İlköğretim okulu müdürlerinin denetimdeki rol ve yeterlikleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZETBu ara tırmanın amacı, ilkö retim okulu müdürlerinin göstermeleri gerekendenetim rol ve yeterlikleri ile uygulamada gösterdikleri denetim rol ve yeterliklerinibelirlemektir. Bu amaçla ilkö retim okulu müdür, ö retmen ve müfetti leringörü lerine ba vurulmu tur. Denetimle ilgili olarak okul müdürlerinin göstermelerigereken rol ve yeterliklerin neler olması gerekti i ve uygulamada hangi düzeydegösterildi inin belirlenmesi; kuram ve uygulama arasında köprü kurabilmekaçısından önemlidir.Ara tırma betimsel tarama modelinde yürütülmü tür. Ara tırmanın evreni,2004-2005 ö retim yılında, anlıurfa merkez ilçe ve ba lı di er 10 ilçe merkezindebulunan toplam 113 resmi ilkö retim okulunda görev yapan, 113 ilkö retim okulumüdürü 4326 ö retmen ve 44 ilkö retim müfetti inden olu maktadır. Örnekleme, 96müdür, 523 ö retmen ve 35 müfetti alınmı tır. Ara tırmacı tarafından uyarlanarakgeli tirilen anket, anketörler tarafından bizzat okullara gidilerek deneklere gerekliaçıklamalar yapılarak uygulanmı tır. Elde edilen bulgulardan hareketle ula ılansonuçlar, öyle sıralanabilir:1) lkö retim okulu müdürlerinin, denetimle ilgili rol ve yeterliklerimüdürler, ö retmenler ve müfetti ler ?çok önemli? algılamı lar ve bu davranı ları,müdürlerin yüksek düzeyde göstermeleri gerekti ini belirtmi lerdir.2) lkö retim okulu müdürlerinin denetimle ilgili yönetici davranı larını,hangi düzeyde göstermeleri gerekti i konusunda, müfetti , müdür ve ö retmengörü leri arasında anlamlı fark bulunmamı tır.3) lkö retim okulu müdürlerinin, denetimle ilgili rol ve yeterlikleri,müdürlerin hangi düzeyde gösterdikleri konusunda, müfetti , müdür ve ö retmengörü leri arasında anlamlı fark bulunmu tur. Okul müdürleri, denetimle ilgili rol veyeterlikleri yüksek düzeyde gösterdiklerini belirtmelerine kar ın; ö retmenler vemüfetti ler dü ük düzeyde bu davranı ları gösterdiklerini belirtmi lerdir. Buna göre,lkö retim okulu müdürlerinin denetim rol ve davranı larını sergilemede kendileriniyeterli gördükleri; ö retmenler ve ilkö retim müfetti lerinin ise ilkö retim okulumüdürlerinin denetimle ilgili davranı larını yeterli görmedikleri anla ılmaktadır.152 SUMMARYThe purpose of this research is to determine the control roles andcompetencies of primary school principals which they have to show and they show inpractice. In order to reach the aim, the opinions ot primary school principals,teachers and inspectors are applied. Related to the roles and competencies whichschool principals have to show and they show in practice is important from the pointot view to link the theory and pactice with each other.The research is a descriptive- survey type. The population ot the studycomposis 44 inspectors, 113 primary school principals and 4326 teachers, who workin 113 primary schools in center town and center of 10 towns belens to anlıurfa in2004-2005 teaching year. Research samplirs compose oot 96 principals, 523 teachersand 35 inspectors. The questionnaire which is adopted by researcher waz personalyconducted in schoolThe results of the research were as fallow:1-The roles and competencies of primary school principals were percived?wery important? by principals, teachers and inspectors and all they stated thatschool principals must show these high level.2- The roles and competencies which have to been shovn by principals are notdifferentioted according to opinions ot inspectors, principals and teachers.3- The roles and competencies which are shown by principals aredifferentioted according to the opinions ot inspectors, principals and teachers. Whileprincipals claim that they show thse roles and competencies at high level, in contrast,teachers and inspectors suggest that principals schow these behaviors at low level.According to the findings primary school principals perceive themselves competentin terms ot impection roles and competencies. On the contrary teachers andinspectorssee them incompetent in their inspection roles and competencies.153
Collections