Kitle iletişim araçlarının eğitime etkileri hakkında yönetici, öğretmen, veli ve öğrenci görüşleri: Bir durum çalışması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Sanayi toplumu, tarım toplumu derken günümüz bilim çevreleri artık iletişim toplumu, bilgi toplumu kavramlarını özümlemeye ve sindirmeye çalışmaktadır. Öyle ki teknolojik gelişmeler akıl almaz hızla ilerlerken ?Yaşamın Sonu?, ?İnsanlığın Robotlaştığı Uzay Çağı?, gibi tartışmalar yapılmaktadır. Toplumlar bu noktada artık bunlara tanık olmaktadır.Bununla da kalmayıp bu sancılı enformatik geçiş süreci özellikle gelişmekte olan toplumları derinden etkilemiştir. Bilgi toplumu olmanın gereği, siyasi, askeri, ekonomik kamusal alanlarda yaygın olarak kitle iletişim araçları kullanılmaktadır. Yani kapitalizmin ve sanayileşmenin ideallerine ulaşma yolunda önemli bir silahı olan kitle iletişim araçları; son hızla gündelik yaşamımıza girmiştir. Ama sistematik şekilde, ama toplumsal bir deyimle bomba hızıyla yaşamımıza giren kitle iletişim araçları, her gelişmeyi hızlı bir difüzyonla alan çocukların hayatına, dolayısıyla eğitim çevrelerine de süzgeçsiz girmiş, hızla yayılmıştır. Okul; yönetici, öğretmen, öğrenci ve veli unsurlarını kapsayan, toplumu etkileyen her değişime çok açık bir sistemdir.Son yıllarda ülkemizin kitle iletişiminde takip edilemeyen bir evrim geçirdiğini görmekteyiz. Önceleri bireyler; ailelerinin ardından, okullar vasıtasıyla kültürel ve sosyal anlamda şekilleniyordu; günümüzde ise kitle iletişim araçları bunun önüne geçmiştir. Özellikle öğrenciler zamanlarının büyük kısmını kitle iletişim araçlarıyla geçirmektedirler. Yani bireyler olması gereken değil, olmasını düşlediği ve hayal ettiği biçime dönüşmektedir.Bu araştırmanın amacı; kitle iletişim araçlarının eğitime etkilerine ilişkin okul yöneticisi, öğretmen, öğrenci ve veli görüşlerini tespit etmektir. Araştırmanın örneklemini Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı bir ortaöğretim kurumu olan Toros Meslek Lisesi oluşturmaktadır. Nitel bir araştırma olarak desenlenen bu çalışmada görüşmeler yapılmış, katılımcılar bireysel ve gurup olarak konuyla ilgili düşüncelerini ortaya koymuştur. Bu noktada kitle iletişim araçları ve eğitim ilişkisinin ilginç ve dikkat çekici yanları ortaya çıkmıştır. Nitel araştırmanın doğası gereği araştırmayı yönlendiren ve şekillendiren, araştırmacı değil katılımcılar olmuştur. Araştırma verileri, nitel analiz yöntemleriyle analiz edilmiş ve bulgular ortaya konmuştur. Bulgulardan yola çıkılarak yorum ve öneriler oluşturulmuştur. Beside industrial society and agricultural society, science circle of our time is trying to assimilate and digest the information society concepts. Thus, as the technological developments are moving ahead inconceivably fast, arguments as `The End of Life? and `The Space Era? , in which humankind is turning to robot, are being done. Societies now witness all these at that point.Moreover, this painful informatics transition period has affected especially the developing societies deeply. As a necessity of being an information society, mass media tools are used widespreadly in political, military, economic and public areas. That?s to say, as an important weapon in the way of reaching the ideals of capitalism and industrialisation, mass media tools has come into our daily lives extremely fast. The mass media tools, which got into our lives either in a systematic way or with a bomb speed as as an societal expression, got into lives of kids who absorb every development in a fast diffusion and consequently to the education circles without fitler and then spreaded widely.In recent years, we witness that our country is having an evalution,which cannot be kept up, in mass media communication. In past, individuals were given shape by means of schools after their parents in cultural and social ways, but now mass media tools lead the way. Especially the students spend most of their time with these mass media tools. That?s to say, the individuals are turned to what they dream not what they really are.The aim of this study is to establish the visions of school director, teacher,student and parents, about the affects of mass media tools to education. The illustration of this research is formed in Toros Vacational School which is connected to National Education Ministry. In this study, which has been formed as a qualitative research, negotiations have been done and participants have put fort their ideas about the topic for consideration. At that point, interesting and important sides of relation between mass media tools and education have been appeared. As a natural feature of qualitative research, it hasn?t been the researcher but the participants who have directed and shaped the research. The datums of research have been analized by the qualitative analising method and diagnosises have been revealed. The interpretations and suggestions have been created according this diagnosis.
Collections