Turizm lisans eğitiminde yüksekokulların fakülteye dönüşme süreci üzerine nitel bir araştırma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı turizm alanında lisans eğitimi veren yüksekokulların 2012 yılından bu yana girdikleri fakülteye dönüşüm sürecinin incelenmesidir. Çalışma kapsamında fakülteleşen okulların dönüşüm için öne sürdükleri gerekçeleri ve yıllarca sahip oldukları yüksekokul yapısı ve uygulamalarını terk ederek fakülteye özgü yapılanmaya uyum sağlama süreçleri yeni kurumsalcı yaklaşımla ele alınmıştır. Yeni kurumsal kuram çerçevesinde katkıya açık gibi duran örgütsel alanda dönüşüm tartışmalarına bir örnek oluşturabilecek turizm lisans eğitiminde yüksekokuldan fakülteye dönüşüm süreci araştırmaya değer bir durum olarak seçilmiştir.Bu tez çalışmasında araştırma sorularını yanıtlayabilmek için nitel araştırma yöntemlerinden yararlanılmıştır. Veri setinin oluşturulmasında doküman analizi, odak grup görüşmeleri ve bireysel görüşmelere başvurulmuştur. Fakülteleşen okulların web sayfaları ve müfredatlar; akademisyenler, idari personel ve öğrencilerle yapılan odak grup toplantıları ve akademisyenlerle yapılan görüşmelerin notları nitel araştırma yöntemlerine uygun şekilde analiz edilmiştir.Araştırma sonucunda yüksekokuldan fakülteye dönüşüm çabasına girilmesinin temel nedeninin okulun saygınlık kazanması, üniversite içinde ve toplumda daha iyi bir statüye kavuşması ve imajın iyileştirilmesi olduğu anlaşılmıştır. Fakülteleşmenin uzun yıllardır yüksekokullar tarafından arzulanan bir dönüşüm olduğu, dolayısıyla geçmişten gelen kökleri olduğu sonucuna varılmıştır. Dönüşüm sürecinde ise eşbiçimleştirici mekanizmaların etkisinin yanında fakülte yapısına geçişte birtakım ayırma (decoupling) pratikleri ve yüksekokula özgü alışkanlıkların sürdürülmesi yönünde yararcı yaklaşımın sergilendiği de görülmüştür.Anahtar Kelimeler: Turizm Eğitimi, Yeni Kurumsal Kuram, DönüĢüm, FakülteleĢme, Nitel AraĢtırma The aim of this research is to investigate the transformation process of tourism schools to faculties since 2012 in Turkey. Within the scope of current research, units' reasoning for and the process of transformation which includes the adoption of new structures and practices congruent with faculty organizing, are discussed by institutional approach. Institutional change happens to be highly debated topic in new institutionalism and the transformation process of schools to faculties is decided to be an interesting case to discuss with arguments of new institutionalism.Qualitative research methods were benefited to answer the research questions for present dissertation study. The research techniques of documentary research, focus groups and interviews were used in the data development process. Websites and 4-year curriculums of transformed units, transcripts from three focus groups (with academicians, with administrative personnel of faculties and with students) and interviews were analyzed in accordance with qualitative data analysis techniques.According to research findings, the main motives for transformation were to gain prestige and have a better image, and to attain a better status both in the society and in the university as the parent organization. Findings also indicated that tourism schools have been waiting for transforming to faculties for a long time; thus transformation has its roots back from history. During the process of transformation the effect of isomorphic processes, decoupling in organizational practices, and pragmatic approach towards sustaining the practices of schools were also found as the results of analyses.Keywords: Tourism Education, New Institutionalism, Institutional Change, Transformation to Faculty, Qualitative Research
Collections