`Probleme dayalı öğrenme yaklaşımı`nın maddenin gaz hali konusunun öğretimine etkisi üzerine bir araştırma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Doktora Tezi `PROBLEME DAYALI ÖĞRENME YAKLAŞIMI` NIN MADDENİN GAZ HALİ KONUSUNUN ÖĞRETİMİNE ETKİSİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA Erdal ŞENOCAK Atatürk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Kimya Eğitimi Anabilim Dalı Danışman: Prof. Dr. Yavuz TAŞKESENLİGİL Bu çalışmanın amacı; probleme dayalı öğrenme yaldaşımının öğrencilerin gazlarla ilgili kavramları anlama düzeylerine ve kimyaya karşı olan tutumlarına etkisini, geleneksel ders işleme yöntemi ile karşılaştırmaktır. Çalışmanın ömeklemini, Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Eğitimi Anabilim Dalında, aynı öğretim elemanının ders işlediği iki farklı şubedeki 101 birinci sımf öğrencisi oluşturmaktadır. Uygulama, 2003-2004 eğitim yılının ikinci döneminde gerçekleştirilmiştir. Şubelerden biri probleme dayalı öğrenme yaklaşımımn kullanıldığı deney grubu, diğeri ise geleneksel öğretim yöntemlerinin kullanıldığı kontrol grubu olarak seçilmiştir. Deney grubunda gazlar konusu; probleme dayalı öğrenme yaklaşımım esas alan yöntemlerle, kontrol grubunda ise geleneksel öğretim yöntemleri ile işlenmiştir. Veri toplama aracı olarak; Gazlar Konulu Basan Testi, Kimya Dersi Tutum Ölçeği, Bilimsel İşlem Beceri Testi ve probleme dayalı öğrenme yaklaşımına özgü ölçekler kullanılmıştır. Araştırma Mpotezlerinin test edilmesine yönelik olarak, bağımsız grup t-testi, ANCOVA ve betimsel istatistik kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlar, deney grubundaki öğrencilerle kontrol grubundaki öğrenciler arasında gaz kavramları başarısı ve kimyaya karşı tutumları açısından istatistiki olarak önemli bir farklılığın olduğunu göstermiştir. Ayrıca, yine bu sonuçlar öğrencilerin probleme dayalı öğrenmeye karşı pozitif tutum sergilediklerini ve öğrencilerde özgüven, kendi kendine öğrenme, kritik düşünme, problem çözme gibi bir takım özelliklerin geliştiğini göstermiştir. 2005, 135 sayfa Anahtar Kelimeler: Fen Eğitimi, Probleme Dayalı Öğrenme, Kendi Kendine Öğrenme, Gaz Kavramları, Problem Durumlar ABSTRACT Ph. D. Thesis A STUDY ON THE EFFECTS OF PROBLEM-BASED LEARNING APPROACH ON TEACHING THE GASES Erdal ŞENOCAK Atatürk University Graduate School of Natural and Applied Sciences Department of Chemistry Education Supervisor: Prof. Dr. Yavuz TAŞKESENLÎGİL The aim of this study is to compare the effectiveness of problem-based learning on students' understanding of concepts related to the gases and on their attitude toward chemistry with traditionally design instruction. The subjects of the study were 101 first year undergraduate students, who were in two different classes and are taught by the same lecturer, in the Department of Primary Science Education in Kazim Karabekir Education Faculty in Atatürk University in Turkey. Treatment was carried out in second semester of 2003/2004 academic year. One of classes was randomly selected as treatment group in which problem-based learning was used, and the other as control in which conventional teaching methods were used. The data was obtained by means of Gases Achievement Test, Chemistry Attitude Scale, Scientific Process Skills Test and scales specific of problem-based learning. In order to test research hypothesis, independent group t-test, ANCOVA and descriptive statistic were used. The results obtained from study showed that there is a statistically important difference between treatment and control groups in terms of student' gases attainment, their attitude toward chemistry. In addition, these results also showed that the students had positive attitude towards problem-based learning and there was an improvement in their self-confidence, self-directed learning, critical thinking, problem solving, etc. 2005, 135 pages Keywords: Science Education, Problem-based Learning, Self-directed Learning, Gases Concepts, Problem Cases 11
Collections