İşbirlikçi öğrenme yönteminin fen bilgisi dersinin akademik başarı ve tutumuna etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Y. Lisans Tezi İŞBİRLİKÇİ ÖĞRENME YÖNTEMİNİN FEN BİLGİSİ DERSİNİN AKADEMİK BAŞARI VE TUTUMUNA ETKİSİ Ümit ŞİMŞEK Atatürk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı Danışman: Yrd. Doç. Dr. Kemal DOYMUŞ Bu çalışmanın amacı; işbirlikçi öğrenme yönteminin fen bilgisi dersinin akademik başarısı ve tutumuna etkisinin araştırılmasının yanı sıra cinsiyetin işbirlikçi öğrenme yöntemi üzerine etkisini incelemektir. Ayrıca işbirlikçi öğrenme yönteminin uygulanmış olduğu deney gruplarındaki öğrencilerin işbirlikçi öğrenme yöntemi hakkındaki düşünceleri de tespit edilmiştir. Çalışmanın örneklemini 2002-2003 öğretim yılında Milli Eğitim Bakanlığına bağlı üçü merkez ilköğretim okulu (MIO) ve diğer ikisi kırsal kesimdeki ilköğretim okulları (KİO) olmak üzere toplam beş ilköğretim okulu ve bu okulların sekizinci sınıflarında öğretim gören toplam 152 öğrenci oluşturmaktadır. MİO'nun ikisi işbirlikçi öğrenme yönteminin uygulandığı, bunlardan birinin karma diğerinin kız-erkek grubu olarak seçildiği deney grubu, diğeri ise geleneksel yöntemin uygulandığı kontrol grubu olarak belirlenmiştir. KİO'nun biri işbirlikçi öğrenme yönteminin uygulandığı deney grubu diğeri ise geleneksel öğrenme yöntemin uygulandığı kontrol grubu olarak belirlenmiştir. Fen bilgisi dersinin müfredatına uygun olarak manyetizma konusu deney gruplarında işbirlikçi öğrenme yöntemi ile, kontrol gruplarında ise geleneksel öğrenme yöntemi kullanılarak işlenmiştir. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen 20 sorudan oluşan ve güvenilirliği 0,73 olarak tespit edilen Fen Bilgisi Basan Testi (FBT); Geban ve arkadaşları tarafından geliştirilen 15 sorudan oluşan Likert Tipi Fen Bilgisi Tutum Ölçeği (FTT) ve bir kısmı Garvin tarafından bir kısmı ise araştırmacı tarafından geliştirilen 10 sorudan oluşan Grupla Çalışma Görüş Testi (GGT) kullanılmıştır. Araştırma araçlarının test edilmesine yönelik olarak bağımsız grup t-testi, yüzde ve puan ortalamaları kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlar, deney grubundaki öğrencilerle kontrol grubundaki öğrenciler arasında fen bilgisi dersinin akademik başarısı ve fen bilgisi dersine karşı tutamlan açısından deney grupları lehine istatistiksel olarak önemli bir farklılığın olduğunu göstermiştir. Cinsiyetin işbirlikçi öğrenme yöntemine bir etki yapmadığı, farklı yerleşkedeki deney grubundaki öğrencilerin işbirlikçi öğrenme yöntemi hakkında ki görüşlerinin olumlu olduğu tespit edilmiştir. 2005, 70 sayfa Anahtar Kelimeler: İşbirlikçi Öğrenme Yöntemi, Birleştirilmiş Grup, Öğrenci Görüşleri, Merkez İlköğretim Okulu, Kırsal İlköğretim Okulu, i ABSTRACT MS Thesis THE EFFECT OF COOPERATIVE LEARNING METHOD ON ACADEMIC ACHIEVEMENT AND ATTITUDES OF SCIENCE LESSON Ümit ŞİMŞEK Atatürk University Graduate School of Natural and Applied Sciences Department of Primary Education Supervisor: Asst.Prof. Dr. Kemal DOYMUŞ The aim of this study; besides researching the influence of cooperative learning method on Academic achievement and attitudes of science lesson, the influence of gender on cooperative learning method has been investigated. On the other hand, the opinions of the students in the experimental groups that the cooperative learning method has been applied to. The example schools of this. study are totally 5 primary schools, three of them are Central Elementary Schools (CES) and two of them are in Rural Elementary Schools (RES) be bonding to Turkish National Education Ministry, and totally 152 students from the same schools in 2002-2003 academic years the two of CES, one is co-educational and one has male and female groups have been chosen as experimental groups to apply the cooperative learning method and the one of RES has been chosen as a control group that the traditional learning method has been applied to other of RES has been chosen as an experimental group that the cooperative learning method has been applied to. The subject magnetize which is one of the fixed teaching subject of teaching curriculum of science has been thought the experimental group by using cooperative learning method and the same subject has been thought the control groups by using traditional method. In our study a Science Achievement Test (SAT) developed by the researcher having fifty question and the credibility of 0,73; a likert type manner Science Attitude Scale (SAS) developed by Geban and his friends having 15 questions and studying with a Group Opinion Scale (GOS) partly developed by Garvin and researcher having 10 questions have been used. Independent group t-test percentage and point medians have been used to test the instrument of our study. As a result of our study and according to the data handed it has been understood that there is a meaningful and important difference between the students of experimental and controlling groups in favour of experimental groups about their success and attitudes towards science lesson. On the other hand, it has been understood that the sexual difference has not got an influence on cooperative learning and the opinion of the students living in different areas are positive. 2005, 70 page Keyword: Cooperative learning method, Jigsaw Group, Student Opinion, Central Elementary School, Rural Elementary School. 11
Collections