Üniversite düzeyinde vektör uzayları konusundaki kavramların anlaşılmasında görselleştirme yaklaşımının etkinliğinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Doktora Tezi ÜNİVERSİTE DÜZEYİNDE VEKTÖR UZAYLARI KONUSUNDAKİ KAVRAMLARIN ANLAŞILMASINDA GÖRSELLEŞTİRME YAKLAŞIMININ ETKİNLİĞİNİN İNCELENMESİ Alper Cihan KONYALIOĞLU Atatürk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Matematik Eğitimi Anabilim Dalı Danışman: Doç. Dr. Ahmet IŞIK Bu çalışmanın amacı, görselleştirme yaklaşımının öğrencilerin vektör uzayları ile ilgili başarılarına işlemsel öğrenmelerine, kavramsal öğrenmelerine ve matematiğe karşı tutumlarına etkisini, geleneksel ders anlatım yöntemi ile karşılaştırmaktır. Çalışmanın örneklemini, Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi İlköğretim Matematik Öğretmenliği Anabilim Dalında, aynı öğretim üyesinin ders verdiği iki farklı şubedeki 1 03 ikinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Şubelerden biri, görselleştirme yaklaşımının kullanılacağı deney grubu; diğeri ise geleneksel öğretim yöntemlerinin kullanılacağı kontrol grubu olarak seçilmiş ve bu seçim rastgele yapılmıştır. Eşit olmayan kontrol deseninin kullanıldığı çalışmada, 2002-2003 öğretim yılının birinci döneminde beş hafta süreyle uygulama yapılmıştır. Araştırmanın verileri; Lineer Cebir Bilgi Testi, Matematik Tutum Ölçeği ve Bilimsel İşlem Beceri Testi olmak üzere başlıca üç ölçekten elde edilmiştir. Araştırma hipotezlerinin test edilmesine yönelik olarak, yüzde-frekans ve bağımsız grup t- testi kullanılmıştır. Sonuçlar, vektör uzayları konusundaki kavramların öğrenciler tarafından anlaşılmasında görselleştirme yaklaşımının geleneksel öğretim yöntemlerinden daha başarılı olduğunu göstermiştir. Ayrıca, görselleştirme yaklaşımının kullanıldığı deney grubundaki öğrencilerin matematiğe karşı tutumlarının geleneksel yöntemin kullanıldığı kontrol grubundaki öğrencilerden istatistiksel olarak daha yüksek olduğu görülmüştür. Bu sonuçların yanı sıra araştırmada, deney ve kontrol grubu öğrencilerinin işlemsel öğrenmeleri arasında istatistiksel olarak fark yokken, kavramsal öğrenmeleri açısından deney grubu öğrencilerinin kontrol grubu öğrencilerinden istatistiksel olarak daha başarılı olduğu tespit edilmiştir. Çalışmanın lisans üstü düzeydeki derslerde uygulamaları Ek 6' da verilmiştir. 2003, 143 sayfa Anahtar Kelimeler: Matematik Öğretimi, Lineer Cebir, Vektör Uzayları, Görselleştirme, İşlemsel Öğrenme, Kavramsal Öğrenme ABSTRACT Ph. D. Thesis INVESTIGATION OF EFFECTIVENESS OF VISUALIZATION APPROACH ON UNDERSTANDING OF CONCEPTS IN VECTOR SPACES AT THE UNIVERSITY LEVEL Alper Cihan KONYALIO?LU Atatürk University Graduate School of Natural and Applied Sciences Department of Mathematics Education Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Ahmet IŞIK The aim of this study is to compare the effectiveness of visualization approach on students' understanding of vector spaces concepts, students' procedural knowledge, students' conceptual knowledge and on their attitude toward mathematics with traditionally designed instruction. The subject of this study consist of total 103 second year undergraduate students who are in two different classes and are taught by the same lecturer, in primary mathematics education, in Kazım Karabekir Education Faculty, in Atatürk University. One of the classes was randomly selected as experimental group in which visualization approach was used, the other as control group in which traditional teaching methods were used. This study, in which nonequational control group design was used, has been carried out in first semester of 2002-2003 teaching season for five weeks. The data was obtained by means of Linear Algebra Knowledge Test, Mathematics Attitude Test and Scientific Process Skills Test. In this study, in order to test researh hypothesis proposed, percentage-frequency and independent group t-test were used. The results indicated that visualization approach is more efficient than traditional teaching approach on students' understanding of vector spaces. In addition, it was found that students' attidudes towards mathematics were statistically higher in the experimental group than the control group. In addition to this results, while there is no statistical difference between the control and experiment groups in terms of procedural learning, experimental group students were more succesful in conceptual learning statistically. The applications of this study to the masters level's coursewerw given in Appendix 6. 2003, 143 pages Keywords: Teaching Mathematics, Linear Algebra, Vector Spaces, Visualization, Procedural Knowledge, Conceptual Knowledge
Collections