Altı yaş grubundaki çocukların bakış açısı alma becerileri ile anne babaların empatik becerilerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, altı yaş grubundaki çocukların algısal, bilişsel, duygusal bakış açısı almabecerilerinde çocuğun cinsiyetinin, kardeş sayısının, doğum sırasının, anaokuluna devam süresinin,anne-baba yaşının, öğrenim düzeyinin farklılık yaratıp yaratmadığını belirlemek; çocuğuncinsiyetinin, doğum sırasının, anaokuluna devam süresinin, ailedeki çocuk sayısının, anne-babayaşının, kardeş sayısının, doğum sırasının ve öğrenim düzeyinin annelerin ve babaların empatikbecerilerinde farklılık yaratıp yaratmadığını belirlemek, çocukların algısal, bilişsel, duygusal bakışaçısı alma beceri düzeyleri ile anne-babaların empatik beceri düzeyleri arasında ve annelerinempatik beceri düzeyleri ile babaların empatik beceri düzeyleri arasında istatistiksel açıdan anlamlıbir ilişkinin olup olmadığını belirlemek amacı ile planlanmıştır. Araştırmaya Ankara il merkezindeMilli Eğitim Bakanlığı'na bağlı, bağımsız anaokullarına devam eden, altı yaş grubunda olan gönüllüolarak araştırmaya katılan 100 çocuk ve bu çocukların annesi-babası dahil olmak üzere 300 kişidahil edilmiştir. Araştırmada ?Kişisel Bilgi Formu?, ?Bakış Açısı Alma Testi?, ?Empatik BeceriÖlçeği-B Formu (EBÖ-B Formu)? kullanılmıştır. Elde edilen veriler ?t-testi?, ?Tek Yönlü VaryansAnalizi?, ?Korelasyon Katsayısı Önemlilik Testi? ile değerlendirilmiştir.Araştırma sonucunda; çocuğun cinsiyetinin, kardeş sayısının, doğum sırasının, anaokuluna devamsüresinin, anne-baba yaşının, öğrenim düzeyinin çocuğun bakış açısı alma becerisi üzerindeistatistiksel açıdan anlamlı bir farklılığa neden olmadığı bulunmuştur. Baba kardeş sayısının babaempatik beceri düzeyi üzerinde anlamlı bir farklılığa neden olduğu saptanmıştır (P<.05). Anneöğrenim düzeyi annelerin ve babaların empatik beceri puanları üzerinde .01 ve .05 düzeylerindeanlamlı farklılık yaratmıştır. Korelasyon katsayısı önemlilik testi sonucunda çocukların bakış açısıalma becerileri ile annelerin ve babaların empatik beceri düzeyleri arasında ilişkinin önemliolmadığı bulunmuştur (P>.05). Ayrıca annelerin empatik beceri düzeyleri ile babaların empatikbeceri düzeyleri arasındaki önemli bir ilişkinin olmadığı belirlenmiştir (P>.05).Araştırma sonucunda, anne-babalara ve çeşitli kuruluşlara bazı öneriler getirilmiştir.Anahtar Kelimeler: Okul öncesi dönem çocukları, bakış açısı alma becerisi, empati In this research, it was aimed to determine whether there were a significant difference on the abilityof perceptual, cognitive, emotional perspective taking of children in six year age of group by takinginto account sexuality of child, sibling number, birth order, duration of attending the nurseryschools, age of parents, education level of parents and, whether there were a significant differenceon the empathetic skills of parents by taking into account sexuality of child, birth order, duration ofattending the nursery schools, child number in house, age of parents, sibling number, birth orderand education level and, whether there were a significant relationship between the ability ofperceptual, cognitive, emotional perspective taking of children and the empathetic skill levels oftheir parents and between empathetic skill levels of mothers and empathetic skill levels of fathers.In the study, three of forms were conduted; namey: ?Individual Information Form?, PerspectiveTaking Test, Empathic Skill Inventory-B Form. All of datas were evaluated with T-Test, One WayAnalysis of Variance, Correlation Coeffiarent Significant Test. 300 persons with 100 children in sixyear age group who are attending the nursey schools of Ministry of education and their mothers andfathers have been included in the research.As a conclusion; sexuality child, sibling number, birth order, duration of attending the nurseryschools, ages of parents, education of parents were not found statistically significant on theperspective taking. Sibling number of father were found significant difference on the empatheticskill levels of father (P<.05). Education level of mother were found significant differences onempathetic skill levels of parents on the levels of .01, .05 (P<.01, P<.05). As a result of, CorrelationCoefficiens Significant Test it is found that there were no statistically significant relation betweenperpective taking levels taking skills and empathetic skills of parents (P>.05). Also, it is determinedthat there were no significant relation between empathetic skill levels of mothers and empatheticskill levels of fathers (P>.05).As results research, suggestion were made to parents and also to various organizations.Key Words: Preschool children, perspective taking skill, empathy
Collections