Peyzaj mimarlığında heykel
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Yüksek Lisans Tezi PEYZAJ MİMARLIĞINDA HEYKEL Banu ÖZTÜRK Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Peyzaj Mimarlığı Anabilim Dalı Danışman : Prof. Dr. Halim PERÇİN 1998, 61 sayfa Jüri : Prof. Dr. Yüksel ÖZTAN Prof. Dr. Halim PERÇİN Y. Doç. Dr. Zuhal ULUSOY Peyzaj Mimarlığında Heykel konulu tez çalışmasında; öncelikle heykel sanatı ve mekânla ilişkisi tanımlanmıştır. Heykel hacim sanatıdır, boşluk ve kitleyi kullanarak mekâna bir kimlik ve anlam kazandırır. Heykel sanatının varlığı ilkçağlara kadar uzanmaktadır. Peyzaj mimarlığını çalışma alanı olan açık alanda heykel; mimar, peyzaj mimarı ve sanatçı birlikteliğiyle tasarlanmalı ve yerleştirilmelidir. Açık alanda heykel ancak bu şekilde doğal ya da kültürel peyzaja katkıda bulunabilir. Heykelcilik görsel sanatların çevreye sokulmasının en gözle görünür ve kolayca sağlanabilir yollarından biridir. Bu da dış mekânda yer alan heykelin önemini daha da artırmaktadır. Özellikle kentsel mekânlarda dış mekân heykelleri çevreyi tanımlama, insanlara olumlu psikolojik yaşantılar kazandırma, kültür alışverişini sağlama, insanları bir araya getirerek kaynaştırma gibi pek çok fonksiyona sahiptir. Çevresine göre iyi seçilip yerleştirilmemiş olan, insanlarla iç içe olmayan heykel zamanla varlığını yitirir. Heykel konulduğu çevreyi ve dolayısıyla peyzajı değiştirebilmeli, çevre de heykeli etkileyebilmelidir. Günümüz heykel sanatçısı artık heykel sanatını bir atölye sanatı olarak görmeyen, toplumdaki sosyal, kültürel, teknolojik değişimleri takip eden, çevreye ve onun fizikî, psikolojik verilerine duyarlı olan sanatçıdır. ANAHTAR KELİMELER : Heykel, peyzaj mimarlığı, kentsel sanat, dış mekân heykelciliği ABSTRACT Master Thesis SCULPTURE IN LANDSCAPE ARCHITECTURE Banu ÖZTÜRK Ankara University Graduate School of Natural and Applied Sciences Department of Landscape Architecture Supervisor: Prof. Dr. Halim PERÇİN 1998, 61 pages. Jury : Prof. Dr. Yüksel ÖZTAN Prof. Dr. Halim PERÇİN Assoc. Prof.Dr. Zuhal ULUSOY In this thesis, Sculpture In Landscape Architecture, first of all relationship between sculpture and place has been defined. Sculpture is the art of volume, and using space and mass it attributes identity and meaning to place. Art of sculpture has existed since antiquity. Sculpture in the outdoors has to be designed and placed with architect and landscape architect, outdoors being the working area of landscape architecture. It's the only way that outdoor sculpture contributes to natural and cultural landscape. Sculpture is the easiest way of integrating visual arts with the environment. This increases the importance of outdoor sculpture. Especially in urban areas outdoor sculpture has many functions such as defining the environment, enhancing the positive psychology in people, contributing to cultural interaction, bringing together people. The sculpture which is not placed correctly with respect to its surrounding and which is not in harmony with people will loose its meaning. Sculpture has to change its surrounding and the landscape, in return surrounding has to affect the statue. Today's sculptor is an artist who no longer accepts sculpture as studio art, who follows the social, cultural and technological changes and who is sensitive to his/her environment and its physical and psychological qualities. KEY WORDS: Sculpture, landscape architecture, urban art, outdoor sculpture 111
Collections