Çoklu zeka kuramına dayalı işlenen protein sentezi konusunun öğrencilerin başarısına, bilgilerindeki kalıcılığına ve öğrenci görüşlerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, Biyoloji dersindeki Protein Sentezi konusu Çoklu Zekâ Kuramı'na göre planlanan öğretim etkinlikleriyle öğrencilere sunulmuştur. Bu kuramın, öğrencilerin protein sentezi konusundaki başarılarına ve bilgilerindeki kalıcılığına etkisini ve öğrencilerin Çoklu Zekâ Kuramı hakkındaki görüşlerini belirlemek amaçlanmıştır.Araştırma, 2007?2008 öğretim yılının bahar döneminde Kafkas Üniversitesi Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Öğretmenliği anabilim dalı ikinci sınıf öğrencileri ile 3 hafta süresince yürütülmüştür. Araştırmada, grupların yansız olarak belirlenmesi esasına dayanan yarı-deneysel (quasi-experimental) yöntem kapsamında eşitlenmemiş kontrol gruplu öntest-sontest modeli (nonequivalent groups pretest-posttest) kullanılmıştır. Fen Bilgisi Öğretmenliği anabilim dalı ikinci sınıflardan iki şube yansız olarak belirlenmiştir. Kontrol grubunda dersler Geleneksel Yaklaşıma dayalı işlenirken deney grubunda Çoklu Zekâ Kuramına dayalı olarak hazırlanmış etkinlikler ile işlenmiştir. Araştırma örneklemini deney grubunda 34, kontrol grubunda 30 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada nicel verileri desteklemek için, Çoklu Zekâ Kuramına dayalı öğretim yapılan deney grubundaki öğrencilere görüşme yöntemi uygulanmıştır. Araştırmada görüşme yöntemi için amaçlı örnekleme (purposeful sampling) yöntemi kapsamında kullanılan aşırı ve aykırı durum örneklemesi tekniği kullanılmıştır. Çoklu Zekâ Kuramına dayalı öğretimin uygulanmasından sonra yapılan kalıcılık testinden yüksek ve düşük puan alan toplam 10 öğrenci seçilerek, öğrencilerin, Çoklu Zekâ Kuramına dayalı olarak işlenen protein sentezi konusundaki öğrenmelerini değerlendirmeye yönelik görüşleri alınmıştır.Veri toplama aracı olarak, öğrencilere araştırmacı tarafından hazırlanan ve güvenirlik katsayısı Cronbach Alpha 0,8 olarak bulunan protein sentezi başarı testi ve yapılandırılmış açık uçlu görüşme formu uygulanmıştırElde edilen veriler t testi ve ANOVA testi ile SPSS 12.0 paket programı kullanılarak değerlendirilmiştir. Analizlerde anlamlılık düzeyi .05 olarak alınmıştır. Nitel verilerin çözümü için ise içerik analizi yapılmıştır.Çoklu Zekâ Kuramına dayalı öğretimin uygulandığı deney grubu ile Geleneksel Yaklaşıma dayalı öğretimin uygulandığı kontrol grubu öğrencilerinin ünite başlamadan önce yapılan başarı ön testinden aldıkları puanlar arasında anlamlı bir fark olmadığından Çoklu Zekâ uygulamalarının yapıldığı deney grubu öğrencileri ile Geleneksel Yaklaşıma dayalı öğretimin uygulandığı kontrol grubu öğrencilerinin seviyelerinin eşit olduğu ve grupların birbiriyle denk olduğu söylenebilir.Araştırmadan elde edilen sonuçlar şöyle özetlenebilir:1. Çoklu Zekâ Kuramına dayalı öğretim, Geleneksel Yaklaşıma dayalı öğretime göre öğrencilerin başarılarını ve hatırda tutma düzeylerini arttırmada daha etkili olmuştur.2. Çoklu Zekâ Kuramına göre işlenen Protein Sentezi Konusunun, deney grubu öğrencileri tarafından değerlendirilmesi olumlu olup, öğrenciler dersi daha iyi anladıklarını ve konunun akıllarında kaldığını, kalıcılığın sağlandığını belirtmişlerdir.Anahtar Kelimeler: Çoklu Zekâ Kuramı, Biyoloji Öğretimi, Protein Sentezi, Geleneksel Yaklaşım In this study, Protein Synthesis Unit was presented through Multiple Intelligence Theory based activities. The purpose of this study was to investigate Multiple Intelligence Theory?s impacts on student?s success and retention of knowledge acquired about Protein Synthesis and determine the views of students about effectivenes of teaching biology throug Multiple Intelligence Theory based activities.This research was conducted with Sophomores from Primary Science Education Department in Kafkas University Faculty of Education and lasted three weeks in the spring term of 2007?2008 academic year. In this study, within context of quasi-experimental method, which is based on impartially selected groups, nonequivalent control groups pretest-posttest method was used. Two classes from Primary Science Education Department were randomly selected. While the traditional approach was used in the control group, the teaching activities based on Multiple Intelligences Theory were used in the experimental group. Experimental group was composed of 34 students and control group had 30 students. During the study, for supporting quantitative data, an interview method was applied to experimental group students in which Multiple Intelligence Theory based teaching was carried out. In this study, in the context of purposeful sampling method extreme and diverging sampling method was used for the selection of students interviewed. Ten students who had taken highest and lowest scores in the retention test after the implementation of Multiple Intelligence Theory were selected for interviewing. These students assessed their learning about Protein Synthesis that was applied according to the principles of Multiple Intelligence Theory.The Protein Syntheses achievement test which had an reliability coefficient Cronbach Alpha of 0,8 and standardized open-ended interview form prepared by the researcher were used to collect data.The data gathered were analysed statistically by means of t test and ANOVA test using SPSS 12.0 package program. In the analysis, significance level has taken as .05. Content analysis was used for qualitative data.As there is no significant difference in the pre-test achievement scores between experimental group and control group before the topic was taught, it can be said that the students in experimental group and control group had same levels and the mentioned groups are equal.The findings of the study can be summarized as follows:1.Teaching based on Multiple Intelligence has been more effective in increasing student?s achievement and their levels of retention compared to teaching based on Traditional Approach.2.Protein Synthesis was taught according to the principles of Multiple Intelligences Theory was evaluated as useful by students in the experimental group. And they said that they understood the lesson very well and the retention was provided.Keywords: Multiple Intelligence Theory, Biology Education, Protein Synthesis, Traditional Approach
Collections