İşletme stratejileri ile enformasyon sistem stratejilerinin uyumu(stratejik uyum) ve stratejik uyumun Antalya yöresindeki konaklama işletmelerinde araştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZETİşletme ve enformasyon sistem (ES) stratejilerinin uyumu ?stratejik uyum? olaraktanımlanmaktadır. Yapılan mevcut çalışmalarda stratejik uyumun önemi yoğun olarakvurgulanmaktadır. ES ve bir bütün olarak örgüt arasındaki sinerjinin veya uyumun öneminivurgulayan bir çok kavramsal model olmasına rağmen oldukça az sayıda görgül araştırmayapılmıştır. Yapılan görgül araştırmaların çoğu stratejik uyumu planlama düzeyinde görüşmeve örnek olay gibi nitel araştırma yöntemleri kullanarak incelemişlerdir. Örgütlerde mevcutstratejik uyumu inceleyen araştırmalar ise hiç yoktur.Bu doktora tezinde örgütlerdeki mevcut stratejik uyumu değerlendirmek için geliştirilençok boyutlu ve çok maddeli ölçüm aracıyla stratejik ES yönetim yazınına katkıda bulunulmasıhedeflenmektedir. Bunu işletme ve ES stratejileri ile ilgili mevcut teorilerin ışığında yapmakamaçlanmaktadır. İlgili yazında işletme ve ES stratejileri arasında ideal uyum biçemlerininolduğuna inanılmaktadır. Bu tezde bu inanış kurama dayalı ideal uyum biçemleri kullanılarakgörgül olarak araştırılmaktadır.İşletme stratejileri Venkatraman'ın (1989) strateji ölçeği kullanılarak incelenmiştir. Faktöranalizi sonucunda üç farklı stratejik yönelim türü elde edilmiştir. ES stratejileri ise buçalışmada geliştirilen ve ES türlerini belirleyen ölçüm aracı kullanılarak incelenmiştir. Çünkü,ilgili yazında farklı ES stratejilerinin farklı ES portföyleri gerektirdiği vurgulanmaktadır. Buportföylere ve portföylerin özelliklerine göre üç farklı ES stratejisi elde edilmiştir.İşletmelerin stratejik yönelimleri ve ES strateji türleri arasındaki uyum yapılan regresyonanalizi ile incelenmiştir.Bu doktora tezi üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölüm strateji ve ES kavramlarınıtanıtmaktadır. İkinci bölüm ise çalışmanın teorik zeminini oluşturmaktadır. Bu bölümdestratejik uyumu açıklamaya çalışan kavramsal modeller ve yaklaşımlar açıklanmış ve yapılangörgül araştırmalar özetlenmiştir. Son bölümde ise araştırmanın veri toplama araçları veanalizleri açıklanmıştır. Bu bölümde ayrıca araştırmanın bulguları, yorumları, kısıtları vegelecek araştırmalar için öneriler yer almaktadır. SUMMARYAlignment between business and information system (IS) strategies is described as ?strategicalignment?. Several prior studies have frequently emphasized the importance of strategicalignment. Although there are many conceptual models that emphasis on the importance ofalignment, or synergy, between IS and the organization as a whole, very few empiricalresearch has been done. Most empirical research investigated strategic alignment by usingqualitative methods such as interview and case studies at planning level. There is no researchconducted to examine actual strategic alignment of organizations.This doctorate thesis seeks to contribute to the literature on strategic IS management byproviding multi-item and multi-dimensional scales to evaluate actual strategic alignment oforganizations. It aims to do so in the light of prior theory on business and IS strategies. Inrelated literature, it is believed that there is ideal alignment pattern between business and ISstrategies. This belief is empirically investigated by using theory-based alignment patterns inthis thesis.Business strategies are examined by using Venkatraman?s (1989) measure of businessstrategy. Three different strategic orientations were obtained by factor analysis. IS strategiesare examined by using a scale which is developed in this study, measures IS types because, itis emphasized in related literature that different IS strategies necessitate different ISportfolios. According to these portfolios and their characteristics, three different IS strategieswere obtained. Alignment then was examined by regression analysis between the threebusiness strategic orientation and three IS strategy types.This doctorate thesis is divided in to three sections. Section 1 introduces strategy and ISconcepts. Section 2 develops the theoretical background for this study. In this section,conceptual models and approaches that attempt to explain strategic alignment were explainedand prior empirical researches were summarized. In the last section, the methods of datacollection and analysis are described. In conclusion, Findings, implication, limitations andrecommendations for further research are presented.
Collections