9. sınıf öğrencilerinin fizik dersindeki bilişsel hazırbulunuşluk düzeylerini belirleyecek ölçme aracı geliştirme
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Etkili öğretme ve öğrenme sürecinin planlanması, bireyde var olan ön öğrenmelerin belirlenmesini gerektirir. Ön öğrenmelerin eksiksiz ve doğru belirlenebilmesi ise önemli ölçüde nitelikli ölçme araçlarının kullanılmasına bağlıdır.Bu maksatla, çalışmamızda fizik dersini ilk kez alacak öğrencilerin kuvvet ve hareket konusundaki bilişsel hazır bulunuşluk düzeylerini ölçebilecek, geçerliliği ve ölçüm güvenirliği olan nitelikli bir ölçme aracı geliştirmek hedeflenmiştir. Ölçme aracının geliştirilmesi sürecinde, öncelikle sözü edilen konu ile ilgili ilköğretim 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıf kazanımları incelenerek, bu kazanımlardan 9. sınıf öğrenmeleri için ön koşul olanlar belirlenmiştir. Belirlenen kazanımlara paralel test maddeleri yazılmış, yazılan test maddelerinin kapsam geçerliliği için, uzman görüşüne başvurulmuştur. Çalışmada, Erzurum merkezde bulunan üç ilköğretim okulunun 8. sınıflarından, rastgele seçilen, 251 öğrenci denek olarak kullanılmıştır. Yapılan ön uygulama sonucunda test maddeleri analiz edilerek, madde güçlük ve ayırt edicilik indeksleri belirlenmiştir. Güçlük dereceleri ve ayırt edicilik indeksleri düşük olan maddelerden bazıları üzerlerinde gerekli düzeltmeler yapılmış, bazıları ise tamamen değiştirilmiştir. Yapılan değişikliklerden sonra test, tekrar uygulanarak bu son uygulamadan elde edilen veriler doğrultusunda madde analizleri tekrar yapılmış ve testin ortalama güçlük indeksi 0,52 ve ortalama ayırıcılık indeksi 0,48 olarak hesaplanmıştır. Testin güvenilirliği ise Cronbach'ın alfa katsayısı yöntemi ile 0,83 hesaplanarak teste son şekli verilmiştir. Bu değerlere göre, testin kullanılabilir olduğu sonucuna varılmıştır. Planning effective teaching and learning process requires determining individual?s pre-knowledge. Determining pre-knowledge extremely and correctly needs to use qualified measurement tools considerably.In this work, development of a valid, reliable and qualified measurement tool which could measure the readiness of students about force and motion topic was aimed.In developing measurement tool process, first, the outcomes in educational program about primary schools were investigated and compared the outcomes about 9th class, then pre-outcomes were determined for force and motion topic. After the determination, the table of specification was prepared. Professional help was taken for validity of test items. The test applied to 251 students which selected randomly from 8th class of primary schools. Item difficulty and item discrimination indexes were determined by item analyzing in the end of preliminary study. Some items which had low item difficulty and discrimination indexes were revised or changed totally. After the changes, test was performed and item analyses were done again. According to obtained the data, mean of the item difficulty index was calculated as 0,52 and mean of item discrimination index was calculated as 0,48. The reliability coefficient of the test was calculated as 0,83 by Cronbach?s alpha coefficient method. As a result of these data, it is determined that the test was useful.
Collections