Yabancı dil öğretmenlerinin denetiminde karşılaşılan sorunlara ilişkin müfettiş ve öğretmen görüşleri(Elazığ ili örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, ilköğretim okullarında yabancı dil öğretmenlerinin denetimi esnasında karşılaşılan sorunlara dair denetmenlerin ve öğretmenlerin görüşlerini belirlemektir. Araştırmanın alt amaçları ise öğretmen görüşlerinin cinsiyete, yaşa, kıdeme, mezuniyete, pedagojik formasyon alma ve denetim görme sayısına göre; denetmen algılarının branşa, kıdeme, mezuniyete ve yaşa göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemektir.Araştırmanın çalışma evrenini, 2006-2007eğitim-öğretim yılında Elazığ ili merkez ilçe sınırları içerisinde bulunan 57 resmi ilköğretim okulunda görev yapan 116 yabancı dil öğretmeni ve il teftiş kurulunda görev yapan 33 ilköğretim müfettişinin tamamı oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini oluşturan 77 yabancı dil öğretmeni ve 33 denetmene denetim sorunları anketi uygulanmıştır.Yabancı dil öğretmenlerinin denetiminde karşılaşılan sorunlara dair öğretmenlerin ve denetmenlerin görüşlerini belirlemeyi amaçlayan bu araştırmada bağımsız değişkenler göz önüne alındığında denetim sorunları anketinin alt boyutlarına göre ulaşılan bazı sonuçlar aşağıdaki şekilde sıralanmıştır.?Denetim öncesi alt boyutuna ilişkin denetmen algılarının öğretmen algılarından daha yüksek düzeyde olduğu belirlenmiştir. Ayrıca öğretmenlerin denetim görme sayısı değişkeni açısından 7 kez ve üzeri denetim gören öğretmenlerin bu alt boyuta dair puanlamalarının daha yüksek ve algılarının daha olumlu olduğu sonucuna varılmıştır.?Denetim esnasında alt boyutuna ilişkin denetmenlerin öğretmenlerle ilgili sorunlara; öğretmenlerin de denetmenlerle ilgili sorunlara daha yüksek düzeyde puanlar verdiği belirlenmiştir. Bu alt boyutta öğretmenlerin mezuniyet değişkeni açısından açık öğretim fakültesi mezunu öğretmenler `yabancı dil öğretiminin amaçlarının öğretmenler tarafından bilinmemesi' sorununu en yüksek düzeyde puanlamışlardır. Denetim görme sayısı değişkeni açısından hiç denetim görmemiş öğretmenlerin diğer gruplara oranla kendilerine olan güvenlerinin daha düşük düzeyde olduğu belirlenmiştir. Denetmenlerin yaş değişkeni açısından 51-60 yaş grubu denetmenler bu alt boyutta `denetlenecek yabancı dilin öğretim tekniklerinin bilinmemesi' sorununu en yüksek düzeyde puanlamışlardır. Denetmen ve öğretmen görüşleri karşılaştırıldığında denetim esnasında alt boyutunda öğretmenler `denetimi gerçekleştirilen yabancı dili bilmeme' yi en yüksek düzeyde sorun olarak algılarken denetmenler `sınıfa öğretmenle birlikte girilmemesi' ni en yüksek düzeyde sorun olarak algılamaktadır.?Denetim sonrasında alt boyutuna ilişkin öğretmenlerin en yüksek düzeyde algıladıkları sorunun `öğretmene yabancı dil öğretimi konusunda rehberlik yapmada yetersiz kalınması' olduğu denetmenlerin en yüksek düzeyde algıladıkları sorunun ise `denetim sonunda denetim ile ilgili olarak öğretmene yeterince dönüt verilmemesi' olduğu belirlenmiştir.?Denetim genel alt boyutuna ilişkin denetmen ve öğretmenlerin en yüksek düzeyde algıladıkları sorun `branş uzmanı öğretmen olmaması' dır. Denetmenlerin yaş değişkenine göre 51-60 yaş grubu denetmenler `denetim sürecinin işbirliğine dayanmaması', `öğretmen teftiş formlarının yabancı dil öğretmenlerinin değerlendirilmesine uygun olmaması' sorunlarını diğer gruplara göre daha yüksek düzeyde sorun olarak gördükleri belirlenmiştir. Kıdem değişkeni açısından 21 yıl ve üstü kıdeme sahip denetmenler `denetim için ayrılan sürenin yetersiz olması' sorununu diğer gruplardan daha yüksek düzeyde sorun olarak algıladıkları belirlenmiştir.?Öğretmen görüşlerine bakıldığında cinsiyet ve pedagojik formasyon alma değişkenleri, denetmen görüşlerine bakıldığında ise branş ve mezuniyet değişkenleri açısından istatistiksel olarak bir fark bulunamamıştır.Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara dayalı olarak aşağıdaki öneriler geliştirilmiştir.?Her branştan yeteri kadar denetmen yetiştirilmelidir?Her branş için ayrı ders gözlem formları oluşturulmalıdır?Denetim etkinlikleri öğretmenle birlikte planlanmalıdır.?Denetimin amacı, önemi, gerekliliğine ilişkin öğretmenler bilgilendirilmeli ve işbirliğine özendirilmelidir. The purpose of this study is to investigate the perceptions of inspectors of elementary school and teachers of English fort he problems encountered during the lesson inspection of teachers of English. The sub-problems of this study are whether the teachers? perceptions differentiate from gender, age, seniority, graduation, having pedagogical formation and the numbers of the inspections the teachers have experienced and whether the inspectors? perceptions differentiate from branch, seniority, the graduation and age.The scope of the research consists of 116 teachers of English who work in 57 public elementary schools in Elazığ in the academic year 2006-2007 and 33 of all inspectors of elementary school in City Inspection Committee. The questionnaire on problems of inspection is applied to 77 teachers and 33 inspectors who are the sampling of the research.At the end of this study which aims to investigate the perceptions of inspectors of elementary school and teachers of English for the problems encountered during the lesson inspection of teachers of English ,when the independent variables are looked in generally the results according to the sub-dimensions of the questionnaire on problems of inspection can be summed up like these:?The sub-dimension of pre-inspection; It is determined that the perception of inspectors is at a higher level than the perceptions of teachers. Moreover, it is concluded that for this sub-dimension, the variable of the teachers the number of inspections is looked in, teachers who experience inspection 7 times and more, give higher points and have more positive perceptions.?The sub-dimension of while-inspection; It is determined that the teachers give points at high levels for the problems related to inspectors and inspectors give points at high levels for the problems related to teachers. In this sub-dimension when the variable of the graduation is looked in, teachers who graduate from the open university give points at higher level than the other groups for the problem of the teachers? not knowing the aims of teaching the foreign language. When the variable of the number of inspection is looked in, the teachers who experience inspection ever, has less self-confidence than the other groups have. When the variable of inspectors? age is looked in, the group of 51-60yrs old inspectors give the highest points for the problem of not knowing the foreign language that is inspected. When the perceptions of teachers and inspectors are compared for this sub-dimension, it is determined that the teachers perceive inspectors not knowing the foreign language that is inspected as the problem at the highest level and inspectors perceive not entering the classroom with the teacher as the problem at the highest level.?The sub-dimension of after-inspection; It is found that the teachers perceive being not sufficiently qualified as to guide teachers in the subject of foreign language teaching as the mostly encountered problem; the inspectors perceive not giving enough feedback about the inspection after the period of inspection as the problem at the highest level?The sub-dimension of inspection in general; The problem perceived by the teachers and the inspectors at the highest level is lack of branch professionalist inspectors. When the variable of inspectors? age is looked in; 51-60yrs old inspectors perceive the problems of inspection period is not based on cooperation and the forms of observation lesson inspection is not suitable for the inspection of the teachers of English at a higher level than the other groups. When the variable of seniority is looked in; the inspectors who work 21yrs and more, it is determined that they perceive the time given to the inspection period as insufficient at a higher level than the other groups.?When the teachers? perceptions is looked at; teachers? gender and having pedagogical formation, there are not many difference; when the inspectors? perceptions is looked at; inspectors? branch and graduation variables do not make meaningful differences.Based on the findings obtained with the research, some recommendations may be expressed like that:?Enough number of inspectors who are branch professionals in every branch should be educated?Different forms of observation lesson inspection for each branch should be formed.?Teachers should be informed about the aim, the importance and the necessity of inspection and should be caused to try to cooperation.?Inspection activities should be planned with teachers.
Collections