İctimâî usûl-i fıkıh teorisinin klasik İslâm hukuk metodolojisi açısından değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ctimâi usûl-i fıkıh teorisi Ziya Gökalp tarafından ortaya atılmıs birteoridir. Daha sonra slam Mecmuası'nda Halim Sabit ve Mustafa Seref bu teoriyidestekleyen yazılar yazmıslardır.ctimâi usûl-i fıkıh, fıkıh usûlünü sosyal bilimlerle temellendirmeyeçalısan bir teoridir. Bu teori örfü ayet ve hadisten sonra üçüncü temel unsur olarakele almıstır.Bu teoriye karsı zmirli smail Hakkı Sebilü'r-Resad Mecmuasında serimakaleler yazmıstır. zmirli smail Hakkı da usûl-i fıkhın günümüzeuyarlanmasını istemistir. Ama bunu yaparken klasik usûl-i fıkha baglı kalınmasınıistemistir.Usûl-i fıkıhta yapılmak istenen düzenlemelerin gündeme geldigigünümüzde, ictimâi usûl-i fıkıh teorisinin inceden inceye gözden geçirilmesigerekir. The theory of ictimâi usûl-i figh set forth by Ziya GÖKALP. Then, HalimSABT and Mustafa SEREF had written some essays about this article to support.The ictimâi usûl-i figh is a theory which established with social sciences. Thistheory has paid affention to cussom as a third main element affer verse of koranand hadith it hadnt given importance to custom more.smail HAKKI Sebillü?r-Resad who was from zmir had written someessays against this theory at his magazines smail HAKKI who was from zmirhad wanted some alterations mrthod of figh. But he had wanted to be commited tomethod of figh while making some alterations .Some arrangements are wanted to alter today, but while doing these .Thetheory ictimâi usûl-i figh should be examinate meticulously.
Collections