Yozgat ili köylerinde ailelerin uyguladıkları çocuk disiplin yöntemleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, Yozgat iline bağlı 32 köyde ve toplam 126 aile üzerinde yapılmıştır. Araştırmanın amacı, Yozgat İli köylerinde ailelerin uyguladıkları çocuk disiplin yöntemlerini, bu yöntemlerin, aile yapısı, annenin yaş ve eğitim durumu ile olan ilişkileirini ve çocuk davranışlarında yarattığı bazı sonuçları saptamaktir»IV Araştırma sonucunda, annelerin eğitim durumları ile onların çocuk disiplinine bakış açıları arasında P<0.05 değerinde önemli bir ilişki olduğu anlaşılmıştır, öğrenim yapmayan annelerin büyük bir çoğunluğu, çocuk disiplinini, baskı ve cezaya dayalı kural ve yöntemler bütünü olarak algılamaktadır. Buna karşın çocuk disiplinini, düzenli davranış ve yeterlik kazandırıcı kural ve yöntemler bütünü olarak algılayan annelerin hemen hemen tamamı, ilkokul mezunudur. Ayrıca, annelerin çocukları aile kararlarına katmalarına ilişkin tutumlarında, aile yapıları önemli derecede rol oynamaktadır. Hem çekirdek, hem de geniş aile yapısında, annelerin büyük bir çoğunluğu, katkıda bulunabilecek yaşta olmalarına rağmen, çocuklarını aile kararlarına katılacak yaşta görmemektedir, öte yandan, hiçbir gerekçe göstermeksizin, çocuklarını aile kararlarına katmayan anneler geniş aile yapısında, aile kararlarında, çocukların da görüşüne yer veren anneler ise çekirdek aile yapısında daha yoğun gözlenmektedir. Araştırma sonucunda elde edilen bir diğer önemli bulgu ise; annelerin çocuklarını ödüllendirirken onların cinsiyetine göre izledikleri tutumların, yine onların yaşma göre izledikleri tutumlar ile ilişkili olduğudur. Pek çok anne çocuklarını ödüllendirirken onlar arasında yaş ayrımı yapmamasına rağmen,, yine bu gurup annelerin büyük bir çoğunluğu, cinsiyet ayrımı yaparak erkek çocuklarını daha fazla ödüllendirmektedir.. Yaş ayrımı yaparak büyükV cocuklarını daha fazla Ödüllendiren anneler arasında da, erkek çocuklarını daha fazla ödüllendiren annelerin çoğunluğu sağladığı görülmüştür. Başka bir deyişle Çocuklarını ödüllendirirken yaş ayrımı yapan annelerin, aynı zamanda cinsiyet ayrımı da yaparak, kız çocuklarını daha az ödüllendirdiği saptanmıştır. Kız çocukları, yaşları ilerledikçe, daha çok cezanın ağırlıkta olduğu bir disiplin ortamına girmektedir. Bu araştırma bulgularına dayalı olarak Yozgat îli köylerinde, annelerin çocuklarını cezalandırıp cezalandır mama tutumları ile, annelerin yaşı arasında P<0.05 gibi önemli bir ilişki olduğu da söylenebilir, örneklem içerisinde çok az sayıda görülmelerine rağmen, çocuklarını cezalandırmayan annelerin tamamı, 18-25 yaş gurubu anneler arasında yer alırken, daha yukarı yaş guruplarında çocuklarını cezalandırmayan hiçbir anneye rastlanmamıştır. Buradan da, genç kuşaktaki anneler arasında çocuk disiplininde ceza kullanmama eğiliminin doğduğu anlaşılmaktadır. Ve yine bu araştırma ile anlaşılmıştır ki çocukların ailelerinde korktukları kişiler ile, onların kendi sorunlarını paylaştıkları kişiler arasında, anlamlı bir ilişki vardır. Ailelerinde daha çok babadan korkan çocuklar, sorunlarını daha çok anne ile paylaşmaktadır. Başka bir deyişle korku, çocukların korku kaynağına karşı kapaklı olmalarına, dolayısıyla sorunlarını ancak kendileri ile ilişkilerinde korkuya yer vermeyen kişilerle paylaşmaları na neden olmaktadır. ANAHTAR KERÎMELER* Yozgat, köy toplumu, aile, aile tutumları, çocuk disiplini, çocuk disiplin teknikleri. This research has been made, in 32 villages tied to the province Yozgat and totally on 12 6 families. The main purpose of the research is to establish child discipline techniques used on by the families in the villages of Yozgat, the relations between these techniques and family structure, mother's age and educational status and some results in the child behaviors.V1X At the end of the research, it has been understood that there is an important relation between mother's educational status and her care to child discipline in ratio of p<0.05. Most of uneducated mothers understand child discipline as a total of rules and methods based on pressure and punishment. On the contrary, almost all the mothers who understand child discipline as a total of rules and methods to acquire regular behaviour and competence are graduate of primary schools. In addition, family structure has an important role on the attitudes of mothers to make children participate in family decisions. In both nuclear and wide family struc tures, although children are old enough, most of the mothers dont accept them as old as to participate in family decision, Moreover, mothers who don't add children to family decisions have been observed in wide family structure and mothers who as children's opinions for decision have been observed in small family structure more densly. Another important discovery as a result of the research is also that mothers' attitudes in rewarding which are according to children's sexes are related to their attitudes which are according to children's ages. Although most of the mothers don't distinguish their children accor ding to ages, while rewarding, they reward boys more than girls, by distinguishing cihldren according to sex. Mothers who rex-rard boys more than girls are majority among the mothers who reward older children more, by distinguishing them according to ages. In other words, it has been unders tood that mothers who distinguish their children according to ages, reward girls less, by distinguishing them according to sexes at the same time. Girls, by getting older, enter in a discipline enviroment of which punishment is majority. As it's based on the discoveries of this research, in the villages of Yozgat, it can be said that there is an important relation in the ratio of p<0.05 between theVX11 attitudes of mothers about punishment of children and.mot hers' ages. Although it has been seen a few of them among the example, all of the mothers who don't punish children, have took place in the group of mothers aged 18-25. But, it has been met no mother who never punish cihildren in the older groups. So, it is understood that the tendency not to use punishment on child discipline has been risen among the young mothers. At the end of this research, it has been understood that there is a meaningful relation between the persons whom they fear and the persons whom they share their problems with. Children who are afraid of their fathers, share their problems with their mothers. In other words, fears cause children be far from the reason and share their problems with the people who don't cause them to be afraid of in..their relationships. KEY WORDS: Yozgat, village society, family, family attitudes, child descipline, child discipline techniques.
Collections