Hazin el-Bağdadi ve tefsirdeki metodu
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Çalışmamızın konusu, «Hâzin el-Bağdâdî ve Tefsirdeki Metodu»'dur. Müfessir Hâzin el- Bağdadî H. 678 - 741 yıllan arasında yaşamıştır. Bağdat'da doğmuş, Dımeşk'da vefat etmiştir. Onu günümüze kadar yaşatan «Lübabü't- Te'vîl Fi Mââni't-Tenzîl» adlı eseridir. Asıl ismi Alauddin Ali b. Muhammed'dir. Çalışmamız bir «Giriş» ve İki «Bölüm»'den oluşmaktadır. Giriş bölümünde, Hâzin el-Bağdâdî'nin hayatı, hocaları, eserleri ve ilmi şahsiyeti araştırılmıştır. I. Bölümde, Hâzin Tefsiri'nin rivayet yönü ve metodu araştırılmış olup şu konular bulunmaktadır: Kur'ân'ı Kur'ân'la tefsir etmesi, Kur'ân'ın hadisle tefsiri, Nüzul sebepleri, nesh konusu, kıssalar ve Peygamber döneminde cereyan etmiş hadiseler. Keza, bu bölümde Hâzin Tefsiri'nin kaynakları ve onun etkisinde kalan eserler de araştırılmıştır. II. Bölümde ise, Hâzin Tefsiri'nin dirayet yönü ve metodu araştırılmıştır. Bu bölümde araştırılan konular da şunlardır: Hâzin el- Bağdâdî'nin Fıkıh ilmindeki yeri, Hadis ilmindeki yeri, Kelâm ilmindeki yeri, israiliyyata karşı tutumu, tasavvufa karşı tutumu, muhkem ve müteşabih âyetlere karşı tutumu, şiirle istişhad yönü ve tercihleri. En son Hâzin Tefsiri ve müellifi hakkında genel bir değerlendirme yapılmıştır. The subject of our coorking's about «al-Hâzin al- Bağdadî and his Method of Commentary.» The Commentator of The Coran Hâzin al- Bağdadî had lived between H. 678 and 741. He had born in Baghdat and dead Dtmaşk (Syria). His real name is Alaaddin Ali bin Muhammed. «Lubabü't-Te'vil Fi Mââni't-Tenzîl» is his book that keep alive him until today. Our working is becoming from two chapters. En the entrance chapter; the life of Hâzin el- Bağdadî, his teachers, his works and his scientific personality had been searched. En the first the tale direction of Hâzin Tefsiri and his method had been searched. And there are these subjects at that chapter: Comment the Koran with the Koran; comment the Koran with Religious tradition of the prophet; the causes of descent of Verse of the Koran; to raise the influence of verse of the Koran and put a new verse of the Koran to replace it; the tales and the events of the term of the prophet. And again at this chapter the sources of Hâzin Tefsiri and works that effected from him had been sourced. En the second chapter; the logical relation and method of Hâzin Tefsiri had been seached. The subjects wkich searched at that chapter like these: The place of Hâzin el-Bağdâdî at the scientific of moslem jurisprundence; the place of him at the scientific of Religious tradition of the Profhet; the place of him at the scientific of speech; the place of him at grammar and word; his manner that opposite of made - up subjects; his manner that opposite of Mysticism; his manner that opposite of Truth and metaphor; indication drechom with poem and its preferences. At the last a general estimate had been done a bout Hâzin Tefsiri and its writer.
Collections