Turizm işletmelerinde çalışan bireylerin öz yeterlilik algılarının psikolojik şiddet olgusu üzerindeki etkisi: KKTC`de bir uygulama
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Çalışma hayatında uzun yıllardan beri etkisini hissettiren fakat artan rekabet ortamlarının etkisiyle oluşan iş ve hayat mücadelesinin getirisi olarak, son yıllarda büyük bir ivme kazanan psikolojik şiddet olgusu, işletmelerin en önemli örgütsel sorunlarından biri olarak görülmektedir.Bireylerin iş hayatlarında sahip oldukları yeteneklere olan inançlarının düzeyi ise örgüt bünyesinde karşılaşabilecekleri olumsuz tavır veya davranışlara karşı etkin bir tutum sergilemelerinde yardımcı olabilmektedir.Bu çalışmanın amacı, turizm sektörünün önemli bir kolu olan konaklama işletmelerinde çalışan bireylerin öz yeterlilik algıları ile psikolojik şiddet olgusu arasında nasıl bir ilişkinin var olduğunun tespit edilmesidir.Araştırma, öz yeterlilik algısı, psikolojik şiddet olgusu ve sektörde yapılan bir araştırmanın yöntemi, bulguları ile sonuç ve önerileri olmak üzere üç ana bölümden oluşmaktadır.Ölçme aracı olarak kullanılan üç bölümlü anket ile K.K.T.C. genelinde kolayda örnekleme yöntemi ile seçilen beş adet beş yıldızlı, üç adet dört yıldızlı konaklama işletmesinde çalışan 500 işgörene ulaşılmış, 311 ankette geri dönüş sağlanmış, bunlardan eksik veya hatalı olanlar çıkarıldıktan sonra 304 adet anket ile çalışma tamamlanmıştır. Anketin birinci bölümünde, işgörenlerin demografik özelliklerine ilişkin sorular, ikinci bölümünde Leymann tarafından geliştirilen ?Psikolojik Terör Envanteri? son bölümde ise katılımcıların genel öz yeterlilik algılarının seviyesini tespit etmek için, Jerusalem ve Schwarzer tarafından geliştirilen ?Genel Öz Yeterlilik Ölçeği? kullanılmıştır.Elde edilen bulgular yorumlandığında, en genel ifade ile katılımcıların yarısından fazlasının psikolojik şiddet mağduru olduğu ve psikolojik şiddete maruz kalma durumu ile bireylerin öz yeterlilik algıları arasında negatif yönde anlamlı fakat düşük bir ilişki olduğu görülmüştür.Anahtar Kelimeler: Mobbing, psikolojik şiddet, öz yeterlilik, turizm, otel There has been a sense of pressures between staff and work colleagues in the work place for many years, however this psychological mobbing has increased as a result of the increased pressures people face both in business and life in general and this issue is now one of the most important problems which businesses face. People who have established a high level of self efficacy in their job ability may have a stronger resistance to this mobbing.The purpose of this thesis is to examine the relationship between mobbing and self efficacy amongst staff in the hospitality industry.This study consists of three main parts. Firstly it will look at self efficacy, secondly it will look at mobbing, thirdly it will set out methodology, results, conclusion and advice.A three chapter questionnaire has been used to collect data. The sample for the questionnaire comprised fıve 5 star hotels and three 4 star hotels in Turkish Republic of North Cyprus (TRNC). The questionnaire was distributed to 500 staff of which 311 replied. Of the 311 replies, 304 were of a quality which could be used for this thesis. The first paragraph of the questionnaire examined the demographic make up of the interviewees. The second paragraph was based on the questionnire form set out in the Leymann Inventory of Psychological Terrorization (LIPT) and the third paragraph uses the self efficacy scale developed by Jerusalem and Schwarzer to examıne the level of self effıcacy of the interviewees.The results of the replies shows that in general more than half of the interviewees were subjected to mobbing at work however their appeared to be a negative but weak relationship between mobbing and self efficacy.Keywords: Mobbing, psychological violence, self efficacy, tourism, hotel
Collections