10-11 yaş grubu özel ve resmi ilköğretim okullarına devam eden kız ve erkek çocukların aile çizimlerinin sosyo-kültürel değişkenler yönünden karşılaştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu araştırma, 10-11 yaş grubunda bulunan özel ve resmi ilköğretim okullarına devam eden kız ve erkek çocukların, aile çizimlerinin sosyo kültürel değişkenleri yansıtıp yansıtmadığını araştırmak amacı ile yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini, özel ilköğretim okullarına devam eden 50 kız ve 55 erkek çocuk ile resmi ilköğretim okullarına devam eden 54 kız ve 56 erkek çocuk olmak üzere toplam 215 çocuk oluşturmuştur. Araştırmanın ömeklem grubuna seçilen çocuklardan `benim ailem` konulu bir resim çizmeleri istenmiştir. Resimler, kinetik aile çizim testi tekniği ile değerlendirilmiştir. Elde edilen verilerin istatistiksel analizinde, Chi-Kare ve Fisher Exact testleri kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre, çocukların resimlerinde çizdikleri ev figürüne ait ayrıntılardan, çatı, bahçe çiti-duvar, araba ve güneş çiziminde özel ilköğretim okullarına devam eden kız ve erkek çocuklar; perde ve merdiven çizilmesinde resmi ilköğretim okullarına devam eden kız ve erkek çocuklar; kat özelliği, pencere, balkon, bahçe, merdiven, çiçek-ağaç, araba ve bulut çizilmesinde özel ve resmi ilköğretim okullarına devam eden kız çocuklar; kat özelliği, çatı, kiremit, perde, balkon, bahçe, bahçe çiti-duvar, çiçek-ağaç ve garaj çizilmesinde ise özel ve resmi ilköğretim okullarına devam eden erkek çocuklar arasında fark olduğu bulunmuştur. Çocukların çizimlerindeki aile bireylerinin çizimsel gösterimlerinde, birinci çocuğun cinsiyeti ve aile bireylerinin boy uzunlukları bakımından özel ilköğretim okullarına devam eden kız ve erkek çocuklar; çocuk figürüne yer verme, çocuk sayısı ve birinci çocuğun cinsiyeti bakımından resmi ilköğretim okullarına devam eden kız ve erkek çocuklar; çocuk figürüne yer verme, birinci çocuğun cinsiyeti ve aile bireylerinin diziliş sırası bakımından özel ve resmi ilköğretim okullarına devam eden kız çocuklar; çocuk figürüne yer verme, çocuk sayısı, 1. çocuğun cinsiyeti ve aile bireylerinin diziliş sırasına göre ise özel ve resmi ilköğretim okullarına devam eden erkek çocuklar arasında fark olduğu görülmüştür. Çocukların çizimlerindeki aile bireylerinin yerleştiriliş ve sosyal etkileşim özelliklerinden, anne-baba ve çocukların el ele çizilmesi bakımından özel ilköğretim okullarına devam eden kız ve erkek çocuklar; bireylerin birbirine yakın çizilmesi bakımından resmi ilköğretim okullarına devam eden kız ve erkek çocuklar; bireylerin eve yakın olması, bireylerin eve uzak olması ve bireylerin hareketli çizilmesi bakımından özel ve resmi ilköğretim okullarına devam eden kız çocuklar; bireylerin birbirlerine yakın çizilmesi, anne-baba ve çocukların ayrı yerde çizilmesi bakımından ise, özel ve resmi ilköğretim okullarına devam eden erkek çocuklar arasında fark olduğu saptanmıştır. n ABSTRACT In this study, family drawings of 10-11 years old boys and girls that attend both private and public elementary schools were researched. The particular interest was to investigate the influence of cultural and economic levels on the family drawing of the children. A total of 215 family drawing samples were considered in the study, in which, 50 girls 55 boys were from private schools and 54 girls-56 boys were from public schools. The topic of the family drawing was `My family`. The evaluation of the family drawings was based on the kinetic family drawing technique, and the statistical analysis was based on Chi-Square and Fisher Exact Methods. The results of this study revealed: In the detailed illustration of the house figures, the differences between the drawings of girls vs. boys that attend private elementary schools were observed at roof; garden fence-wall, car and sun illustrations. The differences between the drawings of girls vs. boys that attend public elementary schools were observed at curtain and stairs figures. The differences between the drawings of girls that attend private vs. public elementary schools were observed at floor details, window, porch, garden, stairs, flowers-trees, car and cloud figures. Finally, the differences between the drawings of boys that attend private vs. public elementary schools were observed at floor details, roof, roof tile, curtain, porch, garden, garden fence- wall, flowers-trees and garage figures. The detailed observations related to the presentations of the family members in the drawings are listed as follows. First child's sex and the heights of the family members differed between boys and girls that attend private elementary schools. Children figures, number of children and first child's sex differed between boys and girls that attend public elementary schools. Children figures, first child's sex and ordering of the family members differed between the drawings of girls that attend private vs. public elementary schools. Also, similar variations in children figures, number of children, first child's sex and ordering of the family members were observed in the drawings of boys that attend private vs public elementary schools. The locations and the interactions of the family members in the family drawings, of boys vs. girls that attend private elementary schools differed by the hand in hand between the family members. Closeness of the family members differed between the drawings of girls vs. boys that attend public elementary schools. The differences in the drawings of the girls that attend public vs. private schools were by the closeness or distant of the family members to the houses and presentation of the family members in action. Finally, the differences in the drawings of boys that attend private vs. public elementary schools were closeness of the family members and drawing the mother father and children figures at different locations.
Collections