Hellenistik Dönem`de Asylia: Ionia ve Karia`daki tapınaklarla birlikte kent ve egemenlik alanına tanınan Hiera Kai Asylia
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Arkaik Dönem'den itibaren Yunanca ?-????? teriminin oldukça çeşitli konularda kullanıldığını görmekteyiz. Arkaik ve Klasik Dönem'de kutsal yerler ve tapınaklar savaşta ve her türlü şiddet eyleminden doğal olarak dokunulmazdı. Zira, halk tanrı huzurunda günah işlemekten kaçınırdı. Klasik Dönem'de asylia sıklıkla bireylere veya bazen de kentin bütün vatandaşlarına bahşedilmekteydi. Ayrıca tapınak sınırlarında da görülmektedir. En erken olarak İÖ. V. yüzyılda Korinthos'taki bir tapınağın sınırında kullanılmıştır. Hellenistik Dönem'de asylia'nın bu kullanımları devam etmekle birlikte, artık yeni bir kullanımı ortaya çıkmıştır. Sadece tapınaklar değil aynı zamanda kentler ve kentin egemenlik alanları asylia ilan edilmeye başlamıştır. Kentler, yeni bir diplomatik hareketle tanrı veya tanrıçalarının onurunu yüceltmek amacıyla krallar, birlikler ve diğer kentlerden, tapınaklarını dokunulmaz olarak; kent ve egemenlik alanlarını ise, kutsal ve dokulunmaz olarak kabul etmelerini rica etmekteydiler. Bir yerin dokunulmazlığın ilan edilmesiyle ilgili bu yeni deyimle, İÖ. III. yüzyıl epigrafik belgelerde aniden karşılaşılmaktadır. Bu deyimin epigrafik belgelerde kullanımı genelde şu şekildedir: Sadece kentin tapınağına bu hak tanınacaksa ?????? şeklinde ifade edilirdi. Kent ve kentin egemenlik alanına verilecek ise, ???? ??? ?????? olarak ilan edilmekteydi.Epigrafik belgelerin birçoğu tapınağın ya da kentin ilanıyla ilgili kral mektuplarından ve halk kararnamelerinden oluşmaktadır. İÖ. 281 yılından önce bir yerin asylia ilan edildiğine dair herhangi bir belge ele geçmemiştir. Bu konuyla ilgili en erken belge olarak Nysa'daki Pluton ve Kore Tapınağı kabul edilmektedir. Daha sonraki zamanlarda ise, asylia hakkını elde etmek Küçük Asya ve Ege Adaları'ndaki birçok kentin başlıca amacını oluşturmuştur. We find the Greek term ?-????? in a large variety of contexts from the archaic period onwards. In the archaic and classical periods, sacred places and Greek temples were held to be automatically immnune from war and all acts of violence. Because superstitious folk were reluctant to commit violence in the presence of a god. From Classical period ?????? was granted to individuals or some case to whole citizen bodies. At the same time asylia were seen on the boundary stones of temples. The earliest example appears a fifth century boundary of a temple in Corinth. In the Hellenistic period the described forms of asylia continued and new forms came into existence. Not only sanctuaries but also cities and their civic territories began to be declared asylia. Cities, in a new diplomatic gesture, asked to be recognized as inviolable of city and its territory from kings, leagues, others cities, for the purpose of increasing the honor of the gods or goddess. A new phrase emerges epigraphic documents in third centry B.C. places are declared inviolable. Normal usage in these documents is that a temple is declared ??????, a city and its territory ???? ??? ??????.Many epigraphic documents are civic decrees or royal letters declaring a temple or city to be inviolable. The material record shows no such declaration before 281 B.C. The earliest testimony for this practice appears at the sanctuary of Plouton and Kore near Nysa in Asia Minor. Over the next century, the quest for asylia became a central goal of many cities in the Aegean islands and Asia Minor.
Collections