the percentage of administrators who majored in administrative sciences is relatively low. The administrators who practised in-service training consist of 50%. However, it has been detected that the in- service training periods have been considerably short. It can be concluded that administrators don't have sufficient training concerning their administrative duties. They have been putting into practice their administrative duties via gaining work experience from their superiors. Another finding of the survey in the matter of education is that the administrators have very little second language skills. When looking into the issue `use of authority`, first line and middle administrators mostly display democratic managerial features. There have been set up nine criteria to define managerial styles of the first line and middle administrators. As a result, the administrators have displayed democratic features according to eight and autocratic features according to one of the nine criteria.
Collections