Malatya Fen Lisesi öğrencilerinin problemleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
BOLUM VII ÖZET Bu araştırmada, Malatya Fen Lisesine devam eden öğrencilerin problemlerinin neler olduğu ve bu problemlerin artması veya azal ması üzerinde öğrencilerin cinsiyetlerinin, evci olup-olmamalarının, devam ettikleri sınıf düzeyinin, anne ve babalarının eğitim düzeyi nin, ailelerinin gelir düzeyinin önemli bir etkisinin olup-olmadığı incelenmiştir. Öğrencilerin genel olarak, problem alanlarına ve yay gın olarak problemlerinin neler olduğu ele alınmıştır. Araştırmanın evrenini 1991-1992 öğretim yılında Malatya Fen Lisesine devam eden lise 1. sınıf, 2. sınıf ve 3. sınıftaki kız ve erkek toplam 229 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama ama cıyla, ayrıca bir örneklem seçme yoluna gidilmemiş ve araştırma tüm evren üzerinde yapılmıştır. Araştırma uygulaması sırasında, okuldan o güne kadar ayrılmış bulunan 5 öğrenci dışında hazır bulu nan 224 öğrenci araştırma kapsamına alınmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, öğrenci sorunlarının tes- bitinde bağımlı değişken olarak Baymur (1959), tarafından Milli Eğitim Bakanlığı için geliştirilen ve halen Rehberlik ve Araştırma Merkezlerince kullanılan `Problem Tarama Envanteri L Formu` kullanılmıştır. Sağlık ve beden gelişimi, okul, ev ve aile, başkaları ile ilişkiler, kız-erkek arkadaşlığı, meslek iş ve gelecek ile tekrar gözden geçirilmiş ve araştırmaya uygun hale getirilerek düzenlen miştir. Araştırmada, öğrenci problemlerini etkilemesi düşünülen ba ğımsız değişkenler hakkında bilgi toplamak amacıyla da araştırmacı89 tarafından geliştirilen `Öğrenci Kişisel Bilgi Formu` kullanılmıştır. Veri toplama araçları uygun zaman ve ortamlarda araştırmacı ve sınıf öğretmenlerinin işbirliği ile uygulanmıştır. Toplanan araştır ma verilerinin analizinde ise `Tek yönlü varyans analizi` ve `t-testi` ile beraber gerekli durumlarda yüzdelik hesaplamalar ve uygun iş lemlerden yararlanılmıştır. Bu araştırmada elde edilen bulgular şöylece özetlenebilir : 1. Öğrencilerin problemlerinin en çok okul alanında yoğunlaştı ğı ve bu alandan sonra öğrencilerin problemli oldukları alanlar sıra sı ile; Meslek iş ve gelecek, başkaları ile ilişkiler, sağlık ve beden gelişimi, kişilik benlik ve iç hayat, kız-erkek arkadaşlığı ile ev ve aile alanları şeklinde tesbit edilmiştir. Öğrencilerin sınıf düzeyleri ve cinsiyet ilişkisinde ise okul genelinde lise 2. sınıflar en problem li, erkekler arasında lise 2. sınıf öğrencileri, kızlar arasında lise 3. sınıf öğrencileri diğer gruplara göre daha problemli çıkmışlardır. 2. Öğrenci problemlerinin artması veya azalması üzerinde cinsi yet değişkenin önemli bir etkisi olmadığı ortaya çıkmıştır. 3. Öğrenci problemlerinin artması veya azalması üzerinde evci olup-olmama değişkenin önemli bir etkisi olmadığı ortaya çıkmış tır. 4. Öğrenci problemlerinin artması veya azalması üzerinde öğ rencilerin devam ettikleri sınıf düzeyinin önemli bir etkisi görül müştür. Öğrencilerin problemleri sınıf düzeylerine göre karşılaştırıl dığında lise 2. sınıf öğrencileri en problemli grup olarak bulunmuş tur. 5. Öğrenci problemlerinin artması veya azalması üzerinde öğ rencilerin annelerinin eğitim düzeyinin önemli bir etkisi olmadığı90 ortaya çıkmıştır. 6. Öğrenci problemlerinin artması veya azalması üzerinde öğ rencilerin babalarının eğitim düzeyinin önemli bir etkisi olmadığı ortaya çıkmıştır. 7. Öğrenci problemlerinin artması veya azalması üzerinde öğ rencilerin ailelerinin gelir düzeyinin önemli bir etkisi olmadığı orta ya çıkmıştır. Bu araştırmada; elde edilen bütün bulguların ışığında genel bir sonuç olarak, öğrencilerin oldukça fazla sayıda okula ilişkin çözü münü gerektiren problemleri olduğu ve bu problemlerinin devam edilen sınıf düzeyi, babanın eğitim düzeyi gibi kişisel niteliklerle ilişkili olduğu ve bunların konu ile ilgili daha üst yetkililerin ve bi rimlerin konuya yapıcı yaklaşımı ile çözülebileceği sonucuna varıl mıştır. Elde edilen bu sonuçlara göre; öğrencileri mutlu, verimli ve kendine güvenen, kendini gerçekleştirmiş insanlar olarak yetiştir mek ve bu denli önemli değerli insan gücünün gereksiz yere harcan masını önlemek, bu kıymetli toplum potensiyelleri için yapılan yatı rımların boşa gitmemesini sağlamak ve sahip oldukları problemleri ni çözerek, onlara rahat bir ortam hazırlamak için alınması gerekli bazı önlemler de önerilmiştir.
Collections