Başarılı şirketlerin sosyal sorumluluk uygulamalarının web üzerinden iletişimi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Son yıllarda küreselleşme, teknolojik gelişmeler ve artan toplum bilincinin etkisiyle, şirketlerin faaliyetleri yeni bir perspektiften değerlendirilmeye başlanmıştır. Kurumsal Sosyal Sorumluluk (KSS) olarak ifade edilen bu yeni bakış açısı, şirketleri yalnızca kar elde eden ve hissedarlarına karşı sorumluluk taşıyan kurumlar olmanın ötesine taşımıştır. Şirketleri toplumsal sorunlara duyarlı ve bunların çözümünde pay sahibi kurumlar olmaya yönelten KSS uygulamaları, günümüzde yeni bir başarı kriteri haline gelmiştir. Artık şirketler finansal performanslarının yanında KSS performansları ile de elemeye tabi tutulmaktadır. Bu bağlamda KSS iletişimi ve KSS raporlaması, KSS başarısını belirleyen temel faktörler olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu çalışmayla hedeflenen, Türkiye'de KSS uygulamalarının web üzerinden iletişimi ve KSS raporlamasının, işlem hacmi ve çeşitli kriterlere göre başarılı olarak değerlendirilen şirketlerdeki durumunun ortaya çıkarılmasıdır. Araştırma kapsamında, 2007 yılı için Capital'in ?Türkiye'nin En Başarılı 500 Şirketi? araştırması verileri ile İMKB 100 endeksinde yer alan firmaların listesi incelenmiştir. Yapılan karşılaştırma sonucunda ilk olarak 61 firmanın kendi web sayfalarındaki bilgileri değerlendirilmiştir. Bu firmalardan, web sayfasında Sermaye Piyasası Kurulu'nun yayınlanmasını zorunlu tuttuğu Kurumsal Yönetim İlkeleri Uyum Raporu'nu yayınlayanlarla web sayfasında ayrı bir Sosyal Sorumluluk bölümü bulunan firmalar ayrı bir liste haline getirilmiştir. Böylece 33 firmadan oluşan araştırma örneklemine ulaşılmıştır. Araştırma kapsamındaki şirketlerin kurumsal web sayfalarında yer alan sosyal sorumluluk çalışmaları, 10 temel kriter üzerinden değerlendirilmiştir. Bu kriterler; KSS uygulamaları hakkındaki bilgilere erişim kolaylığı, KSS çalışmalarında görsel unsur kullanımı, iletişim bilgisi vb. KSS iletişimi konuları ile KSS projelerinde hedef, sonuç, ortaklık, süre ve etkinlik alanı gibi sosyal raporlama unsurlarına yönelik belirleyicilerden oluşmaktadır. Sonuçta şirketlerin KSS uygulamaları konusunda istekli olduğu; ancak özellikle KSS raporlaması açısından büyük önem taşıyan ölçülebilir performans kriteri belirleme konusu başta olmak üzere, KSS uygulamalarının iletişimi ve raporlaması konusunda gidermeleri gereken çeşitli eksiklikler olduğu anlaşılmıştır. In recent years, by the effect of globalization, technological development and increasing community awareness, the company activities have been started to evaluate from a new perspective. This perspective expressed as Corporate Social Responsibility (CSR) has forced the companies to move beyond from being only profitable corporations and carrying responsibility to its shareholders. CSR applications have become a new performance criteria which pushes the companies to be sensitive to social problems and contribute to the solutions of these problems. Nowadays companies are eliminated both by their financial performance and CSR performance. In this context, CSR communication and CSR reporting arise as the basic factors which determines CSR performance. In this research, it?s aimed to expose the current situation about the communication of CSR applications through web sites and CSR reporting in companies which are evaluated as succesfull according to different criterias in Turkey. Within the context of this research, the data of ?The Most Succesfull Companies of Turkey-500? of the Capital Journal and IMKB (ISE) Index-100 firms is used together and a new table is formed by comparing them. Firstly, the information collected from the web sites of 61 companies are analysed. The companies which have Corporate Governance Principles Compliance Report and a Social Responsibility link are selected for the research sample. The sample is consisted of 33 companies. Social responsibility activities on the web sites of the companies are analysed by 10 criterias. These criterias are about the CSR communication like the access convenience to the information about CSR applications, the usage of visual components in these studies, contact information ect. and the determining factors in social reporting like aim, targets, results and time schedule of the CSR projects. In conclusion, it is understood that companies are willing to CSR applications but there are some serious defects in communication of CSR applications and CSR reporting like determining measurable performance criterias.
Collections