Yükseköğrenimde barınma sorunu, Türkiyede öğrenci yurtları ve dünyadan örnekler
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada yükseköğrenime başlayan gençlerin en önemli problemlerinden barınma sorunu ve öğrenci yurtları ele alınmıştır. İlk planda göze çarpmayan barınma sorunu, aile ortamından uzakta bir yükseköğrenim programına başlamak söz konusu olduğunda, ilk andaki üniversite kazanma sevincinin ardından hemen kendini hissettirir.İnsanın barınma ihtiyacı tarihsel bir perspektiften incelenerek barınma biçimlerinin geçirdiği aşamalar irdelenmiştir. İlk çağlarda mağara ile başlayan insanın barınma serüveni, kulübe, çadır gibi aşamalardan geçerek günümüzde daha çok modern ?ev? anlayışı ile tanımlanmaktadır. Maslow' un İhtiyaçlar hiyerarşisinde güvenlik ihtiyacının karşılandığı en önemli faktör olan barınma aynı zamanda insanın mahremiyet ihtiyacına da cevap vermektedir.Üniversite öğrencilerinin önemli bir kısmının barınma sorununu çözdüğü yükseköğrenim yurtları, genellikle insanda kalabalık algısı uyandıran, mahremiyetin kısıtlı ve birçok hizmet ve eşyanın ortak kullanımda olduğu yerlerdir. Stresi artırarak başarıyı düşürme potansiyeli taşıyan sürekli kalabalık algısı, buna bağlı gelişen uyku ve uyum problemleri ile ortamın fiziksel yetersizlikleri; özellikle devlet yurtlarındaki katı kurallar ve kısıtlamalar, yurtların yeni bir anlayışla ele alınmasını gerekli kılmaktadır.Yükseköğrenim yurtları, dünyada birçok ülkede olduğu gibi ülkemizde de üniversitelerin gözetiminde ve desteğinde yönetilmelidir. Yurtlar öğrenciler için sadece bir geceleme yeri olarak değil, eğitimin bir parçası olarak görülmelidir. Bu bakış açısıyla eğitimde bütüncül yaklaşım hayata geçirilmiş olacak ve böylece gençler için daha zengin ve tatmin edici bir ortamda çok yönlü gelişme fırsatı da yaratılmış olacaktır. In this study, housing problem and higher education dormitories were discussed which are among important problems of young people who start higher education. Housing problem, which is covert at first, emerges after the university entrance examination.Housing need of human and stages of housing were examined through an historical perspective. The story of housing has started with appearance of human being and passed from the stages of cave, shack, tent, home. Housing, being most important factor of satisfying the need of security in Maslow?s hierarchy of needs, also satisfies the privacy needs of people.Higher education dormitories in which most of the students solve their housing problem, are usually the places leading people feel crowded, with limited privacy under collective living conditions. ?Perceived crowding? having a potential of reducing academic achievement by increasing stres level and some orientation problems regarding this, insufficient building conditions and rigid rules and restrictions especially in government dormitories make it necessary to treat the higher education dormitories with a new understanding.Higher education dormitories should be managed under the supervision and support of universities like most countries of the world. Dormitories must be seen as a part of higher education but not a place of spending a night. Through such a point of view, a ?Total Approach to Education? will be achieved and an occasion will be created for multi-directional improvement of students in a richer and more satisfying environment.
Collections