Türkiye`de halkla ilişkilerin meslekleşme standartları: Akademisyenler ve uygulayıcılar üzerinden karşılaştırmalı bir analiz
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Günümüz sanayi toplumlarında, tüm ekonomik sistemin merkezinde ?meslek? kavramı bulunmaktadır. Meslek, yerine getirdiği isler ile sosyal düzenin sürekliliğine katkıda bulunurken bir yandan da kazandırdığı statü ile meslek sahibinin toplum içerisindekonumlanmasını sağlamaktır. Bu nedenle meslek günümüz toplumları açısından büyük öneme sahiptir. Meslek, kendiliğinden ortaya çıkan bir olgu değildir. Mesleğin temelinde ?is? kavramı bulunmaktadır ve bir isin mesleğe dönüşebilmesi için birtakım süreçleri tamamlayarak, toplumsal kabul görmüş olması gerekmektedir. Halkla ilişkiler, meslekleşmesini çok yakın tarihlerde tamamlamış bir meslektir. Halkla ilişkilerin meslekleşmesine ilişkin literatür henüz yenidir ve halkla ilişkiler uygulamalarını manipülasyon ile özdeşleştirerek mesleğe karşı eleştirel tutum sergileyen akademisyenler tarafından kabul görmemektedir. Ancak halkla ilişkiler, gerek günümüzdeki mevcut durumu üzerinden gerekse kuramsal ilerlemesi açısından değerlendirildiğinde bir meslek olarak karsımıza çıkmaktadır. Mesleğe dönüşen diğer is kollarında olduğu gibi halkla ilişkiler de meslekleşme süreçlerinden geçmiştir. Bu araştırmada Halkla ilişkilerin meslekleşmesi üzerine derinlemesine bir literatür incelemesiyapılmış ve Türkiye'de halkla ilişkilerin meslekleşme standartlarının durumu uygulayıcıların ve akademisyenlerin görüşleri doğrultusunda araştırılmıştır. Uygulayıcıların ve akademisyenlerin görüşlerinin uyumlulukları değerlendirilmiş, Türkiye'de halkla ilişkilerin meslekleşmesinde tamamlanmış ve eksik standartları ortaya konmuştur. In contemporary industrial societies, ?profession? lies at the heart of al economic system. While contributing to the perpetuation of the social order by fulfilling certain functions, profession also positions its holder with a status in the society. Thus, profession is an important social fact in modern societies. Behind the profession as a social fact lies the concept of work. Work does not automatically transform into profession but passes through certain social gelitimization processes.Public relations as a profession has cmpleted these processes quite recently in the Western societies. Consequently, the academic literature on the professionalization of public realtions is rather new. Academics who associate public realtions with manipulation and thus holding a critical position reejct the profesionalization of it. However, with respect to the sociologically defined professionalization criteria, public relations is a profession. This research consists of a literature review on the professionalization of public relations and a reaseach on the public relations academics and practitioners attitudes on professionalization standards. The research showed that in Turkey there are still missing standards in professionalization and public relations as a profession has not yet completed the necessary processes of trasformation.
Collections