MTV kanalında yayınlanan mobil teknoloji reklamları ve gençlik kültürü
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Küresel örgütlenme stratejileri ile birlikte mekanı ve sınırları aşarak gelişen ve hayatımızın önemli bir bölümüne nüfuz eden medya endüstrileri, yeni bir tüketim kültürünü de ekranlardan hayatımıza taşımaktadırlar. Kapitalist sistemin en önemli araçlarından biri olan reklamlar da küresel medya endüstrilerinin en önemli destekçileridir. Küreselleşme süreci içerisinde, bilgi ve enformasyon teknolojilerinin telekomünikasyon teknolojileri ile birleşmesi, bireylerin zaman ve mekan kavramlarını değiştirerek, toplumsal farlılıkları değiştirmiş ve yaşam tarzları üzerinde etkili olmuştur.Bu tez çalışmasında, bir medya devi olan Viacom'un dünya gençliği için bir fenomen haline gelmiş MTV kanalının kültürel yapısı irdelenmiş, Türkiye'de kullanıma başlandığı Temmuz 2009 tarihinden Haziran 2010 tarihine kadar yaklaşık 1 yıllık süreçte, MTV kanalında yayınlanan toplam 12 Turkcell, Avea, Vodafone 3G reklamları, göstergebilimsel olarak çözümlenmiştir. Çözümlemeler sonucunda elde edilen bulgular doğrultusunda, oluşturulan gençlik miti ile egemen ideolojinin yeniden üretildiği söylenebilir. Media companies, with the help of global organization strategies, extend beyond their limits and influence on our lives. A brand new consumer culture is thus being launched in through the monitors of our TV sets. Advertisements, as one of the most efficient tools of capitalist system, are one of the most important support for the global media companies. Throughout the process of globalization, integration of information technologies into telecommunication technologies changed individuals? perception about time and space which influenced the life styles in general and modified the social differences.In this study, one of the biggest media giants of the world Viacom?s TV channel named MTV has been evaluated. Structure and cultural background of MTV, which has become a phenomenon for the youth all around the world, has been carefully read in order to do semiotic analysis of the advertisements broadcasted since the launch of MTV in Turkey in July 2009. This semiotic analysis is confined with twelve different advertisements of the GSM companies of Turkey (Turkcell, Avea and Vodafone) on their services related to 3G technology, in the one year period between July 2009 and June 2010. Findings derived from the analysis are discussed on the basis of the new generated youth myth and how the prevailing ideology reproduces itself.
Collections