İlköğretim okulu yönetici ve öğretmenlerinin örgüt sağlığına ilişkin algıları (Antalya ili örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
LKÖĞRET M OKULU YÖNET C VE ÖĞRETMENLER N N ÖRGÜTSAĞLIĞINA L ŞK N ALGILARI (Antalya li Örneği)Nazire ÇOBANBu çalışmanın amacı; ilköğretim okullarında görevli yönetici ve öğretmenlerin örgütsağlığını algılama düzeylerinin ne olduğunun belirlenmesidir.Çalışmanın evrenini, 2005-2006 öğretim yılında Antalya il merkezinde bulunan 188resmi ve özel ilköğretim okulundaki 4402 yönetici ve 397 öğretmen oluşturmaktadır. Örneklem111 yönetici ve 389 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemini belirlemede tabakalıörnekleme kullanılmıştır. Belirlenen sayıda yönetici ve öğretmen tesadüfi olarak seçilmiştir.Araştırmada kullanılan ölçme aracı Akbaba (1997)'nın geliştirdiği `Örgüt Sağlığı Ölçeği'dir. Veriler, LISREL 8.54 ve SPSS for Windows 10.0 bilgisayar programları kullanılarak analizedilmiş, verilen cevapların frekans, yüzde, aritmetik ortalama ve standart sapmalarıhesaplanmıştır. Araştırmada verilerin istatistiksel analizinde açıklayıcı ve doğrulayıcı faktöranalizi, birinci mertebeden faktör analizi, t-testi, tek ve çift yönlü varyans analizlerikullanılmıştır. Farklılığın anlamlı olduğu durumlarda farkın hangi gruplar arasında olduğununanlaşılması için Post Hoc Scheffe ve Dunnett's C testleri yapılmıştır.lköğretim okulu yönetici ve öğretmenlerinin okullarının örgüt sağlığını algılamadüzeylerine ilişkin görüşlerinin olumlu olduğu tespit edilmiştir. Yönetici ve öğretmenlerinokullarındaki örgüt sağlığının örgütsel liderlik, işbirliği, etki dağılımı, çatışma ve örgütsel kimlikboyutlarına ilişkin algılarında; görev değişkeninin temel etkisine göre; bütün alt boyutlarınailişkin algılarında okul türü değişkeninin temel etkisine göre; takım ruhu, etkili iletişim vetopluma uyum, örgütsel kimlik ve örgütsel ürün boyutlarına ilişkin algılarında görev ve okul türüdeğişkenlerinin ortak etkisine göre; örgütsel kimlik boyutuna ilişkin algılarında cinsiyetdeğişkenine göre; örgütsel liderlik, takım ruhu, etkili iletişim ve topluma uyum ve etki dağılımıboyutlarına ilişkin algılarında kıdem değişkenine göre istatistiksel bakımdan anlamlı bir farklılıkbulunmuştur. Öğretmenlerin okullarındaki örgüt sağlığının bütün alt boyutlarına ilişkinalgılarında; liderlik biçemi değişkenine göre istatistiksel bakımdan anlamlı bir farklılıkbulunmuştur. THE ORGANIZATIONAL HEALTH PERCEPTION OF THE PRIMARY SCHOOLS?ADMINISTRATORS AND TEACHERS (ANTALYA CASE)Nazire ÇOBANThe purpose of this study is to determine what the perception level of the organizationalhealth of the administrators and teachers is.The population of study was 4402 administrators and 397 teachers in 188 public andprivate primary schools in the city of Antalya in the academic year of 2005-2006. The samplewas composed of 111 administrators and 389 teachers. The stratified sampling has been used todetermine the study?s sample. Determined number of administrators and teachers were randomlyselected.In the study `organizational health scale? which developed by Akbaba (1997) have beenused for measuring instrument. The data are analyzed by using LISREL 8.54 and SPSS forWindows software package and frequencies, mean and standard deviation have been calculated.In the analysis of the data exploratory and confirmatory factor analysis, first order factor analysis,t-test, one way and two way variance analysis were used. In the cases of significant differencesPost Hoc Scheffe and Dunnett?s C tests were used in order to find the differences among whichgroups there are difference.It?s resulted that primary school administrators? and teachers? perception level oforganizational health of their schools are in positive. There was a significant relationshipbetween; administrators? and teachers? single effect of their positions and the dimensions oforganizational leadership, cooperation, effect distribution, conflict and organizationalidentification; single effects of school types and all the dimensions of organizational health; botheffects of their positions and school types and the dimensions of team spirit, efficientcommunication and adaptation to the environment, organizational identification ve organizationalproduct; gender and the dimensions of organizational identification; occupational standing andthe dimensions of organizational leadership, team spirit, efficient communication and adaptationto the environment and effect distribution. There was a significant relationship between; teachers?leadership style and all the dimensions of organizational health.
Collections