Müzelerin eğitim fonksiyonlarına yönelik müze yöneticilerinin tutum ve fikirleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Müze yöneticilerinin müzelerin eğitim fonksiyonlarına yönelik tutum ve fikirleri konulu bu çalışmada, müze yöneticilerinin müze eğitimi konusundaki yaklaşımları araştırılmıştır.Araştırmanın evrenini T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğüne bağlı 101 adet müze müdürlüğü ve 141 adet özel müze oluşturmaktadır. Buna göre T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğüne bağlı 43 adet müze müdürlüğü ve 7 adet Özel müze müdürlüğüne araştırmacı tarafından geliştirilen Müzecilikte Eğitim Ölçeği (MEÖ) isimli anket uygulanmıştırİki bölümden oluşan anketin birinci bölümünde müze yöneticilerinin demografik özellikleri İkinci bölümde ise müzelerin eğitim fonksiyonlarına yönelik önermeler sunulmuştur.Araştırmada tarama modellerinden tekil ve ilişkisel tarama modelleri kullanılmıştır. Soruların yanıtlanma durumu yüzde ve frekans çözümlemesi ile irdelenmiştir.Ankette yer alan yöneticilerin demografik özelliklerinin müzecilikte eğitim ölçeği bakımından incelendiğinde faktör analizi, t testi ve varyans analizi uygulanmıştır.Yapılan faktör analizi sonucunda, ölçeğin dört faktörden oluştuğu gözlenmiştir. Bu faktörler aşağıda yer almaktadır:Faktör 1: Müzelerin müfredata ek olarak kullanılması gerektiği,Faktör 2: Müzelerin eğitim amaçlı kullanılması konusundaki yeterliliği,Faktör 3: Müzelerin eğitim kurumu olması,Faktör 4: Müzelerin eğitimde etkili kullanılması için bakanlık düzeyinde reform gerektiğidir.Soruların tamamı değerlendirildiğinde t-testi ve varyans analiz sonuçları istatistik olarak önemli değildir. Tek tek sorular dikkate alınarak yapılan Mann Whitney U testi sonucunda belirli sorularda rank ortalamaları arasındaki farklar istatistik olarak önemlidir. Bunlar; cinsiyet özelliği, tecrübe özelliği, atölye durumu ve müze tipidir. Tek tek sorular dikkate alınarak yapılan Kruskal-Wallis test uygulandığında belirli sorularda yaş gruplarının rank ortalamaları arasındaki farklar istatistik olarak önemlidir. In this study, the ideas and attitudes of museum directors toward the educational functions of museums were investigated.The study population included directors of 101 governmental museums under the Directorate General of Cultural Assets and Museums of the T.C. Ministry of Culture and Tourism and 141 private museums. Education Scale Of Museology was developed by the researcher and was applied on 7 museum directors under the Directorate General of Cultural Assets and Museums in T.C. Ministry of Culture and Tourism and 43 private museum directorsIn the first part of the scale, demographic variables about museum directors were contained, and their attitudes toward educational functions of museums were presented in the second part.Screening models which are individual and relational were used in this study. Answering the questions with frequency analysis of the situation was discussed. Factor analysis and variance analysis was applied to investigate the relations between dependent and independent variables.Four factors of the scale were obtained as a result of factor analysis. These factors are as follows:Factor 1: Attitudes toward museums as integrated parts of the curriculumFactor 2: Attitudes toward the competency in the use of museums for educational purposesFactor 3: Attitudes toward museums as educational institutionsFactor 4: Attitudes toward the need for an educational reform for effective use of museums.T-test and variance analysis on the all of the questions evaluated the results is not significantly. The Mann Whitney U and Kruskal-Wallis test results demonstrated that, gender of the directors predicted for their attitudes, significantly. A significant difference between the some attitudes of the directors in public and private museums was also observed. The presence of workshops or ateliers, also predicted for positive attitudes, significantly
Collections