Örgütsel kültürün yönetici işgören ilişkileri üzerine etkileri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada kültür kavramı çeşitli boyutları ile analiz edilmiş ve örgütsel kültürün örgütteki insan unsuru (Yönetici ve İşgören) üzerindeki etkileri göz önüne serilmesi amaçlanmaktadır. Bu kapsamda örgütsel kültürün önemi, örgüt içinde kültürel değerlerin oluşturulması ve devam ettirilmesi süreçleri üzerinde durularak, örgütsel kültürün işletme ye sağlayabileceği yararlar ortaya koyulmaya çalışılmıştır. Yapılan literatür araştırmasının ilk bölümünde örgüt kavramı, örgütlerin insan yaşamındaki önemleri ve zaman içerisinde ortaya çıkan örgüt tipleri incelenmiş; müteakiben, örgütsel kültür kavramı, örgüt iklimi ile örgüt kültürü kavramları arasındaki farklılıklar, Hofstede'in (1980) örgüt kültüründe izlenen çeşitli boyutları ele alınarak, örgüt kültürünün işletme veya örgüte sağlayabileceği yararlar üzerinde durulmuştur.İkinci bölümde, bir örgüt içerisinde örgüt kültürünün oluşturulması ve devam ettirilmesi süreci ve bu süreçlere etki eden faktöreler incelenmiştir. Bu bölümde, örgütte uygulanan sosyalizasyon yöntemleri, örgüt kültürünün işgörene benimsetilmesi ve örgüt kültüründe olabilecek değişimler incelenmiştir.Üçüncü bölümde örgütsel kültür üzerine analitik yaklaşımlar incelenmiş; bu bağlamda örgüt içerisinde oluşan veya var olan kültürün nasıl analiz edilmesi gerektiği incelenmiştir. Daha sonra örgüt kültürünün analizinde kültürel salkımlar (cultural clusters), Kültürün zayıf ve kuvvetli yönlerinin ortaya çıkartılmasında izlenecek süreç, yöntemler ve örgütsel kültürede durumsallık yaklaşımları ve örgütsel kültürde oluşabilecek sorunların giderilme yöntemleri ele alınmıştır.Çalışmanın son bölümünü alan araştırması, bulguların elde edilmesi, sonuç ve öneriler oluşturmaktadır. Araştırma problem sahası, ülkemizde yönetici işgören ilişkilerinde gözlenen problemlerin bir kısmı, yönetici ve işgörenlerin farklı değer yargılarına sahip olması, diğer bir kısmının ise yönetici ve işgörenlerin örgüt kültürünü anlayamaması, ayak uyduramaması üzerinde yoğunlaşmaktadır.Araştırma Erzincan İli içerisinde faaliyet göstermekte olan bir Askeri Fabrika, bir özel üretim işletmesi ve bir kamu işletmesi olarak üç ayrı işletmede yapılmıştır. İstasistiksel olarak her üç işletmede yapılan anket çalışmasında örneklem sayısı ana hacimi temsil edecek büyüklüktedir.Araştırmada her üç işletmede kullanılan anket yöntemleri sonucunda elde edilen bulgular değerlendirilerek örgütsel kültürün yönetici işgören ilişkileri üzerindeki eğilimler istatistiksel analiz yöntemleri ile ölçülmüştür.Yapılan araştırma sonunda araştırma yapılan farklı iş kolları ve farklı kültürel değerler sahip işletmeler arasında çeşitli benzerlikler ve farklılıklar olduğu belirlenmiştir. Benzerlikler genel olarak şunlardır:-Her üç işletmede de erkek ağırlıklı bir çalışan profili mevcuttur,-Çalışanları esas görevi yerine getirmek için uymak zorunda olduğu yazılı olmayan kurallar,-İlerleme ve yükselme imkanlarının derecesi,-Refah ve mutluluğa verilen önem derecesi,-Moral ve iş doyum dereceleri,-Mütevazi yoldan takdir edilme derecesi,-Örgüte duyulan bağlılık derecesi,-Özendirici unsurların kullanılması gerektiğine inanç,-İş ile ilgili konularda yöneticilerle serbestçe tartışabilme derecesi,-Yöneticilerle kişisel sorunlarda serbestçe görüşebilme,-Yöneticilerin karar alma davranışları,-Üst sorumluluk mevkilerine yükselebilmekte kullanılan kriterler,-Amirlerin sorunlara karşı tutumu,-Amirlerin denetim şekli,-Çalışanlara karşı amirlerin tutumu.Farklılıklar ise,-Elde edilen aylık gelir,-Yaş gruplarındaki dağılım,-Benimsenen işletme amaçları,-Geçirilen işe alıştırma süreci,-İşletmenin başarısı ile ilgilenme derecesi,-İşletmede olanların hangi yolla öğrenildiği,-Haberleşme düzeni,-Yeterli bilgi verilme derecesi,-Çalışanların arkadaşlarını sevme ve saygı derecesi,-Yöneticilerin kullandıkları teşvik yolları,-Uygulanan disiplin düzeni,-Çatışmanın miktarı ve dağılımı,-Çatışmaya yol açan nedenler,-Sosyal ve maddi imkanlar olarak belirlenmiştir.Sonuç ve öneri olarak farklı amaç ve örgütsel yapıya işletmelerde farklı örgütsel kültür ögeleri ve özellikleri ortaya çıkabilmektedir. Bununla birlikte, işletmenin amaçlarını gerçekleştirirken var olan yazılı kural ve talimatların yanında, yazılı olmayan kurallar, değerler ve inançların, yönetici ve işgören ilişkileri üzerinde önemli etkilerinin olduğunu kabul etmek gerekmektedir. Bu kabul altında işletme yöneticilerinin, örgüt kültürünü iyi analiz etmeleri, kültürel değişimlerin farkında olmaları, bunlara tedbir almaları, örgütsel kültürü işletme performansının geliştirilmesinde bir güç çarpanı olarak kullanması gerekmektedir. Aksi takdirde örgüt kültürünü benimsemeyen işgörenler veya kültürel etkileşimlerin farkında olamayan yöneticiler kendilerini zaman içersinde örgütsel çatışma ve kaos içerisinde bulabileceklerdir. Günümüzde yöneticiler işletmenin oluşumundaa ya da geliştirilmesinde hakim kültürel değerlere önem vermeli alacağı kararlar ile kültürel değerlerin çatışmasını en aza indirmeli, örgütsel kültürün ögelerini çok iyi analiz etmeli ve bunu örgütsel başarı için araç olarak kullanmalıdır. Bu maksatla çalışmanın sonunda şu öneriler sunulmaktadır:-İşletme içersinde eşitlik ve adalete daha fazla hassasiyet gösterilmelidir.-Astların karalara katılım dereceleri artırılmalıdır.-Amirlerin personelin özel sorunları ile de ilgilenmelidir.-Ücret politikasında adalet sağlanmalıdır.-İlerleme, yükseltilme ve takdir edilme konularında daha hassas olunmalıdır.-Personele iş ile ilgili konularda söz hakkı verilmelidir.-Parasal ve diğer maddi özendiriciler kullanılmalıdır.-Çalışanların inanç ve değerlerine saygı gösterilmelidir.YARARLANILAN KAYNAKLAR- Hofstede, Geert (1980), `Culture's Consequences: International Differences in work- related values` This study analyzed the various dimensions of the concept of culture and the human element in the organizational culture of the organization (Manager and Employee) is intended effects on laying into consideration. In this context, the importance of organizational culture, with an emphasis on the creation of cultural values within the organization and to continue processes, has tried to put forward on the benefits in the company's organizational culture had.The concept of literature in the first part of the research organization, examined the importance of organization types that occur in human life and times of the organization; Following the organizational culture concept, the difference between organizational culture concepts and organizational climate, Hofstede's (1980) by considering a variety of sizes observed in the organizational culture, focused on the benefits that could be provided by the organizational culture, business or organization.In the second part, the creation of organizational culture within an organization and the process to be continued and examined are the factors that affect these processes. In this section, methods of socialization implemented in the organization, employees until the adoption of organizational culture and change in organizational culture that may have been examined.Analytical approaches to organizational culture examined in the third chapter; in this context it should be investigated whether or how to analyze the cultures that have formed within the organization. Later cultural clusters in the analysis of organizational culture (cultural clusters), the process to be followed in revealing the strengths and weaknesses of the culture, practices and organizational culture contingency approach and elimination methods of problems that may occur in the organizational culture are discussed.The last part of the research for the study, obtaining the findings, conclusions and recommendations are created. Research problems of course, a part of the observed problems in our country manager employee relations managers and employees who have different values, and the other part of managers and employees' organizational culture can not understand focuses on failure to keep pace.Research in Erzincan province, which operates a military factory was built in three separate business as a private company and a public company in production. Made in all three businesses as İstasistiksel survey sample size is large enough to represent the main volume of work.trends in the evaluation of the findings obtained from the survey methods used in all three business managers on employee relations and organizational culture in the study were measured by statistical analysis.The different business lines at the end of the studies surveyed and businesses with different cultural values between the various similarities and differences was determined to be.Similarities are generally:- In all three business men weighted employee profile is available,- Employees unwritten main task is to fulfill the need to comply with rules,- The degree of progress and advancement opportunities,- The degree of importance given to the welfare and happiness,- Morale and job satisfaction degree,- Modest degree of discretion to the road,- The degree of allegiance to the organization,- Encouraging the use of elements that need faith,- Be able to freely discuss issues related to Business degree with managers,- Ability to view freely in personal problem with the managers,- Decision-making behavior of managers,- Can rise to the top positions responsibility criteria used,- Attitude towards the Amir of the problem,- Chief of the control method,- Attitude towards employees and their superiors.The differences,- Earned income,- Distribution of age groups,- Adopted business objectives,- Spent onboarding process,- Degree deal with the success of the business,- Which means that those who learned the business,- Communication scheme,- Sufficient information was given degree,- Loving friends of employees and the degree of respect,- Ways to encourage their use of the Manager,- Applied discipline layout,- The amount and distribution of the conflict,- The reasons that led to the conflict,- It has been identified as a social and financial means.Results for different purposes and different elements of organizational culture and organizational structure as business proposals and specifications may occur. However, the goals of the business are performing the addition to the written rules and regulations, unwritten rules, values and beliefs, administrator and need to accept that there are significant effect on employee relations. This is considered under the operational managers, to analyze the organizational culture best, to be aware of cultural exchange, take these measures, it is necessary to use as a power factor in the development of organizational culture of business performance. Otherwise, non-employees who are aware of cultural interaction or to adopt the organizational culture in organizational chaos and conflict managers will find themselves in over time. Today, managers business oluşumunda or should pay attention to the cultural values prevailing in the development will be decided with the cultural values of the conflict should minimize should use should analyze very well the elements of organizational culture and it is as a tool for organizational success. At the end of the work for this purpose following suggestions are offered:- Equality and justice in the enterprise greater sensitivity must be shown.- Astor on the degree of participation of the land should be increased.- It should deal with the special problems of the Chief of Staff.- Justice should be provided in the remuneration policy.- Progress in the promotion and appreciation of the subject should be more precise.- Issues related to business personnel should be given the right to speak.- Monetary and other financial incentives should be used.- Employees should respect the beliefs and values.UTILIZED RESOURCES- Hofstede, Geert (1980), `Culture's Consequences: International Differences in Work- related values`
Collections