Ankara şehrinde kızartmalık piliç (broiler) pazarlaması verimlilik analizi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Üi ÖZET YÜKSEK LİSANS TEZİ ANKARA ŞEHRİNDE KIZARTMALIK PİLİÇ (BROÎLER) PAZARLAMASI VERİMLİLİK ANALİZİ Mevhibe MEŞHUR Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Tarım Ekonomisi Anabilim Dala Danışman: Prof. Dr. Turan GÜNEŞ 1989. Sayfa: 168 Düri: Prof.Dr. Turan GÜNEŞ Prof.Dr.Ahmet ERKUŞ Prof.Dr.Rauf ARIKAN Bu araştırmada, Ankara şehrinde kızartmalık piliç (broiler) pazarlaması verimlilik analizi yapılmıştır. Analizden önce, araştırma yöresinde kızartmalık piliç pazarlayan firmalar tiplerine ve kapasitelerine göre belirlenmiştir. Pazarlama kanalı sistemli olarak belir lendikten sonra, pazarlama masrafları ve marjları hesap lanmıştır. Masrafların satış tutarları ile ilişkileri or taya konularak pazarlama verimlilik analizleri yapılmıştır Araştırma yöresindeki toplam altı adet kesimhanenin üçünde kızartmalık piliç, geri kalanlarda da kızartmalık pilicin yanısıra, parça tavuk satışı sözkonusudur. Toplam tavuk eti satışının % 83,17 si kızartmalık piliç, % 16,83 parça tavuktan oluşmaktadır. Tüketici gövde tavuğu daha fazla tercih etmektedir. Bununla beraber, parça tavuk tüketiminde de artışlar olmaktadır. Araştırmada, kızartmalık piliç pazarlama verimlilik analizi, kesimhane ve perakende aşamasında hesaplanmıştır. Kesimhane aşamasında vergi öncesi verimlilik oranı 1,06; vergi sonrası 1,05 olarak bulunmuştur. Pazarlama masraf larının toplam maliyet içerisindeki payı % 1,87'dir. Kesim ve et işlemenin birlikte olduğu kesimhanelerde verimlilik oranı 1,008 ve 1,007 olarak elde edilmiştir. Pazarlama masraflarının toplam masraf lardak i payı ise, % 2,79 dur. Buna göre kesimhaneler verimli çalışabilmektedirler. Birinci grup kesimhane lerin perakende seviyesindeki alıcılarında pazarlama verimlilik oranı 1,05 - 1,02 dir.iv Kesim ve et işlemenin birlikte olduğu ikinci gaip kesimhaneler in perakende alıcılarında pazarlama verim lilik oranı 1,31 - 1,28 olarak bulunmuştur. Araştırma kapsamı içerisinde incelenen birinci ve ikinci grup kesimhanelerde brüt marjlar sırasıyla 184,14 TL/kg ve 160,26 Tl/kg; net marjlar ise 58,67 `N/kg ve 8,53 TL/kg dır. Perakende aşamasındaki iki grup satış birim lerindeki brüt pazar marj lan 196,47 Tl/kg ve 568,62 Tl/kg iken, net pazar marjları 26,13 Tl/kg ve 382,66 ft/kg olarak gerçekleşmiştir. Analizler neticesinde kızartmalık piliç dağıtım ka nalında yer alan kesimhanelerin ürünlerini satan peraken decilerin verimli çalıştıkları görülmüştür. Verimliliği daha fazla artırabilmek için, yetiştiricilerle ilgili so runların çözümlenmesinin yanısıra, dağıtım kanalının düzen* lenmesi ile ilgili sorunların çözümlenmesi gerekmektedir. Dağıtım kanalı ile ilgili sorunların çözümünde pazarlama kooperatifleri ve bordları konusu üzerinde durulmalıdır. ANAHTAR KELİMELER: broiler, broiler pazarlaması, verimlilik,' broiler pazar lamasında verimlilik, pazarlama masrafları, pazarlajTia marjları, pazarlama verimlilik analizi, net kar. ABSTRACT Masters Thesis BROILER MARKETING PRODUCTIVITY ANALYSIS IN ANKARA PROVINCE Mevhibe MEŞHUR Ankara University Graduate School of Natural and Applied Sciences Department of Agricultural Economics Supervisor: Prof.Dr. Turan GÜNEŞ 1988, Page: 168 Oury : Prof.Dr. Turan GÜNEŞ Prof.Dr. Ahmet ERKUS Prof.Dr. Rauf ARIKAN In this research, the productivity analysis of broiler marketing in Ankara was made. Before this analysis, the broiler marketing firms were taken into consideration according to their types and capacities. After determining the marketing channels were found out systematically, the marketing costs and margins were calculated. By calculating the relationship between costs and sales value, the marketing productivity was analized. In the research area, there have been six slaughter houses and three of them have been selling broiler and the others have been selling cufup chickens besides broiler. 83,17 % of total sales is broiler and 16,83 % of it is cut-up chickens. Consumers prefer broiler more than cufup chickens. However, some increase has been seen in the consumption of cut-up chickens. In the research, broiler marketing analysis were made both in the stages of slaughterhouse and retailers. The productivity ratio before income tax in the stage of slaughterhouse is 1,06 and after income tax is 1,05. Marketing costs' share in the total cost is 1,87 %. These ratios were found as 1,008 and 1,007 respectively, in the slaughterhouses where broiler and cut-up chickens sold together. The share of marketing costs in the total costs is 2,79 % in those firms. As a consequence these ratios could be considered as sufficient. In the retailers of broiler slaughterhouses (first group), the ratios of marketing productivity were found as 1,05 - 1,02.vi The ratio of marketing productivity was found as 1,31-1,28 in the retailers of second group (slaughter houses which sell broiler and cut-up chickens. The gross market margins were calculated as 184,14 Tl/kg and 160,26 Tl/kg respectively for the first and second group; and the net margins were 58,67 Tl/kg and 8,53 TL/kg for those groups. While the gross market margins of the first and second group retailers were 196,47 TL/kg and 568,62 Tl/kg; the net margins were 26,13 Tl/kg and 382,66 Vkg. Finally, it could be said that the retailers who sell the products of these slaughterhouses have been working productively. In order to increase the productivity, the organization problems of distribution channels and the problems concerning broiler producers should be solved. Marketing cooperatives and boards can play an important role to solve some problems of distribution channels. KEY WORDS: Broiler, broiler marketing, productivity, productivity in the broiler marketing, marketing costs, marketing margins, marketing productivity analysis, net profit.
Collections