Paraşüt aerodinamiği ve endüstriyel amaçlı düşük türbilanslı rüzgar tüneli tasarımı
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
VI ÖZET Havacılık ve havacı lık-dışı alanlarındaki problemlerin çözü-f mü çok defa mümkün olamamakta veya elde edilen çözüm gerçekle bağdaşmamakta veyahut da çözüm için bazı datalara gerek duyulmaktadır. Bu nedenle araştırmalarda bazı deneysel çalışmalara ihtiyaç duyulmaktadır. Havacılık ve endüstri aerodinamiği araştırmalarında rüzgar tünelleri en çok kullanılan de neysel metodlardan biridir. Paraşüt, hem öteleme hem de dönme olmak üzere, genel halde 6 serbestlik derecesine haiz oldukça kompleks bir harekete sahiptir. Paraşüt aerodinamik karakteristiklerinin tesbit edile bilmesi için paraşüt-kütle sistemini etkileyen aerodinamik kuvvet ve moment değerlerinin çeşitli hareket karakteristiklerine ve paraşüt geometrisine göre bilinmesi gerekir. Bu çalışmada paraşüt aerodinamiği ve endüstri aerodinamiği araştırmalarına cevap verecek uygun bir rüzgar tüneli tasarı mı incelenmiştir. Tezin ilk bölümünde temel aerodinamik konular ve deneysel aerodinamik metodlar genel olarak özetlenmiş tir. Diğer bölümlerde paraşütün aerodinamik özellikleri incelenerek uygun rüzgar tüneli tipi seçilmiş ve tasarımı yapılmıştır. Paraşüt aerodinamiği araştırmaları için 6 daralma oranına sahip, 1.3 m x 1.3 m boyutlarında açık çalışma odalı üflemeli tip bir düşük-hız,düşük-türbülans rüzgar tüneli seçilmiştir. Alarko NIR 90/200-GR90-E-630-60 tipi santrifüj fan 60 BG motor kullanılarak 24- m/sn çalışma hızı elde edebilecektir. Tünelin uzunluğu nozıl çıkışına kadar (fan dahil) -10.5 m'dir. Tünel açık-jet olarak kullanılabileceği gibiçalışma bölgesi kapatılan tünel kapalı çalışma odalı hale dönüştürülerek daha değişik genel maksatlı araştırma alanlarında da rahatça kullanılabilir özelliğe sahiptir. VII SUMMABY The problems on the aeronautical and non-aeronautical sub jects can not always be overcomed theoratiealy or the solu tion may not be realible as in actual usage or some data must be known for the solution.3?or these reasons, some expe rimental works are needed. In aeronautical and industrial aerodynamical researches, v/ind tunnels are one of the most used experimental methods. Parachute is' a very complex flying device, having six degree of freedom with three force and three moment components, in general form.For defining the aerodynamical characteristics of parachute, aerodynamical forces and moments which affect the parachute-store system must be known according to its various motional characteristics and its system geometry. In this study, a suitable wind tunnel design for researching the parachute aerodynamics and industrial aerodynamics was investigated. In the first part, fundamentals of aerodynamics and experimental aerodynamic methods are re viewed, and, in the latter parts, properties of aerodynamical characteristics of parachute and the experimental studies which may be done were examined*I; choosing a suitable type wind tunnel, its design was done»3Tor the studies of the parachute aerodynamics, a low-speed, low-turbulance blower wind tunnel which has a contraction ratio of 6 and an open- jet working section of 1.5 m x 1.3 m was choşeö.... The tunnel gives 24 m/s working velocity using Alarko HIR 90/200-GR90-E-63o-60 type centrifu gal fan with 60 HP motor drive. The tunnel length is -10.5 m to the exit of the contruction (including fan).Eventhough üt can be used with open- jet test section, it can also be used with closed- jet test sections which provide different working facilities for a wide range of research area.
Collections