Turizm sektöründe işgörenlerin iş tatmini faktörleri ile dış müşteri tatmini arasındaki ilişkinin belirlenmesine yönelik bir araştırma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZETBu araştırmanın amacı, turizm sektöründe çalışanların mevcut iş tatminlerinin ölçülmesi, iştatmini etkileyen faktörlerin saptanması ve müşteri tatmini ile arasındaki ilişkinin ortayakonmasıdır.Bu çalışma kapsamında, araştırmanın amacına yönelik uygulama çalışması yapılmıştır.Araştırmanın uygulama aşamasında, turizm sektöründe faaliyet gösteren beş yıldızlı birkonaklama işletmesinde anket tekniği kullanılarak toplanan veriler analiz edilmiştir. Anket, iştatmini konusunda yapılan benzer araştırmalarda (Akıncı, 2001, s.168; Günbayı, 2000, s.101)kullanılan anketler, araştırmacı tarafından geliştirilerek uygulanmıştır.Araştırmada üç hipotez sınanmıştır. Birinci hipotez, demografik özelliklerin işgören iştatmini üzerinde anlamlı bir etkisi olduğunu savunmaktadır. Yapılan analizler sonucunda,birinci hipotez, iş tatminini etkileyen faktörlere göre, bazı demografik özellikler tarafındandesteklenirken, bazıları tarafından ise desteklenmemektedir.Araştırmanın ikinci hipotezinde, ücret faktöründen duyulan iş tatmini düzeyinin, diğerfaktörlerden duyulan iş tatmini düzeyine göre daha düşük olduğu savunulmaktadır. Yapılananalizler sonucunda ücret faktörünün aritmetik ortalamasının en düşük olduğu ortayaçıkmıştır. Dolayısıyla, ekonomik faktörlerin iş tatmini üzerindeki etkisinin diğer faktörleregöre daha düşük olduğu yönündeki denence yapılan analizler sonucu desteklenmiştir.Araştırmanın üçüncü hipotezinde, ?işgören iş tatmini düzeyi arttıkça, dış müşteri tatminide artar? yönündeki denence savunulmaktadır. Bu hipoteze yönelik analizlerde, uygulamayapılan turizm işletmesinin dış müşteri tatmini ölçülmüş ve işgören iş tatmini ile arasındakiilişki belirlenmeye çalışılmıştır. Yapılan korelasyon analizi sonucunda, işgören iş tatmini iledış müşteri tatmini arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olmadığı gözlenmiştir. Bunedenle, ?işgören iş tatmini düzeyi arttıkça, dış müşteri tatmini de artar? yönündeki denencedesteklenmemiştir.ABSTRACTThe aim of this research is to measure of satisfaction of workers who are interested intourism , determine the factors that effect job satisfaction and the relationship betweenconsumer satisfaction .In this research ,practice work technic is used for aim of this research.In the practice periodof this resaerch,the datas which are collected from a five stars hotel with using puplic surveytechnics are analyzed. The Survey , similar surveys that is related with job satisfaction (Akıncı, 2001 , s.168; Günbayı , 2000, s.101 ) is practised by researcher.Three hypothesis is exemined in this research. The first hypothesis is defended thatdemoghraphic characteristics have very meaningfull affects on job satisfaction. After someanalysises, the first hypothesis is supported by some demographic characteristicis but someare not.The second hypothesis defended that, degree of job satisfaction resulted from wage factoris lower than job satisfaction degree which resulted from other factor. Results of analysisshows that avarage of wage factor is the lowest one. So that, estimates, which say economicalfactors have lower affect on job satisfaction rather than other factor, are supported withanalysises.The third hypothesis is defended that ıf workers job satisfaction degree is raised thanconsumer satisfaction degree is raised simultaneously. Analysises related with this hypothesismeasure consumer satisfaction of tourism enterprise and try to determine relationship betweenworkers' job satisfaction and consumer satisfaction. Results of correlation analysises showthat it is not a statistical relation between job satisfaction and consumer satisfaction. So that,estimates which says ''ıf workers job satisfaction degree is raised than consumer satisfactiondegree is raised '' is not defended by third hypothesis. ABSTRACTThe aim of this research is to measure of satisfaction of workers who are interested intourism , determine the factors that effect job satisfaction and the relationship betweenconsumer satisfaction .In this research ,practice work technic is used for aim of this research.In the practice periodof this resaerch,the datas which are collected from a five stars hotel with using puplic surveytechnics are analyzed. The Survey , similar surveys that is related with job satisfaction (Akıncı, 2001 , s.168; Günbayı , 2000, s.101 ) is practised by researcher.Three hypothesis is exemined in this research. The first hypothesis is defended thatdemoghraphic characteristics have very meaningfull affects on job satisfaction. After someanalysises, the first hypothesis is supported by some demographic characteristicis but someare not.The second hypothesis defended that, degree of job satisfaction resulted from wage factoris lower than job satisfaction degree which resulted from other factor. Results of analysisshows that avarage of wage factor is the lowest one. So that, estimates, which say economicalfactors have lower affect on job satisfaction rather than other factor, are supported withanalysises.The third hypothesis is defended that ıf workers job satisfaction degree is raised thanconsumer satisfaction degree is raised simultaneously. Analysises related with this hypothesismeasure consumer satisfaction of tourism enterprise and try to determine relationship betweenworkers' job satisfaction and consumer satisfaction. Results of correlation analysises showthat it is not a statistical relation between job satisfaction and consumer satisfaction. So that,estimates which says ''ıf workers job satisfaction degree is raised than consumer satisfactiondegree is raised '' is not defended by third hypothesis.
Collections