Ötektoidaltı çeliklerin kayma sürtünmesi aşınmasında adhesiv aşınma katsayısının araştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
V ÖZET Bu çalışmada, çeşitli makina elemanları yapımında kullanılan ötektoidaltı çeliklerin (Ç1020, Ç1030, Ç1040, Ç/1050 ve Ç1060) % karbon miktarı ve yüzey pürüzlülüğüne bağlı olarak adhesiv aşınma katsayısı araştırılmıştır. Çalışma üç safhayı kapsar. Birinci safhada, adhesive aşınma katsayısı karbon miktarı ve yüzey pürüzlülüğünün bir fonksiyonu olarak teorik ifade edil miştir. İkinci safhada, ötektoidaltı çeliklerden hazırlanan numuneler, Ç1060 dan hazırlanan alt numuneler üzerine hidrostatik olarak yüklenip, adhesive aşınma katsayısının % C miktarıyla değişimi incelenmiştir. Üçüncü safhada ise, Badece Ç1040'dan hazırla nan numune, yine Ç1060 dan olan alt numune üzerine hidrostatik olarak yüklenerek, aşınma katsayısının yüzey pürüzlülüğü ile değişimi incelenmiştir. Bütün deneyler boyunca deney pa rametreleri (kayma yolu 2 km), hız (0.3 m/is) ve yük ( 75 u ) sabit tutulmuştur. Deneysel sonuçlar aşınma miktarının ve aşınma katsayısının % C miktarının artışıyla azaldığını, fakat yüzey pürüzlülüğü nün artmasıyla doğru orantılı olarak arttığını göstermiştir. VI SUMMARY In this study, by taking the effects of factors into account namely carbon content in weight percent, and surface roughness the adhesive wear coefficient of the hypoeutectoid steel (Ç1020, Ç1030, Ç1040, Ç1050, Ç1060) used in the manufacturing of the many machine elements has been investigated. The study is car ried out in three stages. In the first stage, the adhesive co efficient has been explained theoretically as a function of the carbon content in steel and the surface roughness. In the second stage, by loading the specimens prepared from the hypoeutectoid steels the variation of the adhesive wear coeffi cient with carbon content has been observed. In the third stage the specimen prepared from the Ç1040 was loaded hydro statically on the specimen from Ç1060, and the variation of the adhesive wear coefficient with surface rougness has been observed. During all the experiments, experimental parameters such as sli ding way, speed and load were kept constant. The experimental results showed that the amount of the wear and the adhesive wear coefficient decreased with increasing of the carbon content in steel, but they increased with increasing of the surface roughness.
Collections