Ortaöğretim kurumlarında öğrenen örgütler konusunda yöneticilerin ve mesleki ile kültür dersi öğretmenlerinin görüşleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Örgütlerin öğrenmesi bireylerin öğrenmesi kadar değerlidir. Farklı öğretim kurumlarında görev yapan yönetici ve öğretmenlerin örgütleri hakkında nasıl bir görüş içinde olduklarını öğrenmek, okulların öğrenen örgüt olma yolunda karşılaşılacak zorluklarla mücadele etmelerinde rehber görevi üstlenebilir. Bu çalışmanın amacı Antalya Büyükşehir Belediyesi sınırları içindeki resmi ortaöğretim kurumlarında görev yapan ortaöğretim yöneticileri ile kültür ve meslek dersi öğretmenlerinin öğrenen örgüt kavramına yönelik görüşlerini tespit etmektir. Araştırma betimsel niteliktedir. Araştırmaya 13 ortaöğretim kurumunda görev yapan 36 yönetici ve 400 öğretmen katılmıştır. Verilerin toplanmasında ölçek kullanılmıştır. Yönetici ve öğretmenlerin öğrenen örgüt kavramına ilişkin algılarını belirlemek üzere iki bölümden oluşan bir ölçek kullanılmıştır. Kullanılan ölçeğin birinci bölümünde yönetici ve öğretmenlerin demografik özellikleri, ikinci bölümünde ise yönetici ve öğretmenlerin öğrenen örgüt ile ilgili görüşlerini ortaya koymayı amaçlayan kişisel yeterlik, bilişsel modeller, ortak vizyon, takım halinde öğrenme ve sistem düşüncesini içeren alt boyutlarla ilgili 29 madde bulunmaktadır. Araştırmada verilerin istatistiksel analizinde, yüzde, aritmetik ortalama, t-testi, tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Anlamlılık değeri .05 olarak alınmıştır. Farklılığın anlamlı olduğu durumlarda farkın hangi gruplar arasında olduğunun anlaşılması için LSD testi (en küçük anlamlı farklılık testi) yapılmıştır. Bulgulara göre; 1. Yönetici ve öğretmenlerin öğrenen örgüte ilişkin görüşlerinde cinsiyete göre; bilişsel model ve sistem düşüncesinde anlamlı farklılık tespit edilmiştir. 2. Yönetici ve öğretmenlerin öğrenen örgüte ilişkin görüşlerinde göreve göre; kişisel yeterlik, bilişsel model ve takım halinde öğrenme alt boyutlarında anlamlı farklılık tespit edilmiştir. 3. Yönetici ve öğretmenlerin öğrenen örgüte ilişkin görüşlerinde çalıştıkları okullara göre; bilişsel model, ortak vizyon ve sistem düşüncesi alt boyutlarına ilişkin anlamlı farklılık bulunmaktadır. 4. Yönetici ve öğretmenlerin öğrenen örgüte ilişkin görüşlerinde mezun oldukları okullara göre anlamlı farklılık bulunmamıştır. Learning organizations is as valuable as learning individuals. Learning how administrators and teachers working in different educational institutions have an understanding of their organization can serve as a guide for schools to tackle the challenges of becoming a learning organization. The aim of this study is to determine the opinions of secondary school administrators and culture and vocational teachers working in official secondary schools within the boundaries of Antalya Metropolitan Municipality on the concept of learning organization. The research is descriptive. 36 administrators and 400 teachers from 13 secondary schools participated in the study. Questionnaire was used to collect data.A two-part questionnaire was used to determine the perceptions of administrators and teachers about the concept of learning organization. In the first part of the it, there are 29 items related to demographic characteristics of administrators and teachers, and in the second part, sub-dimensions related to personal competence, cognitive models, common vision, team learning and system thinking aiming to reveal the views of administrators and teachers about learning organization.Percentage, arithmetic mean, t-test, one-way analysis of variance were used in the statistical analysis of the data. Significance value was taken as .05. The LSD test (the least significant difference test) was used to determine the difference between the groups where the difference was significant.According to findings; 1.According to the opinions of administrators and teachers about the learning organization; significant differences were found in cognitive model and system thinking.2.In the views of the administrators and teachers about the learning organization according to the task; significant differences were found in the personal competence, cognitive model and team learning sub-dimensions. 3.According to the schools where managers and teachers work in their opinions about the learning organization; cognitive model, common vision and system thinking.4.There was no significant difference in the opinions of administrators and teachers about the learning organization compared to the schools they graduated from.
Collections