La relation entre la mémoire et l`histoire chez Ric?ur
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Ric?ur Bellek, Tarih, Unutma kitabında, hem filozofların hem de tarihçilerin karşı karşıya kaldığı, bellek ile tarih arasında nasıl bir ilişki kurulabileceğini sorunsalını, geçmişin tarih tarafından kurulmuş ve aynı zamanda süreç içinde onun tarafından yaralanmış bir bellek tarafından sahiplenebilmesi imkânı üzerinden araştırmaktadır. Bu çalışmamızda tarihsel gerçekliğe belleğe sadık kalınarak ulaşmanın imkânı üzerine yoğunlaşılacaktır. İlkin belleğin ve hatırlamanın felsefi yapısı, kişisel ve kolektif belleğin çeşitli ideolojik ya da politik aygıtlarca kötüye kullanımlarının neler olduğunu sorgulayacak. Ardından, tarihçinin geçmiş bir olayı ele alırken kullandığı dokümanların, tanıklıkların ve bu kaynakların tarihçi tarafından nasıl ele alındığını ve bir tarih metnine dönüştüğü, yani tarihçinin yazılı olarak ortaya çıkardığı metindeki temsilinin ne olduğu sorgulanacaktır. Son olarak, Ric?ur için ne sadece bellek fenomenolojisiyle, ne de tarih epistemolojisi ile çözümlenemeyecek bir sorunsal olan bellek ile tarih arasındaki ilişkinin ontolojik temelleri değerlendirilecek ve Ric?ur'de insanın tarihselliğinin bir veçhesi olarak ortaya çıkan unutma sorgulanacaktır. Bu bağlamda unutmanın sebepleri, kişisel ve toplumsal manada ne gibi sonuçlara yol açabileceği, ?bellek ödevi? ve doğru bellek politikasının gerekliliği ele alınacaktır. Ric?ur, in his book Memory, History, Forgetting, investigates the problematic of how can memory and history related to each other, which both the philosophers and historians face, from the possibility of the reapropriation of the past by a memory which is both constructed and also, in time, wounded by history. Our study will focus on the possibility of reaching to the historical while preserving the fidelity to the memory. Firstly, the philosophical structure of memory and remembering will examine the abuse of personal and collective memory by various ideological and political institutions. Then, the documents and witnesses, which historian uses while considering a past event, and how these resources are handled by the historian to make a historical text, namely the representation of the historian in his text, will investigated. Lastly the ontological foundations of the relation between memory and history, which is a problematic that can neither be solved solely by the phenomenology of memory nor the epistemology of history , will be evaluated and the forgetting, which, in Ric?ur, appears as an aspect of the historical condition of human beings will be investigated. At this point the reasons of forgetting, the possible results of forgetting in personal and social means, the ?duty of memory? and the necessity of the policy of the just memory will be considered.
Collections